Gå til innhold

Skjermen min tok fyr

blade_runner

Anbefalte innlegg

Min 4 år gamle pc skjerm tok fyr her om dagen. I den anledning lurer jeg på om det er noe å gjøre med saken i henhold til selgeren. Garantien er vel på 2 år, men så har vi kjøpsloven som gjelder inntil 5 år hvis jeg ikke minnes feil.

Burde ikke selger stilles til ansvar hvis skjermen tar fyr etter kun 4 års bruk? for en skjerm er vel ment å vare attskillig lengere enn som så? Har en TV som er 12 år, og den har ikke tatt fyr en eneste gang :hrm:

Hadde jeg ikke vært tilstede da monitoren begynte å ryke, så kunne hele kåken brent ned, og det gjør saken ganske ganske alvorlig i mine øyne. Har brukt monitoren forsvarlig, og ikke sølt hverken saft eller whisky på den.

Monitoren er en LG Studioworks 700b TCO99. Betalte 2400,- kroner da jeg kjøpte den for ganske nøyaktig 4 år siden.

Har tatt lærdom av dette, og bestilt meg en flatskjerm siden jeg er av den oppfatning av at disse skjermene ikke lager like mange husbranner som crt skjermer. Er dette en korrekt antakelse?

Tips og råd tas imot med takknemlighet både når det gjelder flatskjermers sikkerhet i forhold til crt skjermer, men også om jeg bør forfølge saken eller bare la det ligge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Det samme skjedde med meg med en CRT-skjerm jeg hadde, men jeg husker ikke hvor gammel den var da den tok fyr. Jeg fikk sendt den inn i alle fall, og fikk en ny skjerm tilbake.

At den faktisk tar fyr er ganske alvorlig, så om du står på litt tror jeg ikke de bryr seg så veldig mye om garantier og lover. Det er ikke noe kjekt å ha folk løpende rundt og snakke om at skjermene til det aktuelle selskapet spontanantenner slik helt uten videre.

Det er ikke sikkert du trenger å snakke noe videre med de en gang, jeg har ikke satt meg inn i gjeldende lovverk i denne saken, det kan godt hende du fortsatt har krav på en ny skjerm. Jeg synes i alle fall du bør følge opp. Desto flere forbrukere som "sier ifra", desto mer og bedre kvalitetssikring blir det på fremtidige produkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Må svare på denne tråden. Det som kan skyldes at skjermene tar fyr er at det samles opp mye støv inne i skjermen. Derfor kan det lønne seg å åpne skjermen og støvsuge inni om det er mulig.

Lenke til kommentar

Hæ? Før han sender den inn? Hva er vitsen med det? Sluttbrukere skal i utgangspunktet ikke rote inne i skjermer uansett, så det vil da i alle fall ikke påvirke en eventuell garantisak positivt.

Om du mente generelt - så, ja, det er jo selvfølgelig noe å vurdere. Om det først tar fyr kan jo støv eventuelt føre til en større brann, men det skal jammenmeg litt støv til før det blir en isolasjonseffekt stor nok til å forårsake en brann i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Virkelig synd det med skjermen din! Har selv en skjerm som er 12 år gammel som fremdeles lever og den har ikke tatt fyr en eneste gang. Det samme gjelder TVen min som snart feirer sitt 13 år.

For all del, stå p, det er derfor vi har lover, regler og rettigheter, for at de skal kunne brukes!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...