Gå til innhold

Ny side - Ønsker Forklaring

Anbefalte innlegg

Har satt sammen sånn sak nå til et lite prosjekt i IT-faget på skolen.

--> Link <--

Men det jeg nå lurer på er hvordan dette fungerer.

Jeg har laget forsiden nå ja. Men når jeg fks skal lage en ny side til Tilbud eller noe. Så blir jo det Tilbud.html. Skal jeg lage en kopi av forsiden og endre på innholdet bare? Eller hvordan fungerer det? Har bare vært borti Iframe før, men alt som heter frames er jo en Uting. Så da vil jeg gjerne vite hvordan det fungerer.

Er det Css som gjør at jeg kan lage mange sånne sider uten å ha kopi av hele greia? Eller var det php? Uansett skal dette ikke være på web. Den skal bare zippes og sendes til lærer, så php vil bli uaktuelt. Eller hva?

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg forsøke å forklare litt mer utdypende. :)

Ja, frames er en uting og du burde ikke benytte deg av dem. For å slippe å kopiere alle sidene, bruker mange et såkalt include-script. Som navnet tilsier, er dette et script som inkluderer forskjellige ting. Jeg liker å la scriptet inkludere innholdet på siden.

Scriptet sier dermed noe sånt som:

Skjekk om det er angitt hvilken side (hvilket innhold) som skal vises.

Om det er angitt noen side, skjekk om den finnes.

Om den angitte siden finnes, legg dens innhold her.

Om den angitte siden IKKE finnes, legg en feilmelding (404) her.

Dersom det ikke er angitt noen side, vis førstesiden ("velkommen-side")

Teoretisk sett vises altså den samme siden hver gang. Oppsettet til siden, menyene, footer, header, etc, er ikke endret. Når filen ser at brukeren vil se en underside, legges denne inn der scriptet ligger. Undersidene inneholder altså bare innholdet, det vil si teksten og bildene, tabellene, etc. De inneholder altså ikke menyer, footer, header.

Dette er veldig smart, fordi man slipper å endre på alle sidene om man skulle få behov for å endre noe. Man endrer "hovedsiden", og siden det egentlig er hovedsiden som vises hele tida, opplever brukeren det som om alle sidene er endret.

Jeg tror likevel at det ikke er nødvendig å bruke PHP til dette når du bare skal levere inn dette til en lærer. Læreren har sannsynligvis ikke PHP installert på maskinen sin, og kan derfor få problemer med å vise siden skikkelig. Kopier derfor bare sidene og bytt ut innholdet.

Lenke til kommentar
La meg forsøke å forklare litt mer utdypende. :)

Teoretisk sett vises altså den samme siden hver gang. Oppsettet til siden, menyene, footer, header, etc, er ikke endret. Når filen ser at brukeren vil se en underside, legges denne inn der scriptet ligger. Undersidene inneholder altså bare innholdet, det vil si teksten og bildene, tabellene, etc. De inneholder altså ikke menyer, footer, header.

Dette er veldig smart, fordi man slipper å endre på alle sidene om man skulle få behov for å endre noe. Man endrer "hovedsiden", og siden det egentlig er hovedsiden som vises hele tida, opplever brukeren det som om alle sidene er endret.

5349691[/snapback]

Har du noen gode sier, som forklarer dette litt enkelt, jeg har ofte tenkt at det hadde vært fint å kunne inkludere f.eks forum osv i mitt eksisterende design. Men foreløpig ligger jeg på nivået include og ikke noe mere.

Lenke til kommentar

Lag en fil som heter topp.htm og som inneholder alt av koden på designet ditt, til innholdet begynner, så en fil som heter bunn.htm med det som er igjen av koden etter innholdet er ferdig.

Så når du skal lage en ny side, gjør du slik:

<?php include("topp.htm"); ?>

Lipsum lorem (innhold)

<?php include("bunn.htm"); ?>

På denne måten, om du skal forandre på designet, forandrer du dette i top / bunn.htm og da blir automatisk alle sidene oppdatert...

Å få et forum til å passe i ditt design er heller litt vanskelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...