Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av VW Passat Comfortline 1.6 (2000)


Anbefalte innlegg

Det skal bli morro å høre om det blir mere bunndrag, siden det er bunn drag det diskuteres så er det vel en økning av dreimoment (Nm) fra lavt turtall som er det viktige her ikke hester.

Men om et kn filter + chip hjelper på merkbart har jeg ikke så vill tro på men jeg kan nok bli positivt overasket også.

Når var det du skulle chippe bilen da?

5631231[/snapback]

 

Ja, det er Nm det er snakk om. Og som sagt tidligere.. jeg VET at dette ikke gir LIKE MYE for pengene som på en Turbo motor, men til tross for dette mener ES Tuning at det er verdt det! Som sagt for x antall ganger.. jeg er ikke ute etter en "jet" motor, bare få optimalt ut av produktet jeg har kjøpt.. om det er 10 eller 12hk spiller ingen rolle.. bare jeg får økt Nm nok til at det kan kjennes på kjøringen.. sliter i oppoverbakker i 4 giret f.eks. dette håoer jeg å slippe i fremtiden (ihvertfall så mye)

 

Det er klart at hvis det ikke merkes forskjell på bilen etterpå, vil nok ES Tuning få høre det og jeg vil reversere hele opplegget. Det blir nok bare snakk om chipping og filter i første omgang.. et effekt eksos anlegg er det ikke sikkert det blir noe av i det hele tatt. vi får se..

 

Uansett, det blir ike noe chipping før til sommeren. Ville helst ventet til 6 mnd bruktbil garantien gikk ut, altså om i underkant av 4 måneder eller noe slikt.. så det kan ta lang tid før dere får svaret.. ihvertfall fra meg.. beklageligvis.. men fint å se at det er interesse for diskusjon av dette temaet/tråden.

 

Fint om andre også kommer med innslag på dette.. kanskje noen andre har chippet en slik bil allerede? Hvem vet.. håper ihvertfall denne personen leser dette innlegget og skriver en liten kommentar om hvordan det ble..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på cd cardig på lørdag og der var det en pastboks med et vanlig luftfilter i og 2 kraftige vifter som gikk og et rør som sto vanrett opp ca en halv meter, ballen i røret rørte seg ikke mens det vanlige filtre var i. Men så snart vi tok ut filtret så skjøt ballen fart og var helt i toppen av dette røret, og det samme skjedde når vi byttet til kn filter så det var et effektiv reklame triks for meg, må ha et sånt.

 

Like greit å vente til bruktbilgarantien er utløpt ja!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Alle biler med en motorstyring kan i utgangspunktet chippes.

Chip-tuning er mest utbredt blandt turbo-biler, der effektøkningen er ca 30% i stedet for ca 10% som du vil få.

 

En del for og imot chipping:

 

-Etter chipping må du fylle 98 oktan (ellers kan du få tenningsbank osv)

 

-Drivstofforbruket vil gå ned, men kan også gå opp hvis du bruker de nye kreftene aktivt, noe som krever litt mer drivstoff

 

 

Jeg vil ikke råde deg til å gjøre noe av dette selv.

 

Andre ting du kan gjøre som ikke koster skjorta:

 

-Montere luftfilter: (K&N)Du får økt effekt, dreiemoment og bedre akselerasjon fordi motoren får mer luft.

 

-Effektanlegg: Du kan tjene litt på dette, samtidig som du får grommere lyd :)

5360767[/snapback]

 

Man er ikek nødt til å fylle 98 bensin hvertfall..

Har du hørt om bankesensorer?

Følere som ligger å føler på tenningsbank å stilelr bilens tenningsvinkel etter akkurat dette..

Dette vil i praksis si at vist du opplvere tenningsbank på bilen, så vil den stille tenningen, sånn at den ikke banker, ofte 2 og 2 grader av gangen, så når bankingen blir borte pga føleren som stiller tenningen så prøver den å stille tilbake til standard gradene, men vist den begynner å banke på vei tilbake, så ligger den på de gradene rett før den begynner å banke!

 

Dette gjør at du kan kjøre på andre typer oktan tall, som f.eks i utlandet!

Bensinen i norge er en av verdens beste, å derfor er det ikke så ofte at amn opplever tenningsbank..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Alle biler med en motorstyring kan i utgangspunktet chippes.

Chip-tuning er mest utbredt blandt turbo-biler, der effektøkningen er ca 30% i stedet for ca 10% som du vil få.

 

En del for og imot chipping:

 

-Etter chipping må du fylle 98 oktan (ellers kan du få tenningsbank osv)

 

-Drivstofforbruket vil gå ned, men kan også gå opp hvis du bruker de nye kreftene aktivt, noe som krever litt mer drivstoff

 

 

Jeg vil ikke råde deg til å gjøre noe av dette selv.

 

Andre ting du kan gjøre som ikke koster skjorta:

 

-Montere luftfilter: (K&N)Du får økt effekt, dreiemoment og bedre akselerasjon fordi motoren får mer luft.

 

-Effektanlegg: Du kan tjene litt på dette, samtidig som du får grommere lyd :)

5360767[/snapback]

 

Når det gjelder fylling av 98 oktan stemmer ikke dette helt. For hvis man har 95 på tanken når man chipper (ihvertfall hos ES Tuning) kan man fylle 98 etterpå hvis man vil (man vil ikke få så mye effekt ut av motoren med 95 på tanken, men det er lite forskjell mellom de). Men hvis man har 98 på tanken når man chipper, kan man i verste fall få tenningsbank hvis man fyller 95 etterpå.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Nå nærmer det seg med stormskritt at jeg skal chippe bilen min. Jeg skal ha bilen på garantiutløpstest den 29.mai og garantien løper vel ut i midten av juni, så da skjer det ting. Men midt oppi det hele kom jeg over et annet firma som heter cartuning.no. Tok kontakt med de og spurte hva de kunne tilby. Hos de fikk min bil 17hk mer og mellom 25-27nm mer. Dette kostet meg 3990,- (uten luftfilter) og jeg kunne montere det selv. Det var 3 års garanti på selve produktet.

MEN dette var en såkalt boks tuning/chipping og jeg mener å ha lest forskjellige plasser at dette ikke er å anbefale.. noen som har noen meningen / erfaringer om dette så viul jeg gjerne høre fra dere snarest! Det var jo billig da og det ble mer effekt enn det ES tuning (chiptrimming) ville gitt meg for 5700,- (inkl filter)

Lenke til kommentar
kaster bort penga på å trimme denne motoren.

kjøp bil med større motor, så kan vi snakkes

6045679[/snapback]

 

Dette er så off topic som det kan få blitt. Du trenger ikke å svare i en tråd vettu.. Sånn i utgangspunktet er det de som har noe konstruktivt å komme med som bør svare.

 

Det er fullt mulig å trimme en sugemotor. Hvis du ringer Veloxmotor så kan de gi deg pris på noen deler som vil gi deg mer guffe, og de kan også gi deg en pakkepris på deler + installasjon/montering.

 

De skulle ha ca. 40 000,- for port og polish av toppen min, kvassere kammer, justerbare kamdrev og modifisert innsug++ og kjøp/montering/justering av datasprut på min bil (A4 med 2.0 motor). De anslo at dette kunne gi ca. 200 hk når dem var ferdig med full pakke. Vel og merke har min motor 130 hk originalt.

 

Det er flere måneder siden jeg ringte dem, så jeg husker ikke alle detaljene, men prøv å ring. Dem er flinke, og gir gode råd. En ren chip på bensinmotor uten turbo vil ikke gi noe spesielt endring i verken effekt eller dreiemoment.

 

PS: I tillegg måtte blant annet eksosanlegget byttes ut, og dette var ikke med i prisen!

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Nå nærmer det seg med stormskritt at jeg skal chippe bilen min. Jeg skal ha bilen på garantiutløpstest den 29.mai og garantien løper vel ut i midten av juni, så da skjer det ting. Men midt oppi det hele kom jeg over et annet firma som heter cartuning.no. Tok kontakt med de og spurte hva de kunne tilby. Hos de fikk min bil 17hk mer og mellom 25-27nm mer. Dette kostet meg 3990,- (uten luftfilter) og jeg kunne montere det selv. Det var 3 års garanti på selve produktet.

MEN dette var en såkalt boks tuning/chipping og jeg mener å ha lest forskjellige plasser at dette ikke er å anbefale.. noen som har noen meningen / erfaringer om dette så viul jeg gjerne høre fra dere snarest! Det var jo billig da og det ble mer effekt enn det ES tuning (chiptrimming) ville gitt meg for 5700,- (inkl filter)

6045229[/snapback]

 

Jeg har selv en 2003/04 Audi A4 1.6 som jeg vurderer chippet + sportsfilter hos ES Tuning. Og som siberiantiger sier, jeg er ikke ute etter noen racerbil, bare mere bunndrag. ES Tuning har pr. idag ingen referanser på Audi/Passat 1.6 som er chippet, så dette er spennende.

 

Men til dere som synes det er tull å chippe en 1.6 liter, tenk dere litt om. Når bilen har usle 101 hk fra før, og med chipping får ca 113 hk, så snakker vi en økning på over 10% i hk. Og dette er relativt "slappe" biler fra før. Tror nok man merker en 10 % økning av hk på 1.6 liter mere enn på f.eks en 1.8 liter.

 

Mulig jeg gjør dette neste uke, vil i så tilfelle rapportere resultatet i dette forumet.

 

NB! Og er jeg ikke fornøyd, garanterer ES Tuning pengene tilbake, ev. reduksjon i pris :w00t:

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Nå nærmer det seg med stormskritt at jeg skal chippe bilen min. Jeg skal ha bilen på garantiutløpstest den 29.mai og garantien løper vel ut i midten av juni, så da skjer det ting. Men midt oppi det hele kom jeg over et annet firma som heter cartuning.no. Tok kontakt med de og spurte hva de kunne tilby. Hos de fikk min bil 17hk mer og mellom 25-27nm mer. Dette kostet meg 3990,- (uten luftfilter) og jeg kunne montere det selv. Det var 3 års garanti på selve produktet.

MEN dette var en såkalt boks tuning/chipping og jeg mener å ha lest forskjellige plasser at dette ikke er å anbefale.. noen som har noen meningen / erfaringer om dette så viul jeg gjerne høre fra dere snarest! Det var jo billig da og det ble mer effekt enn det ES tuning (chiptrimming) ville gitt meg for 5700,- (inkl filter)

6045229[/snapback]

Disse bokksene det er snakk om bare lurer bilen til å åpne dysene lengere og gi mere bensin og tar ikke hensyn til luftmengde og sånt, det er med andre ord en dyr ting å montere i det lange løp. Gå for ES de har jo godt rykte.

Lenke til kommentar
kaster bort penga på å trimme denne motoren.

kjøp bil med større motor, så kan vi snakkes

6045679[/snapback]

Guds død...

Hvordan kan du være sikker på det? kanskje man kjenner de Nm som kommer etter en chipp trim? Synes selv det ser lite ut på papiret, men kanskje den chippinga er det eieren er ute etter, ikke alle som trimmer som skal ha monster effekt!

Mange ser ut til å tro at hk har mye å bety for de fleste, det er i de fleste tilfeller antall Nm som er det intresange. Slik at bilen ikke blir så kortpustet.

Lenke til kommentar
kaster bort penga på å trimme denne motoren.

kjøp bil med større motor, så kan vi snakkes

6045679[/snapback]

 

Og hva vil det koste å kjøpe og bytte motor da tror du? Og må man ikke skifte slik som bremser, akslinger osv for å få den godkjent da?

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Nå nærmer det seg med stormskritt at jeg skal chippe bilen min. Jeg skal ha bilen på garantiutløpstest den 29.mai og garantien løper vel ut i midten av juni, så da skjer det ting. Men midt oppi det hele kom jeg over et annet firma som heter cartuning.no. Tok kontakt med de og spurte hva de kunne tilby. Hos de fikk min bil 17hk mer og mellom 25-27nm mer. Dette kostet meg 3990,- (uten luftfilter) og jeg kunne montere det selv. Det var 3 års garanti på selve produktet.

MEN dette var en såkalt boks tuning/chipping og jeg mener å ha lest forskjellige plasser at dette ikke er å anbefale.. noen som har noen meningen / erfaringer om dette så viul jeg gjerne høre fra dere snarest! Det var jo billig da og det ble mer effekt enn det ES tuning (chiptrimming) ville gitt meg for 5700,- (inkl filter)

6045229[/snapback]

 

Jeg har selv en 2003/04 Audi A4 1.6 som jeg vurderer chippet + sportsfilter hos ES Tuning. Og som siberiantiger sier, jeg er ikke ute etter noen racerbil, bare mere bunndrag. ES Tuning har pr. idag ingen referanser på Audi/Passat 1.6 som er chippet, så dette er spennende.

 

Men til dere som synes det er tull å chippe en 1.6 liter, tenk dere litt om. Når bilen har usle 101 hk fra før, og med chipping får ca 113 hk, så snakker vi en økning på over 10% i hk. Og dette er relativt "slappe" biler fra før. Tror nok man merker en 10 % økning av hk på 1.6 liter mere enn på f.eks en 1.8 liter.

 

Mulig jeg gjør dette neste uke, vil i så tilfelle rapportere resultatet i dette forumet.

 

NB! Og er jeg ikke fornøyd, garanterer ES Tuning pengene tilbake, ev. reduksjon i pris :w00t:

6045774[/snapback]

 

Har de gitt deg den garantien at du skulle få pengene tilbake hvis du ikke var fornøyd? Jøss!

 

En annen ting, du som er Audi eier, er du medlem av Audi klubben? Koster 400,- å melde seg inn.. (jeg har gjort det allerede) men ES Tuning har visstnok en rabatt avtale med de.. jeg har ikke fått oppgitt hvilen rabatt dette er snakk om, men uansett kan det lønne seg. Spør ihvertfall!

 

Blir spennende å høre hvor mye du får ut av bilen din.. på kjøringen mener jeg.. tallene betyr ikke noe for meg bare jeg merker det nok til at jeg blir fornøyd. Og som du sier, en slik trimming på en liten motor vil merkes mer, enn tilsvarende økning på større motorer.

Lenke til kommentar
kaster bort penga på å trimme denne motoren.

kjøp bil med større motor, så kan vi snakkes

6045679[/snapback]

 

Og hva vil det koste å kjøpe og bytte motor da tror du? Og må man ikke skifte slik som bremser, akslinger osv for å få den godkjent da?

6050801[/snapback]

Det kommer helt an på hvor mye du trimmer og om du gidder å få det godkjent.

Men motor brukt kster fort 15k og oppover, bremser rundt fra 10k tenker jeg dette er da brukt.

Skal man virkelig trimme å få store "imponerende" tall så koster det ja.

Men lett trim krever vel ikke bytte av bremser, men skal man trimme slik at man må skifte bremser så må man jo ha større turboe, dyser, kammer, juterbare drev osv - det koster penger det.

Så trimming koster uansett, det er jo slik at jo mere du trimmer så dyrere blir det. De sier det er vanskelig å bli fornøyd når du trimmer og vil ha mere :)

Lenke til kommentar

Fin post. Har lurt litt på samme greia.

Har en Passat 1.8L 125Hk og ønsker det lille ekstra.

 

På EStuning sto det dett om min:

VW Passat 1,8 L 20V 92KW / 125HK +19HK +30Nm 4500kr

 

Det høres jo flott ut da. Og 4500kr. Er det SÅ mye?

-Sett at man har lagt i mange timer på utseende og lyd i bilen,

så har man ikke lyst til å bytte med en gang.

 

Trenger/burde man bytte ut noe etter en slik chip-tuning?

Lenke til kommentar
Fin post. Har lurt litt på samme greia.

Har en Passat 1.8L 125Hk og ønsker det lille ekstra.

 

På EStuning sto det dett om min:

VW Passat 1,8 L 20V  92KW / 125HK    +19HK    +30Nm      4500kr

 

Det høres jo flott ut da. Og 4500kr. Er det SÅ mye?

-Sett at man har lagt i mange timer på utseende og lyd i bilen,

så har man ikke lyst til å bytte med en gang.

 

Trenger/burde man bytte ut noe etter en slik chip-tuning?

6053020[/snapback]

Kontra lyd og styling er ikke chipp dyrt.

 

Man trenger ikke å bytte noe, men man kan jo bytte til åpent luft filter, men husk å ha et varmeskjold så det ikke supes inn varm luft.

Det har også vært snakk om at vw motorer med luftmengde måler ikke er så spess glad i slike filtre, resultat er i noen tilfeller at lmm slutter å virke og de koster vel fra 2500,- og oppover...

 

Så nei ikke koste på mere enn man har lyst til:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...