Gå til innhold

Fikk kjeft på Spaceworld for å nevne netthandel...

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å få tak i et spill som "ingen liker" eller spiller lenger - bare noen få.

Jeg fant spillet (Deus Ex - Invisible War) på en norsk nettbutikk for 99,- , men de har det ikke på lager.

Grunnen til at jeg allikevel vil ha dette spillet, er at jeg har den amerikanske versjonen(forhåndsbestillte da det kom ut), men jeg er den fyren som lager nye teksturer til dette spillet (OBS, stooor bildefil), og trenger derfor også den Europeiske versjonen, fordi de to versjonene ikke fungerer helt likt. Jeg må derfor ha denne versjonen også, for å kunne lage installeringsfiler som fungerer på de Europeiske versjonene.

Siden jeg har fri fra jobben idag, tenkte jeg at jeg kunne ta en kjapp tur på senteret i nærheten for å ihvertfall sjekke om én av butikkene kunne ha det liggende i en 'bargain-bin' ("tilbuds-bøtte").

Så jeg gikk innom EBGames, men de hadde det ikke. Så gikk jeg innom Spaceworld, og de hadde spillet i hyllene, men skulle ha 399,- for det!

Så jeg gikk videre, og innom Lefdal. Der hadde de det også, og i tillegg lå det i en "rotekasse" med masse andre spill, så jeg tenkte "Yes - på tilbud!". Spurte betjeningen der, men han sjekket dataen, og det var ikke på tilbud. Jeg fortalte hvordan det var, at dette er et "aldrende" spill som "ingen" spiller lenger, og at jeg hadde funnet det billig på nettet men at de ikke hadde det på lager, og han syntes det var rart at det ikke var på tilbud, han også. Men sånn var det bare, så jeg la spillet tilbake i "bøtta", og tenkte "Ja ja - jeg får vel bestille det på nettet allikevel da".

Men da jeg på tilbakeveien gikk forbi Spaceworld igjen, tenkte jeg "-Det kan jo ikke skade å ihvertfall prøve å prute ned spillet litt, så jeg får det til en pris hvor jeg føler meg komfortabel med å kjøpe det. Får jeg ikke prutet det ned, er det jo bare å gå hjem å bestille på nettet."

Så gikk jeg innom Spaceworld da, hentet frem spillet, og gikk til disken.

Henvendte meg til den ene av de to som sto i kassen (han som var ledig).

Sa som sant var at "Jeg lurte på om det var mulig å prute ned dette spillet litt. Du skjønner, jeg fant det billigere på nettet, men...."

Lenger kom jeg ikke, for idet han jeg faktisk snakket med var i ferd med å åpne munnen, smeller det fra han andre:

"NETTET!!? NETTET!!? - Det er jo noe heeeelt annet da - kan jo ikke sammenligne det med butikk! Nei - det er ikke aktuellt! :mad:"

-Nå tror dere sikkert jeg overdriver, men neida - han tente virkelig på ALLE pluggene, som om han hadde en personlig vendetta mot alt som het netthandel og annen styggedom(!).

-Jeg er ikke særlig glad i sånne konfrontasjoner, fikk litt bakoversveis. Men jeg klarte da å si, før jeg gikk: "Ja - det er jo bra man ihvertfall får god service for de tre hundre kronene ekstra man betaler i butikk i forhold til på nettet..."

Jeg hadde ikke tenkt å prute ned spillet med 300,- (jeg hadde ikke engang nevnt prisen på det tidspunktet), men hadde de gått ned en hundrings eller to, hadde jeg slått til der og da.

Joda - selv jeg skjønner at det er forskjell på netthandel og butikk, men hvorfor i huleste en så voldsom reaksjon??

Hadde han sagt "Beklager, men netthandler fungerer på en annen måte en vi i butikk kan gjøre, og jeg er heller ikke sjef her, så det går nok desverre ikke", så hadde det vært helt greit for meg.

Men jeg rakk jo ikke engang å forklare at dette er et gammelt spill som umulig kan være verdt like mye som et flunkende nytt et, før det smalt fra fyren.

Jeg handler ikke på Spaceworld fra før, men dette gjorde ihvertfall sitt til at jeg heller ikke kommer til å sette mine ben der senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, har opplevd alt fra utskjelling, feil i levering og total uvitenhet i Spaceworld-butikkene. Dette kommer ikke som noen overraskelse på meg. Handler ikke der, og kommer nok ikke til å gjøre det med mindre det er noen sinnsyke tilbud eller i nødsfall. Det som var rart var at Lefdal ikke gav deg spillet billig. Har ikke de en sånn "billigst + x %"-garanti?

