tormoddf Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Herlig historie, kaffelaban! Ellers må jeg bare si at de som mener at det ikke er akseptabelt å prute i Norge er helt på jordet.. Tror enkelte har fått janteloven tredd ned over hodet og stappet ned i halsen, og for enhver pris vil unngå å åpne munnen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Ellers må jeg bare si at de som mener at det ikke er akseptabelt å prute i Norge er helt på jordet.. Tror enkelte har fått janteloven tredd ned over hodet og stappet ned i halsen, og for enhver pris vil unngå å åpne munnen. 5338020[/snapback] Det er småirriterende når kunder vil prute på varer vi ikke har fortjeneste på i utgangspunktet. I dagens marked er det slik at både hardware til datamaskiner, digitalkamera og mange andre produkter må selges omtrent til innkjøpspris for at man i det hele tatt skal få solgt noe som helst. Ja, enkelte varer må faktisk selges med tap om man ikke skal sitte inn med den varen i evigheter og bare tape mer og mer penger på å ha den der. Det butikkene tjener på er faktisk ekstrautstyret. Da er det litt kjedelig når en kunde blir sur fordi vi ikke kan slå av litt på varen vi selger. Men det er lov å prøve seg... (jobber i fotobutikk og ser innkjøpspriser vs. utsalgspriser) Lenke til kommentar
Winnetou Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 vel... min erfaring med elkjøp og lefdal er at prisgarantiene deres også gjelder priser fra nettbutikker... kjøpte en 160 GB maxtor disk på elkjøp en gang i fjor, hadde sjekka prisen på komplett på samme disken på forhånd, og den var ca 400 kr billigere.. fikk den til samme pris som om jeg hadde kjøpt den fra komplett... altså kompletts webpris + 100 kr for frakt... men for å komme til saken.. lefdal har 150% prisgaranti, det vil si at hvis spillet koster 400 spenn i butikken, og 100 kr på nett, selv om selgeren vil har 100 spenn for frakt vil nettprisen havne på 200 kr, altså skal du få spillet til 200 kr + 50% av mellomlegget, altså 100 kr = nettopris = 100 kr når det gjelder spaceworld er min generelle erfaring at de har et relativt begrenset utvalg av varer, og de varene de har er ganske så overpriset... Lenke til kommentar
toretors Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Lefdal har ikke 150% prigaranti lenger, men dem pleier å skru ned prisen til den av andre butikker hvis du kan bevise hva varen koster der. Lenke til kommentar
butare Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) Det er småirriterende når kunder vil prute på varer vi ikke har fortjeneste på i utgangspunktet. I dagens marked er det slik at både hardware til datamaskiner, digitalkamera og mange andre produkter må selges omtrent til innkjøpspris for at man i det hele tatt skal få solgt noe som helst. Ja, enkelte varer må faktisk selges med tap om man ikke skal sitte inn med den varen i evigheter og bare tape mer og mer penger på å ha den der. Det butikkene tjener på er faktisk ekstrautstyret. Da er det litt kjedelig når en kunde blir sur fordi vi ikke kan slå av litt på varen vi selger. Men det er lov å prøve seg... (jobber i fotobutikk og ser innkjøpspriser vs. utsalgspriser) 5338044[/snapback] Har lite forståelse for deg her. Jobber du i butikk bør du kunne akseptere at kunder pruter. Har dere presset prisene ned til minimum , må kundene akseptere det . Si det til dem på en høflig måte. Når det er sagt så vet vi jo at mange av bedriftene i Norge har ågerpriser på mange av varene sine. Helt horribelt det enkelte butikker har i avanse. Mener det er helt på sin plass at folk er ivrige med prutingen! Edit: Når jeg sier "enkelte butikker" mener jeg ikke nødvendigvis i data- eller foto-bransjen. Endret 26. desember 2005 av butare Lenke til kommentar
wiak Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 https://prisguiden.no/fritekst_sok....ar&search=S%F8k Zailor har den da Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Pruting har lenge ikke vært ansett som "akseptabelt" i Norge - grunnen er temmelig enkel - det er ikke kultur for pruting, og dermed bruker vanligvis butikker å legge seg på et prisnivå som ikke innbyr til pruting. Med det sagt - trådstarters sak er god. Det er et gammelt spill, man finner det billigere mange plasser og DET ER ALLTID LOV Å SPØRRE. Om man TØR spørre pga. arkaiske "kulturregler" er jo et helt annet spørsmål... Spør man så forventer man et svar - og i Norge er vi så heldige at vi kan forvente å få et høflig svar, selv om det er negativt. Jeg gir blanke pokker i om en selger er "stresset" pga julehandler eller noe slikt - kunder skal behandles med respekt uansett; helt til grensen er nådd. Den initielle kundemottakelsen bør uansett være høflig. Mener nå jeg. Lenke til kommentar
Klorin Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 @John P. Super jobb med de teksturene ihvertfall!! Lenke til kommentar
Agres Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Hahaha! Er det du som har laget dette? Jeg BRUKER jo faktisk de Thief 3 skinene du har laget, som ligger på siden din. Lastet dem ned for 3 dager siden. Tenkte, hvem i alle dager gidder å "oppdatere" gamle spill på den måten. Det måtte jo bare være en nordmann On-topic er jeg enig i din sak. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Man skal alltid prøve å være høflig mot kunden. Men av og til må man bare ta litt igjen. Men som oftes prøve å høflig avvise kunden, selv hvor mye dem maser. Var på en jobb for en tid siden, kl 14 på en fredag (jeg slutter vanligvis 12.30), og jeg viste at jeg hadde noen timer til før jeg ble ferdig den dagen. Så kommer en og spurte om jeg kunne gjøre en annen jobb også. Kan ikke si jeg var særlig villig. Spesielt når dette måtte gjøre innen mandag, og at jobben ville ta en del timer, samt at jeg ville måtte ha kalt inn en til for å hjelpe. Vanligvis hadde jeg sakt ja. Men når jeg viste at kunden hadde brukt ett annet firma for hovedjobben dems (jeg jobbet for hus eier), og at de hadde hatt minimum 1 månede som de viste om problemet på forhånd. Da var det bare å la den konstante masingen prelle av seg, og håpe at han ga seg før det klikket. Men tilbake til topic. John P har ikke gjort noe galt. Men uansett så er det alltid kjedelig å sette alle butikker under samme kam, selv om alle SpaceWorld butikkene jeg har vært innom har den samme litt rare betjeningen. så i dette tilfellet så er nok kritikken gjeldene for hele kjeden. Men uansett så er det lov å prute på varer i Norge. Og det står ihvertfall ikke nedskrevet noe sted at det kun er lover over ett vist beløp. Men at man skal prute på alt man kjøper er en skikkelig uting. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Har lite forståelse for deg her. Jobber du i butikk bør du kunne akseptere at kunder pruter. Har dere presset prisene ned til minimum , må kundene akseptere det . Si det til dem på en høflig måte. Tror du misforstår meg litt her. Jeg aksepterer at kunder pruter, og forteller de at jeg dessverre ikke har mulighet til å gjøre noe med prisen da den er presset ned til et minimum i utgangspunktet (har jeg mulighet til å gi et godt tilbud på f.eks minnekort eller veske, så gjør jeg selvsagt det, men det er sjelden man har marginer til å gjøre det). Jeg blir aldri hissig eller irritert mot kunden, selv om det er et irritasjonsmoment at kunder hele tiden skal prute. Kunsten er å ikke vise det til kunden (noe jeg tror jeg klarer). Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Tror du misforstår meg litt her. Jeg aksepterer at kunder pruter, og forteller de at jeg dessverre ikke har mulighet til å gjøre noe med prisen da den er presset ned til et minimum i utgangspunktet (har jeg mulighet til å gi et godt tilbud på f.eks minnekort eller veske, så gjør jeg selvsagt det, men det er sjelden man har marginer til å gjøre det). Jeg blir aldri hissig eller irritert mot kunden, selv om det er et irritasjonsmoment at kunder hele tiden skal prute. Kunsten er å ikke vise det til kunden (noe jeg tror jeg klarer). 