7r Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Er i utgangspunktet interessert i lydkortene EMU1820 eller EMU1820m, men de har forskjellige AD- og DA-konvertere. Ser like ut, men 1820m har altså sync.kort og en annen A/D- og D/A-konverter: 1820 har: A/D: Texas Instruments PCM1804 og D/A: Cirrus Logic CS4392 mens 1820m har: A/D: AKM AK 5394A og D/A: Cirrus Logic CS4398 Hvem har best konvertere av disse to? Jeg er ute etter kvalitetsmessig lyd og vil ha bra konvertering begge veier. De resulterer iallfall i disse spesifikasjonene her (www.procom.no): 1820 * Premium 24-bit/192kHz converters - 112dB signal-to-noise ratio for pristine recording and playback of your tracks * Sample Rates: 44.1, 48, 96, 192kHz from internal crystal or externally supplied clock (no sample rate conversion) Analog Line Inputs (6) * Type: servo-balanced, DC-coupled, low-noise input circuitry * Level (software selectable): o Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced) o Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced) * Frequency Response: +0.0/-0.2dB, 20Hz - 20kHz * THD+N (1kHz at -1dBFS): -102dB (.0008%) * SNR (A-weighted): 111dB * Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 112dB * Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB * Common-Mode Rejection (60Hz): > 40dB Analog Line Outputs (8) * Type: balanced, low-noise, 3-pole low-pass differential filter * Level (software selectable): o Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced) o Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced) * Frequency Response: +0.0/-0.8dB, 20Hz - 20kHz * THD+N (1kHz signal at -1dBFS): -98dB (.0013%) * SNR (A-weighted): 112dB * Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 112dB * Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB Synchronization * Internal crystal sync at 44.1, 48, 96, 192kHz * External sample rate sync o ADAT o S/PDIF (opt. or coax) Retail Box Contents * E-MU® 1010 PCI card * E-MU AudioDock M * EDI (E-MU Digital Interface) cable (3 meters) * Mini-DIN MIDI adapter cable * Headphone splitter cable * PC power cable * Quick Start guide * Operation Manual on CD-ROM * Creative Professional Software CD-ROM o Windows 2000 and XP Drivers o E-MU PatchMix DSP o E-MU E-DSP FX Library * E-MU Production Tools Software Bundle CD-ROM o Cakewalk SONAR LE o Steinberg Cubase LE o Ableton Live Lite 4 for E-MU o Steinberg Wavelab Lite o IK Multimedia AmpliTube LE o IK Multimedia T-RackS EQ o Minnetonka diskWelder BRONZE o SFX Machine LT o E-MU Proteus X LE (over 1000 sounds included) 1820m Analog Line Inputs (6) * Type: servo-balanced, DC-coupled, low-noise input circuitry * Level (software selectable): o Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced) o Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced) * Frequency Response: +/- .05dB, 20Hz - 20kHz * THD+N (1kHz at -1dBFS): -110dB (.0003%) * SNR (A-weighted): 120dB * Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB * Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB * Common-Mode Rejection (60Hz): > 40dB Analog Line Outputs (8) * Type: balanced, low-noise, 3-pole low-pass differential filter * Level (software selectable): o Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced) o Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced) * Frequency Response: 0.0/-.35dB, 20Hz - 20kHz * THD+N (1kHz at -1dBFS): -105dB (.0006%) * SNR (A-weighted): 120dB * Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB * Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB Synchronization * Internal crystal sync at 44.1, 48, 96, 192kHz * External sample rate sync o ADAT o S/PDIF (opt. or coax) o Word clock (75 ohm termination, switchable) * SMPTE LTC Timecode o Converts between longitudinal time code (LTC) to MIDI time code (MTC) o Regen, stripe, and conversion modes o 24, 25, 30 drop, 30 non-drop frames/sec o Compatible with 29.97 fps timecode o Input level: 0.5 - 4V p-p o Output levels: +4dBu, -10dBV (software selectable) o Input Impedance: 10K ohms Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 M er best. Og dyrest. Om det er verdt det er opp til deg. Jeg bruker 1212M, er veldig fornøyd. Men når du først tenker å bruke la oss si 6000kr på 1820M, ville jeg kanskje vurdert et firewire eller USB2-basert kort, siden dette er mer fleksibelt med tanke på bytte av PC og bruk i felten med bærbare maskiner. Lenke til kommentar
7r Skrevet 25. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2005 Vel, jeg er enig med deg angående fleksibiliteten, men tenker fortsatt å satse på stasjonert. Utgangspunktet mitt var å få tak i et rent PCI-kort som var bra på lyd. Men jeg fant ikke noe som hadde bra nok utvalg i lydutganger m.m. (trengte muligheten for XLR-tilkobling) Antok også at det er bedre med preamp i en outbreakbox enn på PCI-kortet (hvis det finnes) Er det noe bruk for sync.kortet som er på m-modellene (får tak i 1820m til underkant av 4000NOK)? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Hvor mange inn/ut trenger du? XLR-tilkobling er ikke alltid et must. E-mu 1212m har 2 inn og 2 ut på TRS, og disse pluggene har like mange tråder som XLR (3), og man får kjøpt TRS til XLR-kabler på alle musikkforretninger. Angående preamp, så får man ikke kjøpt PCI-kort med preamper direkte på kortet, de tar for mye plass. Så evt. mikrofoner til 1212m må mates gjennom en ekstern mic-forsterker. Sync-kortet er bare for word-clock, og du trenger det bare hvis du har flere digitale enheter som skal jobbe samtidig, eller hvis du vil drive d/a-convertere med klokkesignal fra lydkortet (noe som gir bedre resultat hvis convertere i f.eks en ekstern opptaker har en mindre bra klokkekilde innebygd). De fleste hjemmebrukere får ikke bruk for dette. Lenke til kommentar
7r Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Det varierer hvor mange inn/ut jeg trenger, alt fra 2 til 6. Det sier seg selv at XLR-tilkobling gir mindre signalforstyrrelser og dermed bedre lyd. E-mu 1212m virker også grei, men jeg savner MIDI-kontaktene. Dessuten er det greit å kunne justere volum på monitor eller head-set på break-out boksen. Trenger også bra pre-preamp. Har senere planer om å investere i et par mikker. AD- og DA-konverterne er hovedgrunnen til at jeg satser på 1820m, de skal visst være bra. Jeg skal bruke flere digitale enheter og trenger muligens sync-kortet med word-clock. Jeg har et digitalt piano som jeg bruker å skrive inn noter med, spille osv. og det er svært viktig at lyden kommer samtidig. "De fleste hjemmebrukere får ikke bruk for dette. " Jeg jobber som musiker og kan vel ikke karakteriseres som vanlig hjemmebruker av lydkort. Endret 6. januar 2006 av 7r Lenke til kommentar
radiated Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg er også musiker, og har ennå ikke hatt bruk for word clock... Er jeg ikke avansert nok for deg? :-p 1212M har midi-inn og ut, men hvis du har planer om mikrofoner er det bedre å gå for 1820M. 1212M og 1820M benytter samme convertere. Det digitale pianoet klarer seg lenge med MIDI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå