Gå til innhold

Nikon 18-55 vs 18-70/Sigma 18-50 EX DC

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter og ser litt på bilder tatt med nikon AF-S 18-55 og 18-70 fra Nikon.. Kan ikke si at jeg ser så stor forskjell... Er det stor forskjell på disse objektivene??

Vet at 18-70 er mer robust bygd...

Er Sigma's 18-50 2.8 EX DC et bedre valg enn disse to, pga lysstyrke??

Endret av Mornet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter og ser litt på bilder tatt med nikon AF-S 18-55 og 18-70 fra Nikon.. Kan ikke si at jeg ser så stor forskjell... Er det stor forskjell på disse objektivene??

Vet at 18-70 er mer robust bygd...

Er Sigma's 18-50 2.8 EX DC et bedre valg enn disse to, pga lysstyrke??

5331787[/snapback]

Jeg har hatt både Nikon 18-70 og Sigma 18-50 (samtidig også) og solgte nylig Nikon linsen for å delfinansiere kjøp av en 85 f1.4.

For meg var det enkelt, jeg synes det er mange praktiske bruksfordeler med konstant f2.8. Norge er et mørkt land store deler av året og man har bedre muligheter for motivisolasjon med f2.8.

Subjektivt synes jeg at bildene med Sigma objektivet ser bedre ut, mindre kromatisk feil (CA) og vignettering ved 18mm (ihvertfall på f4 og over). Skarphet og kontrast synes jeg er hips om happ mellom disse to.

Sigma har selvsagt ikke 50-70mm eller AF-S og Nikon ikke f2.8-f4.5/3.5 så det er jo viktig å vite om noen av de egenskapene er viktige for deg :)

Hvis bildene du ser på er typiske bilder som er lagt ut på internett (pbase, flickr eller lignende) så er det vanskelig, for ikke å si umulig å gjøre sammenligninger av objektiver basert på disse. For å gjøre det må du finne noen som seriøst har testet de mot hverandre og det er det ikke mange som har hverken kunnskap eller ressurser til å gjøre. Eventuelt må du få lånt objektivene og gjøre tester innen dine bruksområder, noe som ikke er enkelt.

Et sted å sjekke er forumene på dpreview.com, der finnes et 'Nikon SLR lens Talk' forum som har mange kunnskapsrike (om ikke alltid like enige ;) ) mennesker. Nikon guruen Bjørn Rørslett frekventerer der i blandt f.eks.

Håper at dette var til noe hjelp.

Med vennlig hilsen,

Håkon

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 18-55-Nikkoren, har Sigma 18-125, og kommer trolig til å kjøpe 18-70-Nikkoren.

Slutter meg til forrige innlegg når det gjelder lysstyrke. Sigmas 18-50 f/2.8 ser ut til å være et godt valg (bortsett fra rapporter om betydelig kromatisk aberrasjon) hvis du ikke er ute etter et utendørs-objektiv, slik jeg er.

Hvis lysstyrke betyr mindre for deg, men du ønsker deg mer zoom, er Sigma 18-125 ganske så hendig. Helt brukbar kvalitet, men jeg skulle hatt et par blendere mer i lysstyrke! Med bilder tatt i bra lys, noe nedblenda objektiv og de skarphetskrevende delene sentralt i bildet, kan det være veldig vanskelig å se forskjell på bildekvaliteten mellom alle disse objektivene. De er vinnere på hvert sitt område, for min del ser det sånn ut:

Pris/optisk ytelse (under "lette" forhold): Nikkor 18-55

Lysstyrke/skarphet: Sigma 18-50

Zoomområde/allround: Sigma 18-125

Pris/byggekvalitet+optisk ytelse: Nikkor 18-70

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...