Gå til innhold

Hvordan lese cd'er med masse feil

DrDoogie

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med noen av mine eldre cd'er.

Disse cd'ene har da en del feilfrie filer, og noen filer som er saa fucka at Win2K bare kobler ut hele cd-leseren hvis jeg proever aa lese dem.

Saa jeg vil da seff gjerne kopiere alle de brukbare filene over paa harddisken og toemme bensin over cd'ene, tenne paa, og danse rundt naken mens jeg synger "smaa barn av regnbuen" hoeyt og falskt, fullstendig dritta paa en helflaske rom.

Jeg har da alt klart bortsett fra at cd'ene ikke er kopiert enda. Saa jeg lurte paa om det er noen som har noen gode tips - "xcopy fra til /c" er ikke godt nok, bash stopper bare opp og bruker 100% CPU naar jeg forsoeker meg paa cp.

Jeg tenkte litt at veien aa gaa var noe naerliggende aa skrive et skript med ERROR_LEVELS variabler, men hvilke nivaer av feil trenger jeg aa ta i betraktning, og hvordan troer jeg inn i skallen paa kopi-kommandoen / shellet at jeg bare vil det skal proeve aa kopiere en fil EN gang foer det gir opp og gaar videre?

Vet det hoeres patetisk ut at jeg ikke kan fikse dette selv, men jeg har liksom nettopp begynt med linux da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CDer jeg har hatt problemer med pga riper har jeg brukt programmer som BlindWrite for å lese. Kanskje du er heldig slik at det fungerer?

Bruk ett bra kloneprogram, lagre image'en på HDen og bruk ett program som WinRar eller WinISO for å pakke ut det som er i image-fila til HDen ...

Funka for meg, lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

jeg vil annbefale et program som er kalt IsoBuster.

dette er et gratisprogram designet til å hente ut filer fra iso'er og lese/hente ut saker fra mange forskjellige cd-rom typer. meget avansert og er i stand til å hente ut filer fra skadde plater som windows ikke greier. får den et problem så får du tre valg, retry, skip og abort, og kan ta vare på de fildelene den greier å få ut av en skadd fil, meget hendig viss det er tekst filer. :smile:

nå husker jeg ikke hvor hjemmesiden til dette programmet ligger hen, men google burde vite det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 11:00, ufo skrev:

Er det fysiske feil på cd'ene som er problemet? Riper og skit ? Det fins jo sånne "cd-fixere" hvor du smører på et eller annet guff som fyller igjen ripene. De dataene som ligger i ripene er nok borte, men du får ihvertfall mulighet til å lese det andre som ligger på cd'en.

kan bruke zalo og tannkrem, vet det ikke høres stabilt ut! vask først cd'n med zalo for å fjærne all guffe som kan vere på cd'n, så tar du og "pusser" cd'n med tannkrem for å fylle igjenn riper, så skyller du av og tørker cd'n :smile: (husk og ta fra midten og utover og ikke rundt på platen når du tørker den)

det er den billige hjemmemekk metoden for å fixe cd'r med riper i, men man kan jo også kjøpe noe som er laga for det...

Lenke til kommentar

Noen lesere er bedre til å lese enn andre. Prøv å les med en relativt ny CD-rom/brenner/DVD-rom på lav hastighet.

Ta backup av det du kan, og fix plata med en av de kjærringrådene som er nevnt. Prøv på nytt, så får du kanskje ut mere.

PS. hvis du ikke kaster platene etterpå, og samler en stor stabel av slike, kan du lage en kul lampe av de ved å plassere lys inni "hullet" i stabelen. Eller bare gi dem 2 sekunder i mikrobølgeovnen... (kult lysshow!)

Lenke til kommentar

Har ein backup av eit spel som eg ikkje får til å bruka. Under installasjonen får eg beskjed om at ei fil er øydelagd, og installasjonen blir avslutta.

Har lasta ned isobuster men får ikkje heilt til å bruka det. Nokon som kan forklara meg korleis eg kan installera spelet med dette programmet?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 14:48, Civilix skrev:

Quote:

Den 2002-09-06 11:00, ufo skrev:

Er det fysiske feil på cd'ene som er problemet? Riper og skit ? Det fins jo sånne "cd-fixere" hvor du smører på et eller annet guff som fyller igjen ripene. De dataene som ligger i ripene er nok borte, men du får ihvertfall mulighet til å lese det andre som ligger på cd'en.

kan bruke zalo og tannkrem, vet det ikke høres stabilt ut! vask først cd'n med zalo for å fjærne all guffe som kan vere på cd'n, så tar du og "pusser" cd'n med tannkrem for å fylle igjenn riper, så skyller du av og tørker cd'n :smile: (husk og ta fra midten og utover og ikke rundt på platen når du tørker den)

det er den billige hjemmemekk metoden for å fixe cd'r med riper i, men man kan jo også kjøpe noe som er laga for det...

Tannkrem?

Jeg har faktisk hørt flere som nevner det i den sammenhengen, men kan ikke skjønne at det kan være noe lurt? Tannkrem er jo ofte fulle av grove slipemidlerog ting som kan herpe cden enda mer?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-12 16:34, tunefish skrev:

Tannkrem?

Jeg har faktisk hørt flere som nevner det i den sammenhengen, men kan ikke skjønne at det kan være noe lurt? Tannkrem er jo ofte fulle av grove slipemidlerog ting som kan herpe cden enda mer?

Tannkrem inneholder et ganske fint slipemiddel som er laget i et materiale har mindre hardhet enn emaljen på tennene. Derfor sliter det ikke så mye på tennene men får vekk plakk osv.

Poenget er at tannkremen skal slipe ned de skarpe kantene rundt en ripe slik at laseren ser bedre igjennom overflaten på CD'n. De minste ripene kan faktisk forsvinne helt pga at platen blir slipt bittelitt tynnere. Slipemiddelen er så finkornet at det ikke blir store nok riper til å avbøye hele laserstrålen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...