Sonymann Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Hei, Jeg har en database hvor datoer lagres slik: 2005-12-24, og klokkeslett slik: 19:00:00 (med sekunder). Jeg har søkt litt på forumet her, og funnet ut at det skal være mulig å ved hjelp av MySQL-funksjoner få dato på siden min vist slik: 24. 12. 2005 og klokkeslett slik: 19:00 (uten sekunder). Slik ser mitt skript for å hente frem fra databasen ut: <?PHP //logger på database $connection = @mysql_connect(localhost, root) or die("Umulig å få kontakt med database"); //Velger database mysql_select_db('innhold'); //Sender setningen mot database som skal hente ut infoen $setning = @mysql_query("SELECT id,dato,tittel,ingress FROM nyheter ORDER BY dato DESC LIMIT 10"); //Bruker en loop for aa faa all informasjonen ut while($nyhet = @mysql_fetch_array($setning)) { //Naa er informasjonen lagret i arrays print("<a href=\"nyheter.php?id=$nyhet[id]\"><em>$nyhet[dato]</em><br>$nyhet[tittel]</a><br><br>"); } ?> Kan noen hjelpe meg med hva som skal gjøres for å få det slik jeg vil? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Du kan selvsagt gjøre det i MySQL, selv om eg meiner det er meir tungvint enn i PHP. I PHP er det svært få linjer kode, og du kan gjømme det i ein funksjon om du vil; function mysqltimetoNorsktime($time) { $timestamp = strtotime($time); $norskdato = date('j.n.Y H:i', $timestamp); } Så bruker du bare $norskdato for å skrive det ut. I MySQL er syntaksen like vanskelig; SELECT DATE_FORMAT(datokolonne, '%e.%c.%Y %k:%i') AS dato FROM tabell Men i MySQL må du skrive dette i kvar einaste spørring der du vil bruke dette datoformatet. Smak og behag, I guess. God jul... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Kilogram: function mysqltimetoNorsktime($time) { $timestamp = strtotime($time); $norskdato = date('j.n.Y H:i', $timestamp); return $norskdato; } Må jo få ut variabelen på en eller annen måte Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 24. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2005 Takk for svar, men jeg er fremdeles litt usikker. Hvor skal jeg skrive de to forskjellige tingene? Velger jeg PHP-metoden, hvor i dokumentet skal det stå? Eller hvor i SQL-kommandoen skal SQL-metoden stå? God jul! Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Ingen som vet det? Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 (endret) Slik f.eks: <?PHP function mysqltimetoNorsktime($time) { $timestamp = strtotime($time); $norskdato = date('j.n.Y H:i', $timestamp); return $norskdato; } //logger på database $connection = @mysql_connect(localhost, root) or die("Umulig å få kontakt med database"); //Velger database mysql_select_db('innhold'); //Sender setningen mot database som skal hente ut infoen $setning = @mysql_query("SELECT id,dato,tittel,ingress FROM nyheter ORDER BY dato DESC LIMIT 10"); //Bruker en loop for aa faa all informasjonen ut while($nyhet = @mysql_fetch_array($setning)) { //Naa er informasjonen lagret i arrays $mindato = mysqltimetoNorsktime($nyhet["dato"]); print("<a href=\"nyheter.php?id=$nyhet[id]\"><em>$mindato</em><br>$nyhet[tittel]</a><br><br>"); } ?> EDIT: Stor N i funksjonsnavnet, ja... Endret 27. desember 2005 av kakkle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå