dSRL Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Noen som vet om man bør ha kameraet på 8 eller 16 bits når man filmer inne? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 (endret) Kan du utdype litt mere.... Tror alle savner litt mer info her... Freksempel hvilket kamera, hvilke situasjoner...? Jeg har det alltid på 16, men jeg er nybegynnende-nybegynner... Endret 23. desember 2005 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
adonis Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Så langt jeg vet, er det (i alle fall på de fleste kameraer) snakk om 12-bit eller 16-bit. Uansett... 12-bit: Du kan ha inntil to stereo lydstrømmer på kassetten. Det ene sporet gjøres ved selve filmingen. Det andre kan brukes til dubbing, f.eks. legge inn musikk, kommentar eller lignende. Dette er lyd som blir lagt i tillegg til den originale lyden. Ved avspilling kan en på flere kameraer stille balansen mellom de to lydsporene. 16-bit Her kan det kun lagres ett stereospor på kassetten. Det betyr at det ikke kan etterdubbes inn musikk eller kommentar direkte på kassetten. Dette kan en imidlertid enklere og bedre få til i nær sagt hvilket som helst PC-baserte redigeringsprogram. Min anbefaling Som Scorpioen84 har jeg alltid på 16-bit. Dette fordi lyden blir (etter mitt skjønn merkbart) bedre enn ved å redusere bit'en. Så lenge du har planer om å redigere filmen på PC senere, eller du uansett ikke ønsker å legge inn musikk/kommentar/annen lyd senere direkte på kassetten er 16-bit det riktige valget! Etter mitt skjønn bør en ligge langt unna 12-bit, eller lavere for den sakens skyld, med mindre du vet at du spesifikt ønsker å dubbe direkte på kassetten ... noe jeg ikke har gjort siden VHS-dagene. Fortsatt god redigerings-jul! /Øystein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå