Gå til innhold

Snus-tråden v.3 - Annet prat toleres ikke.


hylo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sto jo klart og tydelig i Dagbladet at en mann hadde fått kreft i munnhulen av snus, det var i VG'en for en liten stund siden, samt at det var på nyhetene.

 

Skal se om jeg finner noe på nettet, fant det på Dagbladet.no, men man må ha noe abbonement for å se det.

 

Edit: Jeg har problemer med å finne noe som helst, å det virker noget rart, skal se om jeg finner avisen det sto i, så scanner jeg det inn.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Dama gav meg ei brosjyre frå Statens Helseråd, og etter å ha sett bileta der vart det vanskelig å legge ein snus oppi leppa utan å få ein litt uggen følelse. Anbefalast til alle som har lyst til å slutte.

 

 

Litt sitat:

Det brukes mørke og sterke tobakksorter i snus. Tobakken tørkes og males, blandes så med vann, salt, smaksstoffer (krydder, parfyme, glysering og kalsiumbikarbonat) og pottaske. Snus fremstår dermed som en fuktig, mørk masse.

Snus er sterk alkalisk, surhetsgraden (pH-verdien) er relativt høy og ligger mellom 8 og 9.5.

Lut er også alkalisk, og i likhet virker snus etsende på munnslimhinnen og tannkjøttet.

 

Det at snus er kreftframkallande er mi minste bekymring. Mine fine tenner vil eg derimot gjerne beholde:

Tannkjøttet trekker seg unna - og tannhalsene blottes.

Snus oppløses delvis av spyttet i munnen. Resultatet er bla.a. en kraftig, brun og etsende væske. Det oppstår derfor lett betennelse i tannkjøttet. Tannkjøttet reagerer på dette med å trekke seg unna tennene.

På dette stadiet vil tannkjøttet ikke kunne gå tilbake til det normale stadiet hvis du slutter å snuse. Det er for seint.

Ved videre snusing kan den kraftige brune væsken gå løs på festet for tennene, og i verste fall gjøre at tennene løsner.

 

Når vi snakker om kreft, kjem heftet med følgande påstander:

Snus har et høyt innhold av kreftfremkallende nitrosaminer. Bruk av snus øker derfor faren for kreft i munnhulen. Kreft oppstår som oftest der prisen er plassert. Vær oppmerksom på hvite flekker og sår i munnhulen eller på leppene. Kontakt tannlege eller lege så raskt som mulig. Snus kan muligens også forårsake kreft i andre organer pga. det høye innholdet av kreftfremkallende stoffer som svelges og deretter sirkulerer i blodet

 

Sjølv har eg lyst til å slutte å snuse, men eg har null sjans til å gå fra ein halv boks Nick and Johnny pr.dag til total slutt. Eg lurer på å prøve ut den nikotinfrie snusen, da eg trur at eg er minst like avhengig av å ha noko oppe i leppa som av nikotinen.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Alkohol er et rusmiddel, nikotin er ikke. Tror jeg.

7493100[/snapback]

 

Nikotin er et giftstoff.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
The LD50 of nicotine is 50 mg/kg for rats and 3 mg/kg for mice. 40–60 mg can be a lethal dosage for adult human beings. This makes it an extremely deadly poison. It is more toxic than many other alkaloids such as cocaine, which has a lethal dose of 1000 mg.
Endret av Torpern
Lenke til kommentar
Hva sa foreldrene dine? Visste de at du snuset fra før?

Nei

Lol. Ork å bruke så sinnsykt mye krefter på slikt da. Du får begynne med mini white portion så læreren ikke ser det, hehe.

Jeg gjorde det. men jeg liker stor mye bedre. jeg gjorde en feil å bruke det på skolen i dag. Tror jeg går tilbake til mini

Hva sa foreldrene da? =) Sinte?tongue.gif

kom med mange unnskyldninger og sa at det var første gang osv.. Men neste gang er det nok annen tone.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...