Lenke til kommentar
Det som var rart var at Lefdal ikke gav deg spillet billig. Har ikke de en sånn "billigst + x %"-garanti?

5328589[/snapback]

Oj - tenkte ikke på det i farta. Lurer på om jeg kan gå tilbake dit til uka med link til siden som tar 99,- for spillet, og få det til den prisen på Lefdal som følge av dét?

Lenke til kommentar

Jepp, har dårlige erfaringer med Spaceworld jeg også. Det er rett og slett en drittbutikk med sur betjening, høye priser og til dels dårlig utvalg. I tillegg prøver de å svindle deg.

Kort oppsummering av min opplevelse med Spaceworld: Kjøpte World of WarCraft pre-order kit som kostet 100,- og skulle gi 100,- avslag på selve spillet når det kom ut. Men da jeg skulle kjøpe spillet fikk jeg beskjed om at "dette hadde de ikke hørt noe om" osv osv. Så viste jeg dem baksiden av pre-order kiten (som jeg heldigvis hadde tatt med) og da bare slengte han en 50-lapp til meg og snudde ryggen til meg. Jeg gadd ikke krangle mer, og bare ga faen i de gjenværende 50 kronene. Jeg var egentlig bare glad og lykkelig for at jeg hadde klart å skaffe meg Collector's Editon.

De hadde sagt at de egentlig skulle åpne kl. 8, jeg hadde tom. ringt og spurt dagen før. Men da jeg kom dit kl. 07.40 eller lignende hadde de allerede åpnet, og jeg fikk heldigvis tak i en av de siste Collector's Edition pakkene. I tillegg så spurte de faktisk om jeg hadde skrevet meg opp på lista for Collector's Edition. Jeg hadde spurt flere ganger etter en slik liste da jeg kjøpte pre-order kitten, og de hadde da sagt at det ikke var noen liste, men nå var det plutselig en liste. Heldigvis ble pre-order kitten sett på som en "gyldig" grunn til å la meg få "æren" av å kjøpe Collector's Edt.

Altså: Spaceworld = Drittbutikk som jeg unngår mest mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Jau må skrive meg på lista over folk som har dårlig erfaring med Spaceworld...

Begeret bælja over da jeg fant (for mange år siden!) Nvidia TNT2 32mb skjermkort til 2700.-, mens nettbutikker (og til og med elkjøp) hadde det til 599.-....

Driter de seg ut og bestiller for mange kort, slik at de sitter igjen med dyrt-innkjøpte skjermkort når prisen ellers har falt, er det de som har driti seg ut - kunden kan jo faen ikke belastes for butikkens feilberegninger og inkompetanse.

TH

Lenke til kommentar

Nå må ikke dere slenge dritt om Spaceworld generelt da, med mindre dere har vært i alle sammen? Dere må nesten nevne hvilken butikk dere opplevde disse sakene i..?

Men jeg må innrømme at jeg har dårlige erfaringer med Spaceworld selv (på Moa i Ålesund). Syke priser og mye(!) dårlig service.

Men etter at de fikk ny "eier" / daglig leder for noen måneder siden, har de blitt mye, mye bedre.

Lenke til kommentar
Nå må ikke dere slenge dritt om Spaceworld generelt da, med mindre dere har vært i alle sammen? Dere må nesten nevne hvilken butikk dere opplevde disse sakene i..?

Strømmen Storsenter her.

-Nå skal det sies at jeg vet at en arbeidskollega av meg har veldig god erfaring med Spaceworld, fordi han kjenner butikksjefen i Spaceworld på et annet storsenter i nærheten. Han har fått god service der.

Men min generelle erfaring er at de har stive priser, for å si det mildt, og nå altså også sur betjening.

Dette kunne ha vært en tråd om hvor håpløs betjeningen på Lefdal er, men der fikk jeg ihvertfall et høflig svar (mulig jeg går tilbake dit igjen som sagt).

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Du skal få kjøpe min dvd av Deus Ex II, ble en smule skuffet over det etter mine tildels svææært høye forventninger etter Deus Ex, hvis jeg finner den da... Er ikke helt sikker på hvor dvdn er lenger

5328807[/snapback]

Takk for tilbudet, men det ser jo ut til at jeg får det for ca. en hundrings nytt, så jeg prøver det. :)

Joda - jeg var også svært skuffet over toeren etter å ha spillt eneren, men jeg har nå prøvd å få det til å i hvert fall se bedre ut ved å lage nye, høyoppløste teksturer. Har bare hatt litt problemer med å få alt til å fungere med de Europeiske versjonene, siden alt jeg har hatt å gå etter har vært beskrivelser fra andre på nettet som har den versjonen.

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Store butikker har ett stort problem ang. varer og priser på elektronikk, da spesiellt på data utstyr

de forstår ikke at prisene endrer seg drastisk. Det noen burde fortelle noen sjefer på disse butikkene er at det er bedre å sette ned prisen på eldre spill og få solgt dem enn å sitte med dem uten å få solgt dem i det heletatt fordi de ennå har nyutgivelseprisen på dem...

trist men sant... derfor kjøper jeg nada på el-kjøp og slikt..

Lenke til kommentar
Fortsetter de med slik kundebehandling, vil de nok få merke det på salget. Går da ikke an å stå og rope til kunden rett opp i trynet. Det får va være måte på.

5328878[/snapback]

Ja - dama som sto ved siden av(en kunde altså) så lettere sjokkert/forvirret ut. Han som svarte var jo ikke engang han jeg snakket med i utganspunktet. Han blandet seg bare inn så fort jeg sa 'nettet'.

Lenke til kommentar
En ting som slår meg..... prisdifferansen var jo enorm.

En annen ting pruter man hos rema?  (ikke jeg) og det gjør jeg heller ikke hos databutikker da jeg vet at de har en meget lav fortjeneste.

5328962[/snapback]

Jeg er ikke typen som går rundt og pruter, men her snakker vi om et spill som ble gitt ut i 2003 (den Europeiske versjonen noen måneder senere), og som ble veldig lunkent mottatt da det kom. Det - og det faktum at man finner det til 99,- på nettet (pluss frakt etc., joda, men allikevel) gjorde at jeg tenkte det ikke ville skade å prøve å prute litt.

Lenke til kommentar

det du kan gjøre er å gå i en nettbutikk som har spillet BILLIG, og om nettbutikken har et lokale i nærheten, drar du dit og krever spillet for nøyaktig den prisen du fant på nettet.

etter norsk lov så kan de ikke gi deg en dyrere pris i butikken om du drar til butikken og krever internettprisen (noe i den dur...)

eks: (sann historie)

jeg gikk inn på elkjop.no for å finne en passende pris til hl2 noen uker etter at det kom ut, 299 sto det... jeg gadd ikke ekstra porto, bruker osv, så jeg dro til nærmeste elkjøpbutikk og fant hl2 i hylla: 449 kr... 150 kr mer enn i nettbutikken (!), men jeg hadde en plan...

jeg gikk til kassa, scannet inn spillet, og de sa "joda, det blir 449 kr". jeg ba deretter om å få låne pcen de hadde bak disken, winXP med internett (takk gud), fant fram elkjøp sine hjemmesider, fant fram til spillet, og der sto det, svart på hvitt..: 299 kr...

de sa litt nølende "ja vi må virkelig beklage det der, det må stå feil i hylla, beklager virkelig, men da blir det 299 kr, da..." jeg tok fram 3 hundrelapper, fik spillet og gikk ut igjen...

og har jeg ikke slutta å gå ut av butikken enda, så går jeg vel fortsatt, snipp snapp snute, så er it-udyret ute...

Lenke til kommentar

Nja... Det blir vel litt annerledes. Jeg har forståelse for at nettbutikker kan operere med billigere priser enn butikker. Men i mitt tilfelle var det et 'gammelt' spill som ikke har solgt mye, og som derfor nok kommer til å stå der og støve ned i hylla på Spaceworld, med mindre de enten senker prisen, eller en idiot som ikke har peiling kaster bort pengene sine på det spillet (til den prisen, mener jeg).

Lenke til kommentar
det du kan gjøre er å gå i en nettbutikk som har spillet BILLIG, og om nettbutikken har et lokale i nærheten, drar du dit og krever spillet for nøyaktig den prisen du fant på nettet.

etter norsk lov så kan de ikke gi deg en dyrere pris i butikken om du drar til butikken og krever internettprisen (noe i den dur...)

5329035[/snapback]

HÆ? Det der stemmer absolutt ikke på noen måte. :no: Det er selvsagt lovlig at forskjellige butikker tar forskjellige priser, selv når de er innenfor samme kjede. Det står jo uttrykkelig på f.eks Elkjøp og Lefdal sine nettsider at prisene er nettpriser, siden dette er egne butikker og ikke bare en prisliste på nett. At de i butikken ga deg hl2 billigere var god service og ikke noe du hadde krav på. De kunne godt ha sagt at "sorry, det der er internettprisen". Vær så snill å ikke skriv ting du ikke er sikker på (i hvert fall ikke når det gjelder så viktige ting som lov og rett), folk er forvirra nok som det er i dette landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...