Gå til innhold

Oppgradere CPU eller chipset/minne?

Sckank

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere dataen min, og lurer på hva som lønner seg mest å oppgradere:

CPU eller hovedkort/minne?

Jeg trenger ytelsen hovedsakelig til spill.

Jeg har xp1500 og lurer på om jeg skal oppgradere til xp2000, eller 133ram til 333ram ...

Liker å overklokke og slikt også, og lurer på hva jeg kan håpe å overklokke en xp1500 til, uten spesielt god kjøling (vanlig coolermaster vifte), hvis resten av systemet er bra (feks Crucial-ram, Epox eller Soyo hovedkort osv ...)

Håper dere prater av erfaring nå ... :wink:

System:

MSI Turbo2 HK

AMD xp1500 CPU

MSI Ti4200 GPU

WD 80gb hd 8mb cache

IBM 40gb hd

Apache 512 SDram

Memorex SixteenMAXX cd-brenner

3Com nettverkskort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke mere enn 2-3 fps ved bytte til 333 altså?! Jøss, overraska meg litt. Må vel ha en raskere CPU for at den skal bruke båndbredda ordentlig, antar jeg ... ??? :smile:

Hvor mange fps får jeg antagelig ved oppgradering fra xp1500 til xp2100 da? Uten at jeg skal ta det ALT for seriøst ... men ett tall hadde vært kult å sett i alle fall, uten å legge alt for mye vekt på dette ...

Merker spesielt at fps'en går ned når det kommer feks mange datastyrte spillere inn i skjermbildet i feks Unreal 2003 eller Neverwinter Nights, for å nevne noen. Kanskje noen har erfaringen fra akkurat dette?

Alle svar og erfaringer mottas med stor takk! :grin:

Lenke til kommentar

Jeg ville byttet hovedkort og minne, og prøvd og FSB klokke cpuen.

Jeg hadde kjøpt f.eks ett Asus A7V333-RAID og 512DDR 333Mhz merkeram (TwinMOS, Corsair e.l). og hvis du ikke får overklokka så veldig, så koster en XP2000+ ca 1000lappen. (da har du fått i pose og sekk):p

Men jeg tror minne har mest å si med tanke på bruk. Lasting under spill vil gå fortere osv...

Magnus

Lenke til kommentar

Kan jo umulig være vits i å oppgradere skjermkortet?

Det er MSI Ti4200 som er overklokket til 330/630 ...

En kamerat som har en xp2200 får jo laaaang mere i framerate enn det jeg får med samme skjermkortet! Så det er jo tydeligvis ikke i skjermkortet flaskehalsen sitter!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 11:14, Vegard20 skrev:

Jeg ville ha byttet ut hovedkort og minne. KT400 basert og DDR 333. Da kan du jo kjøpe en av de siste Socket A CPU`ene med 333MHz frontbus senere når det virkelig begynner å tære på din XP 1500+.

Gå for nytt HK og ram ja. Du trenger ikke raskere CPU skuratt nå. Kjøå en av de nye XP'ene seinere!!

Lenke til kommentar

Meget interessante svar dere kommer med.

Men akkurat nå hakker det faktisk i Unreal 2003 og Neverwinter Nights hvis jeg har alt på max i 1280x1024 ... i alle fall når det går som værst for seg ... er det håp om at dette forsvinner med ett nytt hk/ram?

Lenke til kommentar

Med et slikt system tror jeg heller du bør spare pengene og heller se litt på systemoppsettet. Meget mulig at du kan hente ut en god del ytelse ved å spikke litt på windows-oppsettet og innstillinger.

Eller forresten: Av alle ting vil jeg anbefale deg å kjøpe en ny harddisk, og sette den i RAID. Dermed kan du med litt flaks nesten fordoble ytelsen på diskene, som uten tvil er flaskehalsen i systemet... :smile:

Og hvis du vil frigjøre enda mer cpu-kraft, så kan du jo vurdere å kjøpe en egen raid-kontroller...

Lenke til kommentar

Jeg kan Windows XP inn/ut, og har spikket som en helt ... har også oppdatert alt av drivere osv ... så det er lite spikking igjen med andre ord ...

Når det begynner å hakke når det kommer cpu-styrte spillere, er det ikke ett tegn på mangel av CPU-kraft?

Lenke til kommentar
Quote:

Sckank skrev (2002-09-06 14:37):

Jeg kan Windows XP inn/ut, og har spikket som en helt ... har også oppdatert alt av drivere osv ... så det er lite spikking igjen med andre ord ...

Når det begynner å hakke når det kommer cpu-styrte spillere, er det ikke ett tegn på mangel av CPU-kraft?

Nei det trenger det ikke være, Det kan og være at når du får det så henter spillet noe fra harddisken din. Er ikke sikker du kan gjøre noe med det "problemet" som du syns det er. Har du hentet sp1 til xp.
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg oppgraderte nettopp til et hk med 333chipsettet, og ddr ram av typen 2700, samsung.

jeg fikk en merkbart bedre ytelse i spill, selv om jeg kjører en athlon 144 som er satt til 8,5 * 167

dette er ikke noe serlig kjappere i framerater på de kjappeste strekkene i 3dmark, men maskinen yter jo langt kjappere i de krevende applikasjonene, dvs der cpu skal holde orden på mange ting samtidig.

fps er mest skjermkort tror jeg, for når jeg klokker fra 1400 til 1600 blir det bare ca 10 fps mere i 3dmark. men loading av spill går ca 2,5 ganger raskere og jeg angrer ikke noe på at jeg oppgraderte fra sd til ddr. i windows er maskinen mye kjappere.

gå for 333 så finner du ut hva jeg snakker om.

det er nok rammen din som bremser mest tror jeg.

Lenke til kommentar

XP SP1 er innstallert, ja.

Det er forskjellige meninger om dette, og skal man lese litt mellom linjene, så er det vel både CPU og minneavhengig. Noen har erfart at man får bedre framerate ved bedre minne, og noen har erfart bedre ytelse ved 333ram.

Hvis ikke jeg tar helt feil så trenger man vel en rask CPU for at båndbredden skal bli brukt skikkelig? Jo mere CPU-kraft jo mere data blir jo dytta igjennom systemet ...

Kanskje en ny CPU først (er jo så billig atte :smile:, og så oppgradere til 333ram'en er veien å gå ...

Kommentarer? =)

Obs: takk for gode råd folkenz! :grin:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

sorry sckank. Er ikke helt enig med den siste posten der :smile:

Nå husker ikke jeg når det nye KT400A chipsettet til VIA kommer ut, men hvis det ikke er lenge til vent.

hvis det er lenge til: ville jeg heller kjøpt et KT333 kort fra VIA, og PC2700 ram.

gjelder begge:

Da kan du kjøre de nye 166mhz FSB CPU'ene fra AMD når de blir billigere. I mellomtiden kan du jo kjøpe ny CPU vifte (som du jo trenger til den nye 166mhz CPU'en) og klokke til reima fyker... (hey, du skal jo ikke ha den CPU'en lenger likevel :grin:)

edit: kom borti insert, kan tenke dere det var mye som var borte :smile:

- Ikke undervurder min manglende kompetanse, :grin: og få noreg ut av Norge!

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-11-11 18:10 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...