Gå til innhold

Tonos krav mot norske bedrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mente bare at TONO bidratt noe til en utjevning. F.eks at de små får 2kr per gang de blir spilt på radio mens de store får 1 krone. (Nå vet jeg ikke satsene så jeg tar tallene i eksempet fra lufta)

 

En annen ting er at TONO er en innkrevingsbedrift som er stiftet av artister selv. De ble stiftet i 1928 og har etter hvert utviklet seg til en egen bedrift. Det de krever inn går ikke uavkortet til artistene, men skal også lønne de 77 ansatte og drifting av lokaler. Det er altså snakk om at de krever ganske mange millioner som går til drift av seg selv og ikke til artistene. Jeg vet ikke hvor stor prosentandel de som går i TONOs egen lomme, men antar det er en betydelig andel. EDIT: TONO krevede i følge årsregnskapet for 2004 inn 258 millioner, derav 49 millioner som gikk til drift av seg selv. Altså 19% av det de krever inn.

 

TONO virker altså som en "blindtarm" som drar inn ressurser uten å bidra noe selv til selve tjenesteproduksjon slik artistene gjør. Litt i samme stil som lisenskontoret til NRK. Hvis NRK-lisensen hadde vært hentet via skatteseddelen i stedet for via et eget innkrevingskontor så kunne man fjernet en unødvendig arbeidsstokk på ca 44 personer (+ alle kontrollørene som bare jobber deltid).

5344674[/snapback]

Jeg vil ikke kalle 19% til driftsutgifter en "blindtarm" samme hvor mange "fnutter" du setter rundt :p

Men jeg ser og tar poenget ditt. TONOs størrelse har en klar begrensning på hvor mange penger som går riktig vei. Spørsmålet er om driften kan effektiviseres uten at driften lider av det; byråkratiske organisasjoner har en tendens til å utvides til å bruke mer penger enn nødvendig, men er TONO i den situasjonen?

Kanskje TONO faktisk trenger 77 ansatte for å gjøre jobben sin tilfredstillende?

Kanskje TONO har uhensiktsmessig høye lederlønninger?

Kanskje TONO har generellt høye lønninger?

Kanskje TONO egentlig trenger 100 ansatte, men vegrer seg for å øke arbeidsmassen pga økte driftsutgifter og dermed har overarbeidene ansatte?

Kanskje TONO kan kreve inn så mye mer penger ved nyansettelser at driftsutgiftene prosentvis går ned? Eller opp?

 

EDIT:

Driftskostnadene for 2003 var på kr 53 265 136. I 2004 er de redusert til kr 48 764 905, dvs. en kostnadsreduksjon på 8,45 %.
TONO innrømmer sjøl at TONOs krav mot bedrifter er iffy juridisk sett, kanskje de burde gi seg mens leken er god...
BEDRIFTSMUSIKK

Etter at vi i 2003 startet en kampanje på dette fremføringsområdet, kunne

vi i 2004 fakturere et stort antall nye kunder. Det er fortsatt mye gjenstående

arbeide på området, ikke minst hva gjelder juridiske avklaringer omkring

musikk på arbeidsplasser. Inntektene i 2004 beløp seg til kr 2 252 737.

Digresjon:

De seneste prognoser for den globale utvikling av markedet for fonogramsalg peker i retning av en vekst de kommende 6 år på over 20 %.
Var det ikke slik at RIAA og andre mente at platesalget stupte pga piratkopiering?

 

Hva/Hvem faen tror TONO at de er egentlig!?

5346585[/snapback]

TONO er et andelsselskap, stiftet i 1928, som eies og drives av sine medlemmer; komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Selskapet forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge. Forvaltningen av de mekaniske rettighetene overdrar TONO videre til NCB (Nordisk Copyright Bureau).

 

Gjennom forvaltningsavtalen overdrar opphavsmannen disse rettighetene til TONO.

TONO representerer komponister, tekstforfattere og musikkforlag og har i dag over 13.000 medlemmer. Gjennom gjensidighetsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO i praksis hele verdensrepertoaret.

 

TONO innkasserer vederlag ved kringkasting og annen offentlig fremføring av musikk. Disse pengene fordeles deretter til rettighetshaverne i de fremførte verkene.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Tror ikke det der stemmer helt. Så på en sånn "lønnsslipp" fra TONO en gang, mener å huske at salæret var beregnet ut i fra nøyaktig hvor mange ganger hver sang var blitt spilt. I tillegg var pengene delt mellom bandmedlemmene etter hvor stor delaktighet de hadde i hver enkelt låt, så jeg tror ikke TONO bare slenger pengene ut på måfå.

 

La meg si det en gang til. Jeg driver med lokalradio. Jeg er faktisk (daglig) leder i den lokale studentradion. Og jeg kan garantere deg at de ikke lenger er interessert i å vite hva for låter vi spiller. De skal bare ha en generell pengesum som de fordeler etter en eller annen rar nøkkel de selv bruker. Tidligere måtte vi skrive playlistene ned, men den tid er nå forbi. Det kan være fordi at vi er en av radiostasjonene som alt i alt har en omsetning under to millioner.

 

Så derfor vil det ikke hjelpe oss om vi kun spiller musikk fra lokale band som er med i Tono. Disse får nemlig ikke pengene, siden TONO/GRAMO ikke får vite at vi spiller dem. Det kan som sagt være at de faktisk enkelt og greit har en nøkkel som tilsier at de gir lokale band litt mer tav summen de får fra oss. Men summen de får fra oss er beregnet utifra hvor mye omsetning vi har og hvor mange sendetimer vi har i løpet av året.

Lenke til kommentar

Det blir gæli å sammenlikne, men NRK, TV2, SAS osv forhandler egne avtaler med TONO om betaling av TONO-avgift.

 

Hadde det vært mulig, Onkel Kompost, å forhandle frem en egen avtale med TONO Slik at dere gikk tilbake til tidligere tiders innsending av spilleliste?

Eller har TONO en "nå gjør dere som vi vil ellers så skyter vi dere i bakhodet og puler skallen deres tom for hjerne"-policy, ála RIAA?

 

EDIT: Nysjerrig jeg se...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Hadde det vært mulig, Onkel Kompost, å forhandle frem en egen avtale med TONO Slik at dere gikk tilbake til tidligere tiders innsending av spilleliste?

Eller har TONO en "nå gjør dere som vi vil ellers så skyter vi dere i bakhodet og puler skallen deres tom for hjerne"-policy, ála RIAA?

 

Du kan si det slik at vi har vurdert tanken, men vi har ikke helt hatt tiden til å ta det. Det skal nok kanskje være mulighet for å fikse noe, men jeg vil anta at enkelte av de som har program ikke er så keen på å måtte skrive mye ekstra. Men jeg skal nå i alle fall spørre, selv om jeg har det inntrykket at Tono ikke har så lyst å ta så mange ekstra grep. Og det VIL bli ekstra jobb om de må gå gjennom spillelister...

Lenke til kommentar

Mer om denne saken på dagbladet.no:

 

Blir millionær med Tono

I 2005 begynte Tono en stor kampanje på bakgrunn av denne dommen. Mot slutten av fjoråret sendte de ut nærmere 100 000 skjemaer, der bedrifter med over 50 ansatte blant annet ble bedt om å svare på om de tillater lytting til radio eller cd-spiller. Bedriftene ble til og med ble bedt om å oppgi om de tillater lydkort på ansattes PC'er.

 

Initiativet til denne kampanjen kom ikke fra Tono selv. Ideen fikk gründeren Stein Morten Mortensen i 2002. Hans firma får halvparten av pengene bedriftene betaler inn til Tono det første året.

Mortensen er hovedeier og daglig leder i selskapet Microfon AS. Firmaet har ansvaret for utsendelser av skjemaer, oppfølging av bedrifter og purring på dem som ikke har sendt inn svarskjemaene innen fristen.
Avtalen med Tono ble inngått i 2002. Mortensen forteller at det var han som tok initiativ til kontakten med Tono. Han ble ekspert på opphavsrett som ansatt i Microdialog og eier av selskapet Microhouse, som drev med Microsoft-lisenser.

 

- Ja, jeg må vel ta litt av æren for dette. Det jeg er mest stolt av, er at vi fikk med Tono på en amnesti-tankegang, sier Mortensen.

Der ser dere. Store Satan er innblandet igjen :p

 

Fra spøk til alvor. Jo mer jeg leser jo mer mener jeg at noen i TONO (*host* ledelsen *host*) har dreti seg loddrett ut og bør byttes ut med noen med mer vett i skallen. Dertil at Stein Morten Mortensen trenger en alvorlig skennepreken (gjerne med en 2 tomm 4 ^_^ )

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Det er helt villt hvordan de klarer å finne hull i lovverket som gir dem lov til å drive pengeutpressing. Det grenser jo til mafia-tilstander. Jeg ser null rettferdighet mellom forbrukere bedrifter på ene siden og dette selskapet (som skyver artister forran seg) på andre siden. Jeg håper den nye unge kulturministeren vår har nok forståelse for at den eldgamle dommen ikke passer inn i dagens verden og gjør et vedtak på å fjerne TONOs mulighet for å utnytte dette smutthullet i lovverket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

SISTE NYTT!

 

Tono bryter samarbeidet med Microfon

 

Opphavsrettsorganisasjonen Tono bryter samarbeidet med telemarketing-selskapet Microfon.

Dette fordi brevet som ble sendt ut til 100 000 bedrifter aldri ble godkjent av Tono.

 

- Marketingfirmaet Microfon AS har misbrukt TONOs navn og skadet vårt omdømme ved å henvende seg til TONOs kunder med et brev uten at innholdet er godkjent av TONO. Mange bedrifter og virksomheter har reagert på innholdet i et brev som de har mottatt angående musikk i sin virksomhet, skriver administrerende direktør Cato Strøm i Tono i en pressemelding.

Lenke til kommentar
Jøss! Det er nesten for godt til å være sant at selveste TONO synes dette blir for grådig. Det aner meg at det diskuteres internt i TONO så busta fyker om dagen. Det blir spennende å se hva de bestemmer seg for til slutt.

5387486[/snapback]

 

Ikke verst, blir spennede å se hva som skjer til slutt ja, har ikke verdens beste inntrykk av tono fra tidligere heller...

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jøss! Det er nesten for godt til å være sant at selveste TONO synes dette blir for grådig. Det aner meg at det diskuteres internt i TONO så busta fyker om dagen. Det blir spennende å se hva de bestemmer seg for til slutt.

5387486[/snapback]

Jeg siterer like gjerne meg selv.

 

Her er ennå flere interne stridigheter i TONO: Bjørn Eidsvåk viser seg nok en gang som en grisk og egoistisk mann. "Mye vil ha mer":

 

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/03/22/461453.html

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/03/21/461352.html

 

Det eneste bra jeg ser med denne saken er at interne stridigheter i TONO bare ødelegger for dem selv. (Jeg er i mot hele TONO-systemet)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Syns denne striden innad i TONO er ille. Men for meg ser det ut til at dette er hauset opp av dagbladet til utad å kun gjelde penger.

Har lest dette brevet som Eidsvåg'en og andre har skrevet/undertegnet og der fokuseres det også på at "pop"musikken ikke har like stor demokratisk innflytelse i TONO som den "særiøse"musikken.

 

Men klart. Denne ønskede økte innflytelsen vil sannsynligvis resultere i mer penger til de som allerede har. Ille.

 

Hvorfor er du imot hele TONO-systemet, Simen1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...