OnetroM Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Spørsmålet er ganske enkelt: Hvor stor praktisk forskjell vil man se på et AGP basert skjermkort versus et PCIe basert? Jeg vet båndbredden er bedre på PCIe, men teoretiske data er jeg ikke ute etter i denne posten. Har AGP-bussen så langt egentlig vært noen reell flaskehals? Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg har beholdt mitt AGP X800XT PE i mitt nye AMD 64 system (Clawhammer 4000+) og skjermkortet har tydelig ikke hatt nok å jobbe med tidligere (XP3000+). Det går mao som ei kule og overgang til PCIe virker på meg som en liten industriell genistrek om ikke akkurat fremskyndet at et reelt behov.. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 (endret) Det eg har sett av tester så ser det ut som om de aller kraftigste av de nye kortene hadde blitt holdt igjen av AGP-bussen. Men for forrige generasjon (6800, X850) så tror eg ikkje det er noen merkbar forskjell på PCIe og AGP. Endret 23. desember 2005 av Dragavon Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Dette er mer noe som er opp til spill utviklerene å utnytte. Spillene idag er designet rundt begrensingene til AGP bussen. Men i situasjoner der system minnet blir brukt til grafikk data vil PCIe ha en fordel over AGP. 6200TC f.eks benytter seg av dette. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Det er en liten forskjell: 3dmarks 2005, 6800GT AGP: 4790 3dmarks 2005, 6800GT PCI-E: 4962 kilde: toms hardware Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Den forskjellen var vel at siden 6800 serien er native pci-express må du bruke en bro for agp. Denne koster litt penger å sette inn, derfor bruker de litt billigere minne for å kompansere. Og derfor en liten ytelses forskjell. Dette er bare gjellende for 6x serien tror jeg. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 6800-serien (NV40) er native AGP. Mitt er iallefall det. Men mitt 6200-kort (NV43) har PCIe-AGP bridge. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 6800kortene er native agp, og for å svare på spørsmålet til trådstarter. det er ingen merkbar forsjell fra agp til pciE, men grunnen til at pciE er at de nyeste kortene og kort som kommer i fremtiden vil bli "Holdt tilbake" ytelsesmessig av agp porten. så pciE er en god ting Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 23. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2005 Da kan vi vel så langt konkludere med at det er liten eller neglisjerbar forskjell på dagens og i alle fall gårsdagens generasjon skjermkort. AGP er uansett på vei ut. Godt jeg har et HK med AGP og PCIe. MEN, er PCIe så veldig fremtidsrettet? SLI/Crossfire bruker vel idag 2x16kanaler (rett meg hvis jeg tar feil). Bruker man idag SLI fordi PCIe ikke er raskt nok eller fordi GPU'en ikke har muskler nok? Lenke til kommentar
Fox9 Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Kan ikke være mye forskjell siden jeg har sett folk med AMD 3700+, 2gb ram og Asus x850XT Pe PCI-E som får 6100 i 3dmark 05 mens jeg får 6760 med p4 [email protected], 1gb ram og Power Color x850XT Pe (overklokket 9% i kjernen og 3% i minne). selv om Power Color yter bedre en Asus så mener jeg det at AGP ikke blir noen flaskehals, ihvertfall ikke opp til x850 serien.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå