Gå til innhold

Snart 1 år siden Tsunamien, hvA syns dere ?

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt rart at det skal være så ekstremt mye hysteri rundt tsunamien. Det er jo selvfølgelig en tragisk hendelse, men hvorfor er det ikke like mye hysteri rundt f.eks. jordskjelvet i India og Pakistan? Hundrevis, ja kanskje tusenvis, av norsk-pakistanere og -indere har familie og venner der som er skadet eller drept, men får det mye oppmerksomhet på Dagsrevyen og TV2-nyhetene?

Et menneske fra andre deler av verden er jo akkurat like mye verd som et norsk menneske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et menneske fra andre deler av verden er jo akkurat like mye verd som et norsk menneske.

5338766[/snapback]

Nei, ikke for nordmenn og den fjerde statsmakt. :)

Som sagt tidligere så er det mye mer "fengende" å lese om Arne Olsen (39) som leter etter Lena Olsen (3) etter flodbølgen i Thailand, enn å lese om at en hel landsby i Eritrea har blitt drevet på flukt av militærjuntaen i landet.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt rart at det skal være så ekstremt mye hysteri rundt tsunamien. Det er jo selvfølgelig en tragisk hendelse, men hvorfor er det ikke like mye hysteri rundt f.eks. jordskjelvet i India og Pakistan?

Herregud da! Hvor mange ganger skal man måtte forklare det? Det er fordi tsunamien er nærmere nordmenn flest.

Hundrevis, ja kanskje tusenvis, av norsk-pakistanere og -indere har familie og venner der som er skadet eller drept, men får det mye oppmerksomhet på Dagsrevyen og TV2-nyhetene?

Ja, det får faktisk mye oppmerksomhet. Men naturlig nok mindre enn tsunamien fordi det ikke angår så mange nordmenn.

Ikke for nordmenn.

Lenke til kommentar

Og det betyr dermed at resten av verden bare kan dra til helvete?

At Tsunamien omtales som verdens verste katastrofe i moderne tid er helt feil?

Er det ingen som har hørt om jordskjelvet i den kinesiske byen Tangshan i 1976, som tok livet av omlag 700 000 mennesker?

Endret av simerix
Lenke til kommentar
Har en vilt fremmed i Afrika like stor verdi for deg som din egen mor, darkness|?

Hvis ja, greit nok. Da er du ikke som andre mennesker.

Hvis nei, så vet du hva svaret er. Jo nærmere det er oss, desto mer opptatt er vi av det.

5340579[/snapback]

Hvem er mest verdt av bikkja di og en vilt fremmed i Afrika da?

Lenke til kommentar

Ikke tull, a', people... det er ikke snakk om menneskeverd det her, det er snakk om hva som betyr mest for oss. Selv om familien min eller vennene mine betyr mer for meg enn andre mennesker, er de ikke mer verdt. Og når det gjelder hva de norske mediene dekker, er det klart de dekker mer det som direkte affekterer nordmenn enn det som ikke gjør det. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig?

Lenke til kommentar
Har en vilt fremmed i Afrika like stor verdi for deg som din egen mor, darkness|?

Hvis ja, greit nok. Da er du ikke som andre mennesker.

Hvis nei, så vet du hva svaret er. Jo nærmere det er oss, desto mer opptatt er vi av det.

5340579[/snapback]

Det var ikke det jeg spurte om. Tror du det bare er de pårørende som har gitt penger? Det er snakk om personer som er helt utenforstående, ikke om døtre, søsken eller foreldre.

Lenke til kommentar

Nordmenn er nærmere nordmenn enn afrikanere. Så enkelt er det. Jo nærmere, jo mer bryr vi oss. Og selv om det er folk vi ikke kjenner så føler vi at det påvirker oss, og "det kunne vært meg" f.eks.

Ærlig talt, alle mennesker skjønner dette. Du er vel et menneske?!

Lenke til kommentar

Jeg tror at vi innser katastrofen i større grad når vi leser navn som like gjerne kunne tilhørt et familiemedlem, en kjæreste, en kamerat, en venninne, en nabo, etc... enn hvis vi leser at John Wayne fra New Orleans mistet livet i Katharina eller at Ali Abu Kabar fra Pakistan mistet livet i jordskjelvet.

Det betyr derimot ikke at "John Wayne" eller "Ali Abu Kabar" har en mindre livsverdi enn "Ola Nordmann", men det går opp et lys for oss når vi ser navn vi faktisk kan relatere oss til. Verden blir plutselig litt mindre.

Lenke til kommentar
Nordmenn er nærmere nordmenn enn afrikanere. Så enkelt er det. Jo nærmere, jo mer bryr vi oss. Og selv om det er folk vi ikke kjenner så føler vi at det påvirker oss, og "det kunne vært meg" f.eks.

Ærlig talt, alle mennesker skjønner dette. Du er vel et menneske?!

5357159[/snapback]

Kanskje det er slik for de som ikke ser lengre enn til sin egen nesetipp, men jeg tviler på at det slik for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...