Gå til innhold

Snus-tråden v.3 - Annet prat toleres ikke.


hylo

Anbefalte innlegg

En anmeldelse til

 

Nyhus anmelder Gjöteborgs Ràpe, løs.

 

d810c54b.jpg

 

De som har lest Petterøe’s anmeldelsen min kjenner historien. Var på Ica hvor jeg og en kamerat kjøpte snus. Han kjøpte da denne gangens anmeldelse Gjöteborgs Ràpe og jeg kjøpte Petterøe’s. Etter at jeg hadde spyttet ut min første Petterøe’s prell, var det på tide å teste denne. Jeg speidet utover det klare vannet, vurderte om jeg skulle riva av meg klæra og bade eller om jeg skulle bake en pris først. Jeg valgte prisen.

 

Lukt

Da jeg tok tak i snusboksen, klar til å åpne den spurte jeg kameraten min hvordan lukten var. ”Den lukter absolutt ingen ting”, sa han med et stort glis, som klart viste at han burde spytte ut prellen sin snart. Intet pent syn. Uansett, jeg skjønte at jeg ikke kunne stole på luktesansen hans, da han ikke hadde tatt pollenmedisinen sin i dag og var pottetett i nesa. Jeg tok boksen i høyre hånd, vred om lokket, bøyde hodet ned og luktet forsiktig på snusen. Vemmelsen traff meg som ei slegge og jeg holdt på å miste snusboksen. Jeg er ikke veldig glad i sterk tobakkslukt, og denne snusen luktet sterk tobakk. Absolutt ikke min ting. Må si jeg synes Gjöteborgs Ràpe luktet værre enn general og skruf, altså ikke helt min kopp te. Derfor gir jeg Ràpe 2/6 i lukt.

 

Bakeegenskaper

Da jeg endelig fikk ristet av meg den heslige lukta, tok jeg en fin porsjon av snusen med høyre hånd og slapp ned i venstre. Den virket fin og mjuk. Her hadde jeg rett. Gjöteborgs Ràpe formet seg fint og holdt seg godt sammen. Jeg formet den på vanlig måte, uten problemer og smalt den inn under leppa og var ganske så fornøyd. Bakeegenskapene var gode og jeg gir Ràpe 5/6 i bakingen.

 

Smak

Jeg fryktet smaken. Snus som lukter vondt, pleier også å smake vondt. Men smaken var helt okey. Ikke så sterk som jeg hadde forventet. Ikke rant den noe særlig heller, tvert imot satt den godt. God pluss, og i smak gir jeg snusen en halvsvak 4/6

 

Styrke

Så var det å plassere seg ved vannkanten, ta av tskjorta og dyppe overkroppen i det kjølige vannet. Deilig. Snusen satt fint og intet vann i munnen. Så var det å bruke skjorta som håndkle og legge seg på steinene. Lå der en stund. Merket ingenting. Det er mulig at grunnen er at jeg nettopp hadde hatt en pris i munnen, men så testet jeg den på nytt i dag, to ganger, merket ingenting. Så denne snusen er nok ikke blant de sterkeste og jeg gir den en svak 3/6 i styrke.

 

Konklusjon

Snusen var helt okey. Ikke helt min ting, men helt okey snus. Hadde litt høyere forventninger til denne snusen, men den innfridde bare på et punkt. Derfor gir jeg Gjöteborgs Ràpe en sterk 3 eller en veldig svak 4. så ¾ av 6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del sider tilbake ligger det også en del tester av forskjellige snustyper av bl.a. meg og et par andre brukere.

 

Var i sverige på søndag og teste noe nytt.

 

Rocker (citrus smak)

 

 

 

Rocker er en ganske ny snus (porsjon only). Utmanaren står det på lokket, noe som oversatt fra svensk blir "utfordreren". Rocker finnes i flere forskjellige smaker, men jeg husker ikke alle.

 

Tekniske data:

Type snus: Dry portion

Gram: 17

Nikotin: ja

 

Dry portion vil si at snusen er som navnet tilsier, tørr. Det betyr at snusen har en lenger holdbarhet (~8 måneder, kontra fuktig snus som pleier å ha en holdbarhet påen fjerdedel av dette) og at man er nødt til å fukte den litt med tunga før man legger den opp.

 

Lukt

Lukten er det ingenting å si på. Lukter godt. Faktisk minner det litt om Lipton citrus te og jeg er sikker på at et par av disse posene i en kopp varmt vann ville smakt helt fortreffelig!

 

Konsistens/poser

Konsistensen er akkurat som dine lipton earl grey teposer. Tørre og løse. Posene er av et ålreit materiale som ikke sliter ut leppa og i det hele tatt ser de ganske delikate ut.

 

Smak

Etter å ha vetet en pose eller to med tunga og lagt de opp sitter de som de skal. Smaken er ganske god, minner om ett eller annet type godteri jeg ikke husker hva er, men godt er det.

 

Totalt

Vil gi denne porsjonssnusen 8/10. De siste 2 kommer av at den er smakstilsatt (ekte snus ftw) og at den er tørr og ikke fuktig. Velbekomme :)

Lenke til kommentar

Erlend Tester:

 

Skruf Orginal Løs & Skruf Orginal Portion

 

Skruf_original_portion_snus.jpg

(fant ikke bilde av Skruf Lös :()

 

La meg først si at jeg er ganske "nybegynner" når det kommer til snus, men jeg har vært avhengig av sigaretter og rulletobakk i tre år. Jeg er sinnsykt kresen når det kommer til tobakksprodukter ;). Og husk, det jeg skriver i denne anmeldelsen er kun basert på mine opplevelser og min mening!

 

Økonomi:

(Siden mange av mine venner er opptatt over at snusen skal vare så lenge som mulig)

 

-Skruf Orginal Løs:

Denne snusen holder ganske lenge iforhold til f.eks General, pga. at den virker sterkere , og også er lettere å ha i munnen siden den renner mindre og har mindre salt og tilsatt aroma. Jeg opplevde at en boks Skruf Løs tok meg opptil 2-3 flere dager å bruke opp enn General eller Ettan, noe som kan være positivt om man har lite penger eller har vanskeligheter med å få tak i snus (under 18 anyone ;))

 

-Skruf Orginal Portion:

Her virker saken annerledes. Det virker som om posen suger til seg fuktighet, og derfor har en tendens til å bli ekkel og klissen etter kort tid, med mindre man er veldig forsiktig. Den har også en tendens til å miste den gode smaken etter rundt 20 minutter, og bare gi fra seg en bitter, dårlig smak etterhvert som tiden går. Jeg synes man oftere bytter pose enn med f.eks General, men dette kan være fordi General har mer tilsatt aroma og også holder lengre på smaken. Ganske gjennomsnittlig. Dette er en posesnus, og inneholder bare halvparten så mye tobakk som en boks løs-snus. Men dette visste du nok fra før!

 

Lukt:

 

-Skruf Orginal Løs:

Denne snusen lukter langt fra det folk vanligvis tenker på som "snuslukt", altså General-lukt. Det er en mild tobakksaroma blandet med en slags surlukt, litt merkelig. Lukter søtt og godt av "røde bær", veldig behagelig!

 

-Skruf Orginal Portion:

Lukter stort sett det samme som Løs, men har en sinnsyk amoniakk\salmiakklukt, nesten stikkende i nesen. Iallefall var det det jeg merket når jeg sammenlignet dem. Det er mindre av den gode, fruktige lukten, og en mer utpreget surlukt. Dårligere enn Løs.

 

Bakbarhet:

-Skruf Orginal Løs:

Dette er en veldig finkornet snus, synes jeg. Den er veldig lett å bake, nesten leire-aktig, men kan få en klissete konsistens etterhvert, spesielt når den er fersk, som gjør at den klistrer seg fast i hånden. Har kun opplevd dette med veldig varm, helt fersk Løs.

 

-Skruf Orginal Portion:

Kall meg gal, men jeg tok innholdet ut av en Portion og bakte det i hånden, for forskningens skyld! Dette er totalt potente greier! Digre, tørre tobbaksblader, veldig vanskelig å bake, men får du knadd det sammen så får du en alvorlig nikotin-opplevelse. Ingen vits å kjøpe posesnus for å bake den uansett :D

 

Smak:

-Skruf Orginal Løs:

Må si at jeg har smakt bedre. Snusen smaker egentlig ikke så mye i det hele tatt, ganske mild, men med en litt bitter saft som klør i halsen. En ganske ren tobbaksaroma uten for mye salt og tilsatt aroma, men dog langt på nær så "ekte" som Grovsnus.

 

-Skruf Orginal Portion:

Likte smaken på denne omtrent like godt som Løs. Den oppleves sterkere og mer bitter, men med enda mindre aroma, synes jeg iallefall. Meget nøytral. Veldig bra posesnus om du synes General blir altfor salt (det gjør iallefall jeg).

 

Effekt:

-Skruf Orginal Løs:

Denne er ikke så vanvittig mye sterkere enn General. Du får nikotinet ganske jevnt, og på en god måte. Akkurat passe, synes jeg.

 

-Skruf Orginal Portion:

Kan være bare meg, men jeg synes denne er hakket sterkere enn Løs, og gir fra seg nikotinet forskjellig. Du får merkbart mer nikotin i deg, men effekten går over gradvis, og du kan derfor ha posen under leppa i en time uten å bli dårlig.

 

Konklusjon:

Skruf sine produkter er meget bra. Jeg er ikke sikker på om jeg foretrekker Løs eller Portion, så jeg bruker Løs hjemme og når jeg har god tid, og Portion når løs snus blir for upraktisk. Jeg tror Skruf er en snus du alltid kan stole på, enten du ønsker å prøve snus, eller er en hardbarket snuser som vil prøve noe annet.

 

Terningkast 5\6!

------------------------------------

(Obs: denne anmeldelsen er basert på mine opplevelser og erfaringer alene. Jeg tar ikke ansvar om du prøver Skruf og umiddelbart går opp i flammer, osv. osv. Dine meninger er nok forskjellig fra mine, men smaken er som baken!

 

FORBEHOLD OM SKRIVEFEIL! Jeg må slutte å skrive når jeg er trøtt, har editet posten rundt 15 ganger for skriveleifer :D

 

-Erlend Grønås

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...