5339231[/snapback] Har heldigvis ikke noe med salg å gjøre på jobben, og mindre med kunder å gjøre direkte også. Men tar jo noen telefoner i løpet av en dag. Og det er ganske enkelt å holde irritasjonen skjult over telefon heldigvis Den stakkars bamsen som står på monitoren min derimot, har fått mer enn ett slag i skolten mens jeg prater med kunder Lurer på om butikkansatte har en punchingbag på bakrommet som kan brukes noen ganger i løpet av dagen..... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Hehe... skal spørre sjefen om han kan investere i en sånn til oss Neida, har ikke følt behov for det, selv om jeg vet om en kollega som kunne trengt en slik en et par ganger i løpet av dagen :!: Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Skal ikke ta alle under en kam. MEN; har sett/opplevd mange eksempler på svært frekke selgere (og det gjør det ofte på en utspekulert måte). Feks. nå i julehandlen så ser/hører jeg rett som det er slike selgere som prater svada til den store gullmedalje når de skal selge spill, MP3spilere ++ til "dume" fedre/mødre, bestemor osv... Har man ikke evnen til å takle en "vannsklig" kunde i nye og ne uten at det går ut over resten av arbeidsdagen så vil jeg anbefale å finne noe annet å gjøre på (for egen mental helse sin skyld )... Pruting er helt normalt for min del. Kjøper jeg ny bil feks til 200k så prøver jeg gjerne å få litt avslag evt. extrautstyr billige service etc.. SLik er det med kostbare elektroting også. Sist jeg kjøpte Flat-plasma tv til 25k nesten så så jeg rett ut at jeg gjeren ville ha en scartkabel (kostet 498,-) med på kjøpet. Det gikk fint! Poenge er at med god service og litt exxtra frynsegoder gjør at man som kunde kommer tilbakers. Selv så spør jeg etter bestemte selgere i enkelte butikker når jeg skal kjøpe noe dyrt elektroutsytr feks.. Å drive butikk er en kunst i å være menskekjenner på lik linje med alle service yrker.. Svelg en kammel og 2 må til inn i mellom. Trossalt så er det aller fleste kunder svært greie å ha med å gjøre. Samme gjelder selgere. Men er altid noen få som ødeleger og skaper frustrasjon for en hel bransje og deres kunder. Er fakstisk kunden som betaler lønna til selgern.. Lenke til kommentar
butare Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Har lite forståelse for deg her. Jobber du i butikk bør du kunne akseptere at kunder pruter. Har dere presset prisene ned til minimum , må kundene akseptere det . Si det til dem på en høflig måte. Tror du misforstår meg litt her. Jeg aksepterer at kunder pruter, og forteller de at jeg dessverre ikke har mulighet til å gjøre noe med prisen da den er presset ned til et minimum i utgangspunktet (har jeg mulighet til å gi et godt tilbud på f.eks minnekort eller veske, så gjør jeg selvsagt det, men det er sjelden man har marginer til å gjøre det). Jeg blir aldri hissig eller irritert mot kunden, selv om det er et irritasjonsmoment at kunder hele tiden skal prute. Kunsten er å ikke vise det til kunden (noe jeg tror jeg klarer). 5339231[/snapback] Da er vi jo enige da Lenke til kommentar
Blue--Sky Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Spacworld selger jo "players choice" serien til gamecube for 599kr per spill, og det skal koste 299kr.. Tviler på at de har lov og selge det dyrere. Var innom en spaceworld butikk 21des og skulle se om jeg kunne få tak i et mariokart DS til min bror.. Fikk litt bakoversveis da jeg så at alle DS spilla kosta 599kr !!. Gikk da inn på gamezone.no og fant mariokart til 349kr +35kr i frakt. Og fikk spillet den 23des. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) vel... min erfaring med elkjøp og lefdal er at prisgarantiene deres også gjelder priser fra nettbutikker... kjøpte en 160 GB maxtor disk på elkjøp en gang i fjor, hadde sjekka prisen på komplett på samme disken på forhånd, og den var ca 400 kr billigere.. fikk den til samme pris som om jeg hadde kjøpt den fra komplett... altså kompletts webpris + 100 kr for frakt... 5338046[/snapback] Hva?! Forrige gang jeg var innom elkjøp (skulle ha SE K700i) hadde jeg sjekket hva den kostet hos elkjøp på nettet (2500,-) fordi jeg trodde nettprisene var det som gjaldt i butikken også (da kunne man ha sjekket pris i butikk før en gikk ut og handlet). Men da jeg kom til elkjøp fikk jeg bakoversveis da de plutselig skulle ha 3200,- for telefonen der. Da jeg forsiktig nevnte: "men det står da 2500 kr på nettet", kom selgeren med: "NEI! Nettprisene gjelder kun hvis du kjøper på nettet, basta!". Det verste var at det faktisk ikke stod noe på nettet om at det var nettpris (ser at de har lagt til en bitteliten overskrift som heter 'Nettpris' nå, den var der ikke da.). Spaceworld skulle på samme tid ha 4000,- for samme telefonen. Nei, du ser ikke feil, Spaceworld skulle ha 60% mer enn komplett.no og nett-elkjøp for en telefon uten abbonoment. Endret 26. desember 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Førrmo Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Har selv ikke så mange erfaringer med å bli kjefta opp i butikken, men ser veldig ofte at spaceworld, El-kjeden, Expert osv har veldig overprisa spill og elektriske varer. F.eks. har expert (saltdal) Tomb Raider spillene til 599,- stk og det er tilogmed de gamleste av serien... en enkelt Double-Jack kabel som vanligvis koster rundt 30,- måtte jeg betale 100 spenn for.. :> Men det får så være, handler så sjeldent der at det gjør meg ikke sååå stort. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) OK, takk for svar alle sammen. Personlig er jeg ferdig med tråden (men for all del fortsett dere allikevel, selvsagt). Tenkte bare jeg skulle si at det i utganspunktet var "kjeften" jeg fikk fordi jeg nevnte 'netthandel' og 'pruting' som gjorde at jeg lagde tråden. Det gjør meg kanskje litt lik Comic Book Guy (for de som følger med på The Simpsons), som så fort noe negativt skjer, setter seg ved PCen og poster sin misnøye på nettet. -Men jeg følte jeg på en måte måtte få det ut. Når det gjelder det med prisen, endte jeg opp med å kjøpe spillet på Play.com, sammen med noen filmer. Fikk 9 filmer og spillet til en snittpris på 80,- Butikkene må for all del ta hva de måtte ønske i pris for en vare, men de kunne godt vært flinkere til å oppdatere prisene på eldre varer, for jeg tror ikke kundene godtar å kjøpe 'gamle' ting til ny pris lenger. Ville du f.eks. betale 229,- for en tre år gammel film på DVD? Det er for stor konkurranse. Da må man i allefall få god service eller andre fordeler på kjøpet. Men jeg er ikke blant dem som går til ekstreme metoder for å spare penger. F.eks. er det nå flere som kjøper plasma-TVer og receivere gjennom en viss svensk nettshop, og sparer tusenlapper på dét, men jeg personlig kan godt tenkes å 'tape' en del penger ved å kjøpe samme TV her i Norge i en butikk, p.g.a. fordelene det kan gi meg med tanke på garantier og lignende, og at jeg faktisk kan se og teste TVen i butikken før kjøp. Så for min egen del tror jeg det til slutt går litt opp i opp hva jeg sparer ved netthandel og det jeg "taper" ved butikkhandel. Jeg har ingenting imot butikkhandel m.a.o., men forventer ihvertfall brukbar kundebehandling. Men jeg kan strekke meg til å godta at det var rett før jul, at ting var stressende, og at han sikkert har hatt flere kunder forut som har forsøkt å prute på nye ting, fordi de har funnet det billigere på nettet. Dét gjør ikke jeg. Endret 27. desember 2005 av John P. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Kunne ikkje du gjort det hos Lefdal trudde dei hadde det sånt: alltid billigare enn andre print ut siden med spill som koste 99kr vise det til dei så får du spill for 98? eller tar eg feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå