siberiantiger Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 (endret) Hei! Jeg lurer på om det lar seg gjøre å chippe en VW Passat 1.6 (2000 modell) og hva som er fordelene og ulempene ved å gjøre dette?! Noen erfaringer kanskje? Hva koster det og hvor får man tak i det og kan man gjøre det selv uten å være "bilmekaniker"? Endret 16. mai 2006 av siberiantiger Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 (endret) Sannsyligsvis er bilen så passe ny at du må på verksted for å endre på den. Det vil nok koste deg 2-5000 en plass og har få ulemper, men gode fordeler. Regne med 4-8 hk ekstra og gjerne 6-10 Nm ekstra i mellomregisteret og oppover. Legger ved link for å vise hva en seriøs chip gir på andre 1,6 litere. http://www.squadra-tuning.com/English/EN_a...6_16v_105pk.htm http://www.squadra-tuning.com/alfa_145_146_16_ie_Bosch.htm http://www.squadra-tuning.com/alfa_156_16_16v_ME73.htm Endret 25. desember 2005 av Zagato Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Du vil bla. få en effektøkning fra 75hk til ca. 87hk. Har du utgaven med 100hk, vil du få omtrent 112hk. http://www.powertec.at/datenbank/vw85.html http://www.powertec.at/datenbank/vw97.html http://www.powertec.at/datenbank/vw106.html Vil du lese siden på engelsk, åpner du bare linken i Babelfish. Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Zagato -> De linkene du henviser til gjelder for Alfa Romeo, finnes denne chip for VolksWagen Passat også mener du?! Opus -> Jeg ser bensinforbruket går ned ved chip trimming, men vil chip trimmingen slite mer på motoren enn den tåler? Og hvordan vil du merke de ca 12 hestene mer? Blir det mer futt i bilen? Er det verdt et forsøk å trimme den? Og kan den "tilbakestilles" hvis jeg ønsker det? Finnes det egne chip trimmings verksteder her i Norge? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 En 1,6-liters bensinmotor på 75 eller 100 hester har vel igrunn lite for seg..? Betaler mye for lite effekt vil jeg tro. Om bilen chippes, kan man bytte tilbake til originalchip dersom man vil det, og ingen vil kunne se på bilen at den er trimmet med chip. Hvorvidt den tåler det, så burde den vel det når det ikke er snakk om de store effektøkningene, samt at den buker mindre bensin dersom chippen er tilrettelagt. Finnes en del chiptrimmingsfirma i Norge, bla TS Racing (Lørenskog + Mobile enheter), ES Tuning (Trondheim), osv. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Zagato -> De linkene du henviser til gjelder for Alfa Romeo, finnes denne chip for VolksWagen Passat også mener du?! Opus -> Jeg ser bensinforbruket går ned ved chip trimming, men vil chip trimmingen slite mer på motoren enn den tåler? Og hvordan vil du merke de ca 12 hestene mer? Blir det mer futt i bilen? Er det verdt et forsøk å trimme den? Og kan den "tilbakestilles" hvis jeg ønsker det? Finnes det egne chip trimmings verksteder her i Norge? 5342693[/snapback] Dei leverer kun chip til Alfa Romeo, Lancia og Fiat. Linkene var meir meint for å vise litt hvilke forandring det blir i moment og effektkurvene på en chippa 1,6 med en seriøs chip. Det finnes mange verksteder i Norge som chiptrimmer. Det er bare å grave litt på nettet, eller spør på dei mindre verkstedene der du bor, eller når du er på biltreff. Lenke til kommentar
Coederror Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Alle biler med en motorstyring kan i utgangspunktet chippes. Chip-tuning er mest utbredt blandt turbo-biler, der effektøkningen er ca 30% i stedet for ca 10% som du vil få. En del for og imot chipping: -Etter chipping må du fylle 98 oktan (ellers kan du få tenningsbank osv) -Drivstofforbruket vil gå ned, men kan også gå opp hvis du bruker de nye kreftene aktivt, noe som krever litt mer drivstoff Jeg vil ikke råde deg til å gjøre noe av dette selv. Andre ting du kan gjøre som ikke koster skjorta: -Montere luftfilter: (K&N)Du får økt effekt, dreiemoment og bedre akselerasjon fordi motoren får mer luft. -Effektanlegg: Du kan tjene litt på dette, samtidig som du får grommere lyd Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Alle biler med en motorstyring kan i utgangspunktet chippes.Chip-tuning er mest utbredt blandt turbo-biler, der effektøkningen er ca 30% i stedet for ca 10% som du vil få. En del for og imot chipping: -Etter chipping må du fylle 98 oktan (ellers kan du få tenningsbank osv) -Drivstofforbruket vil gå ned, men kan også gå opp hvis du bruker de nye kreftene aktivt, noe som krever litt mer drivstoff Jeg vil ikke råde deg til å gjøre noe av dette selv. Andre ting du kan gjøre som ikke koster skjorta: -Montere luftfilter: (K&N)Du får økt effekt, dreiemoment og bedre akselerasjon fordi motoren får mer luft. -Effektanlegg: Du kan tjene litt på dette, samtidig som du får grommere lyd 5360767[/snapback] Hvor mye ekstra effekt mener du det er reelt å få ved hjelp av K&N luftfilter? Vil det hjelpe mye på dreiemomentet? Jeg synes bilen er "daff" i 3 og 4 gir.. tar lagt tid for å komme opp i fart.. Og hva med bensinforbruket på montering av luftfilter.. vil det merkes at det går opp eller ned? Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 å montere kn filter.. eventuelt et eller annet "filter" har veldig lite forseg på en 1.6 suge motor. effekten vil ikke være merkbar.. husk at bilen har sugemotor. og liker å ha litt "motstand" når den skal suge luft.. å gi den tilgang på all den luft den klarer å suge blir da feil.. monterte green konfilter på min 1.8Golf. (monojet) da økte drifstoff forbruk betraktelig, samt at bilen rett og slett gikk dårligere! kjøpte et innsatsfilter og satte på igjen den originale luftfilter boksen, da ble alt mye bedre! eneste fordelen jeg kan se med green/kn filtre er at de kan renses.. men for biler med LMM (luft masse måler) så kan oljen i filtret være drepen! så vær forsiktig! nytt original filter vil være mer en nok! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 husk at bilen har sugemotor. og liker å ha litt "motstand" når den skal suge luft.. å gi den tilgang på all den luft den klarer å suge blir da feil.. 5561918[/snapback] Dette er direkte feil. Ingen innsprøytningsmotorer mister effekt ved å få bedre tilgang på luft, så lenge modifiseringen skjer før gasspjeldet. Ved MAP-styrte systemer KAN porting (endring mellom gasspjeld og brennkammer) uten endring av motorstyringsprogram gi magrere blanding, som igjen fører til effekttap. MEN... Dette forutsatt at tilgangen på luft er det eneste som endres. Det veldig mange IKKE tenker på når de monterer åpne filtre er temperaturen på lufta. Du risikerer da å hente inn luft som er mye varmere enn motoren ellers ville fått gjennom originalt lufttilførselssystem. Varmere luft gir lavere effekt. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Og kan den "tilbakestilles" hvis jeg ønsker det? er du på verksted der de kobler bilen din til pc kan du risikere å få den tilbakestillt ufrivillig Lenke til kommentar
Jorgen83 Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Er egentlig bare tull å trimme denne uten turbo.. Får noen få hester ekstra og bruker mer peng enn hva det er verdt desverre... Med effektanelgg,chip og K&N-filter kommer du fort opp i nærmere 15000,- gjort på verksted og kanskje ca 10-15 hk eksta. Hadde heller prøvd å fått tak i en for eks passat TDI 1,9 130HK eller 1,8T(150HK).. Chip og K&N-filter på sistnevnte koster ca 6000 og blir da ca 200HK, i tillegg kan en justere opp turbotrykket... Eller TDI som drar bra og bruker mindre og billigere drivstoff! Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Er egentlig bare tull å trimme denne uten turbo.. Får noen få hester ekstra og bruker mer peng enn hva det er verdt desverre... Med effektanelgg,chip og K&N-filter kommer du fort opp i nærmere 15000,- gjort på verksted og kanskje ca 10-15 hk eksta. Hadde heller prøvd å fått tak i en for eks passat TDI 1,9 130HK eller 1,8T(150HK).. Chip og K&N-filter på sistnevnte koster ca 6000 og blir da ca 200HK, i tillegg kan en justere opp turbotrykket... Eller TDI som drar bra og bruker mindre og billigere drivstoff! 5618182[/snapback] Chipping og k&n filter koster 5600,- for denne bilen. Gir rundt 12Hk mer, men poengen er at den får mer bunndrag.. noe denne bilen ikke har fra før. Dessuten vil den bruke mindre bensin. Effekt anlegg kan umulig koste 10000,- Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Et skikkelig eksosanlegg i rustfritt koster vel fra 5'000 og oppover. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Drivstoff forbruket øker på suge motorer når de "chippes" eller trimmes. Det er om de andre sier, skal du ha noe merkbart av trimm på en slik motor så er det racing kammer, åpent luft filter, effektanlegg, race cat, mapping, nye dyser og ny manifold.... Dette koster masse og da er det bedre å slege bilen å kjåpe ne turbo sake, bensin eller diesel, disse chippes godt og du kan ende opp med et dreimoment på 318 Nm /196hk på en Passat 1.8T (bsrab.com) Vurdere en slik selv Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Drivstoff forbruket øker på suge motorer når de "chippes" eller trimmes. Det er om de andre sier, skal du ha noe merkbart av trimm på en slik motor så er det racing kammer, åpent luft filter, effektanlegg, race cat, mapping, nye dyser og ny manifold....Dette koster masse og da er det bedre å slege bilen å kjåpe ne turbo sake, bensin eller diesel, disse chippes godt og du kan ende opp med et dreimoment på 318 Nm /196hk på en Passat 1.8T (bsrab.com) Vurdere en slik selv 5621705[/snapback] Det er ikke det ES Tuning i Trondheim sier om chipping av denne type bil. Tvert imot. De sier bensin forbruket mest sannsynlig vil gå ned med vanlig kjøring, men selvfølgelig vild en gå opp hvis du bruker de nye kreftene aktivt. Og alt det du nevner av deler her er egentlig overdrevet.. jeg skal ikek ha noe "racing" bil.. bare en bil som er litt mer optimalisert enn den var da den kom fra fabrikken. Det er dreiemomentet som teller mest for det er dårlig drag på denne i oppoverbakker.. alternativet er Turbo Diesel, men det blir neste gang jeg kjøper bil.. om 2 - 3 år eller noe Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Drivstoff forbruket øker på suge motorer når de "chippes" eller trimmes. Det er om de andre sier, skal du ha noe merkbart av trimm på en slik motor så er det racing kammer, åpent luft filter, effektanlegg, race cat, mapping, nye dyser og ny manifold....Dette koster masse og da er det bedre å slege bilen å kjåpe ne turbo sake, bensin eller diesel, disse chippes godt og du kan ende opp med et dreimoment på 318 Nm /196hk på en Passat 1.8T (bsrab.com) Vurdere en slik selv 5621705[/snapback] Det er ikke det ES Tuning i Trondheim sier om chipping av denne type bil. Tvert imot. De sier bensin forbruket mest sannsynlig vil gå ned med vanlig kjøring, men selvfølgelig vild en gå opp hvis du bruker de nye kreftene aktivt. Og alt det du nevner av deler her er egentlig overdrevet.. jeg skal ikek ha noe "racing" bil.. bare en bil som er litt mer optimalisert enn den var da den kom fra fabrikken. Det er dreiemomentet som teller mest for det er dårlig drag på denne i oppoverbakker.. alternativet er Turbo Diesel, men det blir neste gang jeg kjøper bil.. om 2 - 3 år eller noe 5622299[/snapback] Har vanskelig for å tro at ikke drivstoff forbruket økes da dette er en sugemotor, snakket selv med es tuninge om dette til en vanlig passat 1.8 jeg hadde og de mente det ikke hade mye for seg. Men then så har ikke jeg prøvd en suge motor som er chipp trimma, bare en med old school trimming dvs alt utstyret nevnt over og det ble en dele mere drag men drivstoff forbruket var høyere. Ser at hos es tuning får du 20Nm mere. Har du automat kasse så må denne også fikkles litt med, men har du manuell kasse så er det ikke noe å tenke på. Si ifra hvis du chipper og fortell oss hva du selv synes om det. Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Drivstoff forbruket øker på suge motorer når de "chippes" eller trimmes. Det er om de andre sier, skal du ha noe merkbart av trimm på en slik motor så er det racing kammer, åpent luft filter, effektanlegg, race cat, mapping, nye dyser og ny manifold....Dette koster masse og da er det bedre å slege bilen å kjåpe ne turbo sake, bensin eller diesel, disse chippes godt og du kan ende opp med et dreimoment på 318 Nm /196hk på en Passat 1.8T (bsrab.com) Vurdere en slik selv 5621705[/snapback] Det er ikke det ES Tuning i Trondheim sier om chipping av denne type bil. Tvert imot. De sier bensin forbruket mest sannsynlig vil gå ned med vanlig kjøring, men selvfølgelig vild en gå opp hvis du bruker de nye kreftene aktivt. Og alt det du nevner av deler her er egentlig overdrevet.. jeg skal ikek ha noe "racing" bil.. bare en bil som er litt mer optimalisert enn den var da den kom fra fabrikken. Det er dreiemomentet som teller mest for det er dårlig drag på denne i oppoverbakker.. alternativet er Turbo Diesel, men det blir neste gang jeg kjøper bil.. om 2 - 3 år eller noe 5622299[/snapback] Har vanskelig for å tro at ikke drivstoff forbruket økes da dette er en sugemotor, snakket selv med es tuninge om dette til en vanlig passat 1.8 jeg hadde og de mente det ikke hade mye for seg. Men then så har ikke jeg prøvd en suge motor som er chipp trimma, bare en med old school trimming dvs alt utstyret nevnt over og det ble en dele mere drag men drivstoff forbruket var høyere. Ser at hos es tuning får du 20Nm mere. Har du automat kasse så må denne også fikkles litt med, men har du manuell kasse så er det ikke noe å tenke på. Si ifra hvis du chipper og fortell oss hva du selv synes om det. 5624220[/snapback] Jeg vet hva ES Tuning har sagt.. at det stort sett ikke lønner seg å chippe en 1.6 motor.. Men de mener også at det kan være verdt pengene elt etter hva man er ute etter.. SOm sagt.. JA, bilen vil bruke mer bensin hvis du bruker de NYE kreftene.. kjører du normalt (som før) vil forbruket gå ned. Jeg har manuell gir kasse. Yepp, jeg kommer så absolutt til å legge inn svar opå hvordan bilen ble etter chipping.. men jeg venter til våren/sommeren med å gjrøe det da det er på den tiden jeg trenger kreftene.. Lenke til kommentar
Jorgen83 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Er egentlig bare tull å trimme denne uten turbo.. Får noen få hester ekstra og bruker mer peng enn hva det er verdt desverre... Med effektanelgg,chip og K&N-filter kommer du fort opp i nærmere 15000,- gjort på verksted og kanskje ca 10-15 hk eksta. Hadde heller prøvd å fått tak i en for eks passat TDI 1,9 130HK eller 1,8T(150HK).. Chip og K&N-filter på sistnevnte koster ca 6000 og blir da ca 200HK, i tillegg kan en justere opp turbotrykket... Eller TDI som drar bra og bruker mindre og billigere drivstoff! 5618182[/snapback] Chipping og k&n filter koster 5600,- for denne bilen. Gir rundt 12Hk mer, men poengen er at den får mer bunndrag.. noe denne bilen ikke har fra før. Dessuten vil den bruke mindre bensin. Effekt anlegg kan umulig koste 10000,- 5618913[/snapback] Ja, stemmer nok det du sier der med priser, men det jeg skulle frem til var at effektøkningen koster veldig mye i forhold til hva du får i forhold til med en turbomotor.. Så er det virkelig verdt 11-12.000 kr, når halve summen er nok på en turbomotor? Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det skal bli morro å høre om det blir mere bunndrag, siden det er bunn drag det diskuteres så er det vel en økning av dreimoment (Nm) fra lavt turtall som er det viktige her ikke hester. Men om et kn filter + chip hjelper på merkbart har jeg ikke så vill tro på men jeg kan nok bli positivt overasket også. Når var det du skulle chippe bilen da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå