icer Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Noen som vet om jeg kan bli lærling i forsvaret, går VK1 Elektro, sendte en mail tidligere og da sa de at jeg kunne bli det, men nå når jeg leste på siden deres fant ikke jeg noe som tilsa at de tok inn lærlinger fra Elektro. De tok inn fra Service elektronikk og automatikk Har sendt en ny mail til de, men regner med at det er juleferie, så tenkte jeg kunne spørre her imens... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 de tar inn lærlinger ja! kjenner en som har vært de.. Han ble vel automatiker eller hva det heter Hører mange steder at de tar inn en del, andre steder at de tar inn få.. Men vent på svar du. Det blir vel mest riktig Lenke til kommentar
icer Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 Har fått svar, der sa de at de ikke tok inn elektriker-lærlinger, Gud så forbannet jeg ble! Her har jeg gått i flere måneder og ventet på å skulle søke og bli lærling på bakgrunn av informasjon de hadde gitt meg og så plutselig får jeg beskjed om at de ikke tar inn lærlinger alikevel! Lenke til kommentar
acon Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Har fått svar, der sa de at de ikke tok inn elektriker-lærlinger, Gud så forbannet jeg ble! Her har jeg gått i flere måneder og ventet på å skulle søke og bli lærling på bakgrunn av informasjon de hadde gitt meg og så plutselig får jeg beskjed om at de ikke tar inn lærlinger alikevel! 5376294[/snapback] WHAT!! Står jo på nettsidene deres at de tar inn eletrikerlærlinger, det sto iallefall det Lenke til kommentar
icer Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Tror ikke de vet helt hva de driver med egentlig... Litt rart siden det hadde vert gøy å lys på leirene, vanlige folk har kun lov å legge en skøyteledning fra et uttak til en lampe med stikkontakt, blir litt dumt å ha slik belysning Lenke til kommentar
icer Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 I de nyeste brosjyrene jeg har mottatt står det ikke et ord om elektriker linje Mailene jeg har mottatt: Mail #1 Hei! Takk for henvendelsen. Vi har ikke lærlingplasser for elektrikere, kun de fagene du nevner under elektro. Når skolen din får besøk har ikke vi oversikt over. Vennlig hilsen oss på Forsvarets responssenter Internett: www.mil.no Telefon : 810 00 222 Ønsker du å bestille brosjyre: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/info/bestilling -------------------------------------------------------------------------------- Fra: Jan-Arne Hatlelid Sendt: 23. desember 2005 17:36 Til: [email protected] Emne: Spørsmål om studieretning Satt å såg igjennom sidene deres og tidligere syns jeg å huske det var Elektrofag linje for lærlinger hos dere, jeg finner den ikke igjen noe sted. Er bare service elektroniker og automatiker linje Er denne tatt vekk?! Hadde lagt alle planer om å søke, sendte en mail tidligere og der fikk jeg følelsen av at det var mange plasser som var ute for Elektro linjen Når kommer det folk og snakker med elever på skolene? Går på Eid Videregående Skole, når kommer det noen dit? Mail #2 Hei 1. Du er inne i 2 år. Så lenge læretiden varer. 2. Sannsynligvis er det fri i helgene, men det kan hende at du kommer i en turnusordning. 3. Korporal avhenger av stilling og arbeidsplass. 4. Hvor vanskelig det er å komme inn varierer i forhold til søkermassen. Det er bare å søke. 5. Du kan ønske å komme en plass, men Forsvaret sender deg der de trenger deg. 6. Vanlig kontor tid er 07.30 - 15.30. Vennlig hilsen oss på Forsvarets responssenter Internett: www.mil.no Telefon : 810 00 222 Ønsker du å bestille brosjyre: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/info/bestilling -----Opprinnelig melding----- Fra: Jan-Arne Hatlelid Sendt: 25. september 2005 13:15 Til: [email protected] Emne: Lærlingkontrakt Elektrofag (LA) Hei, har noen spørsmål angående lærling i forsvaret; Elektrofag (LA): 1. Hvor mange dager er jeg inne som lærling? 2. Har vi fri i helgene? 3. Hvordan blir man korporal? 4. Hva er sjansen min for å komme inn? Var det ikke 350lærlingplasser? Hadde 5.0 i snitt på GK Elektro og ingen annmerkning på oppførsel... 5. Om jeg kommer inn kan jeg velge hvor jeg vil, for eks. Håkonsvern? Har ikke så lyst opp til Bodø... 6. Hvor lang blir arbeidsdagen? Takk MVH Jan-Arne Hatlelid Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 De tar hvertfall inn folk fra VK1 IKT tror jeg Lenke til kommentar
magicus Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Du vil angre bittert på å gå inn i forsvaret. Truste me... www.dimme.cjb.net er forresten en side du burde se nærmere på. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 jeg tror millitæret blir det man SELV gjør det til! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Hvis du har spørsmål om hvordan det er å være lærling i forsvaret kan du bare komme med de til meg. Har vært lærling i over 6 måneder nå som vekterlærling og er ULM, det samme som tilsvarer Korporal. Men kan prøve å besvare spørsmålene dine etter egen erfaring: 1. Læretiden er på 2 år. Det er mulig at du går opp til fagprøve og består fagprøven innen de 2 årene har gått, men du må allikevel være inne resten av tiden for å få fullført læretid. 2. De aller fleste har fri i helgene, i tillegg til langpermer nå og da. Som vekterlærling er jeg vaktsoldat, og alle Vakt og sikrings-avdelinger i forsvaret må være operativ 24/7, derfor kjører jeg 11 dager på vakt, 9 dager utdanning og 10 dager fri. 3. Korporal eller Ledene menig (som det kalles i Sjøforsvaret) har mest med egen innsats å gjøre. I de fleste tilfeller er dette en ledende stilling, som f. eks lagfører, vaktkommandør, osv.. Du har enkelt og greit myndighet over andre, og av det kreves det at du er skikket til å ha en slik stilling. For å bli beskikket Korp. eller ULM må du ha fullført rekruttskolen og tjenestegjort 4 måneder der du havner. 4. Det er en del obligatoriske ting som blir lagt høy vekt på når en søker lærlingplass i forsvaret, og det er ordens/oppførselskarakter og fravær. Karakterer er ikke så nøye. Det går mere på holdninger. Jobbintervjuet mitt var 3 dager langt. Der testet de blant annet styrke, kondisjon, lederegenskaper, stress, holdninger, i tillegg til selve intervjuet som varte i over 1 time. 6. Her på på leiren er en normal arbeidsdag fra 07:30 til 16:00, men man må opp kl 6:00 for å spise og vaske fellesområde/rom. Dette er noe du slipper som 2. årslærling. Da slipper du i tillegg å bo på kaserne. Endret 8. januar 2006 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
icer Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Hjelper ikke meg mye når de ikke tar inn Elektro lærlinger... Endret 9. januar 2006 av icer Lenke til kommentar
KnightJoker Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Har undersøkt detta litt....... Det er mulig forsvaret kommer til å ta inn Elektro lærlinger til høsten 2006. Kommer ann på nok søkere, og penger til å starte opp detta faget igjen. Hvis ikke de får i gang detta da kan du jo tenke litt UBHV eller GBU utdannelse. Kjekt å ha med seg videre :!: Lenke til kommentar
icer Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Hmmm. skal sjekke litt på mil sine sider og se hva som står der igjen... Lenke til kommentar
icer Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Finner ikke noe, eneste er noe på sjøkrigsskolen med "Skipsteknisk Elektro", men der står Den skal være basert på et solid fundament av grunnleggende real-, skips- og maskintekniske- og elektrofag for å sikre et tilstrekkelig høyt kunnskapsnivå innenfor fagområdet til å beherske og anvende eksisterende teknologi i Sjøforsvaret og følge med i den teknologiske utviklingen. så tror ikke det hjelper meg, har bare VK1 Elektro so utdannelse... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå