Gå til innhold

939 eller 775?

m0g1e

Anbefalte innlegg

Trenger å vite hva jeg bør velge...og hva som vil bli bygd fremover og jeg kan bruke en stund uten å trenge å kjøpe nytt.

Trenger rett og slett en kraftig prosessor som takler tunge og store programmer;

(som Adobe Premiere, ++)

Pengene mine er ikke noe problem..

Etter hva jeg forstår så blir ikke ytelsen noe bedre med en dobbelkjerneprossesor.(?) -Trenger ikke nødvendigvis kjøre mange småprogrammer. Er ikke det som er tanken :p

Gjerne begrunn hva CPU'n yter bra på..

At det er klokkervennlig og ikke for varm er også et must! Men at det holder en stund framover..hva vil vare --> 939 eller 775?

Takk for alle svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det er klokkervennlig og ikke for varm er også et must! Men at det holder en stund framover..hva vil vare --> 939 eller 775?

Takk for alle svar! ;)

5333918[/snapback]

Jeg støtter trussl :yes: Opteron klokkes veldig langt og er ganske kjølig, samt den yter bra på det meste!

Lenke til kommentar
Opteron socket 939 passer til hovedkort med socket 939 :yes: Det er bare det at komplett ikke har tatt med opteron.

Hva er liksom poenget med en socket 939 prosessor som ikke støttes av socket 939 HK... AMD har ikke gjort det så komplisert enda ;)

5338293[/snapback]

Så helt klart;

Absolutt alle 939-hk støtter Opteron altså? selv dem uten FX og x2?

Lenke til kommentar

Takk for tipsene! :)

*er egentlig opteron laga for laptop?

Og en annen ting:

Burde jeg velge 2MB cache fremfor 1MB på AMD-939-CPU?

Er det veldig stor forskjell i ytelse?

Har hørt at hos pentium har d stor betydning, men hos AMD ikke så stor(?)

Er d riktig?

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Det er kun til spill at AMD sine prosessorer trenger litt cache, selv der er ikke forskjellen så veldig stor. Ca 4-6 FPS forskjell mellom 512kb cache og 1MB cache.

5338369[/snapback]

Det er mye videoredigering jeg driver med blandt annet....

Er det mye å vinne på ved å velge 1MB istedet for 2MB..?

(please skriv litt mer utfyldende.. :roll: )

Lenke til kommentar

Tenkte eg skulle komme med ett godt svar her, siden ingen egentlig har svart deg på det du spurte om:

Du har misforstått om du tror Adobe Premiere ikkje utnytter dobbekjerneprosessorer. Videoredigering og 3D-rendring er de to programvaretypene som utnytter dobbelkjerne veldig godt, du ser nesten 100% ekstra ytelse ved slikt arbeid på dobbelkjerne vs enkelkjerne på samme klokkefrekvens.

Pentium 4 har vore vesentlig bedre enn Athlon 64 på videoredigering. Når dobbelkjernene kom i vår så forandret det seg, og AMD er no like bra som Intel på videoredigering. Det er ifølge det eg har sett av tester. For min egen del oppgraderte eg fra P4 2,4ghz til Opteron 165(1800mhz dobbelkjerne@2600mhz). Med DVDShrink brukte eg før rundt 4-5 timer på å rippe en DVD, nå bruker eg ca 20-25min :thumbup:

AMD's dobbekjerner har høyere ytelse enn Intel's men Intel's billigste er billigere. Siden du sier pris ikkje betyr så mye så er det bare å gå for s939. Men du sier du også vil overklokke, og da er det eneste fornuftige en billig Opteron, så du behøver ikkje å bruke så veldig mye penger på CPU.

Det er svært få produsenter som har annonsert att hovedkortene deres støtter s939 Opteron. Det ser ikkje ut til at det er noe å bry seg med, dersom ett kort støtter X2/FX så klarer det helt sikkert Opteron også. ASRock, ASUS og DFI's hovedkort ser ikkje ut til å ha noen problemer ihvertfall.

En Opteron 165 (1800mhz dobbelkjerne) er etter min mening det beste valget for deg. Det ser ut for at praktisk talt alle Opteron 165 klarer 2600mhz, og da har du veldig god ytelse for veldig lite penger. Det er mulig at Opteron 180 (2400mhz dobbelkjerne) i snitt klokker litt lenger, men den koster nesten tre ganger så mye. Etter min mening er det ikkje verdt pengene.

OCZ sine PC4000 EB brikker er rett og slett brikker som er garantert å fungere på høyere hastigheter enn ddr400. Det er ett must med ram som klarer høy hastighet for en overklokker, og de aller raskeste 1GiB brikkene ser ut til å være Crucial Ballistix PC4000, som i mange tilfeller klarer 290-300mhz (DDR580-DDR600).

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Takker hjertelig så mye!! :D Deilig når jeg kan få slike utfyldende og gode svar!! Dette hjalp meg mye! ;)

Med DVDShrink brukte eg før rundt 4-5 timer på å rippe en DVD, nå bruker eg ca 20-25min 

Akkurat på det problemet ditt så tror jeg ikke det har vært CPUn som har vært problemet... Jeg kjører på p4 2,53 L2 512kb cache og bruker i snitt 20-30 min på i rippe en dvd med Shrink. Det tror jeg heller det kan være DVD-rommen din det har vært noe med.. 4-5 timer er jo lengere enn selve lengen på filmen(?) Det burde jo bety at DVD-ROM leser raskere når du ser filmen til vanlig..

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...