Gå til innhold

7800GTX 512 MB eller ATi X1800XT/XL 512 MB?

Martin Klemp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hele er nok en smakssak, ytelsemessig så ligger Nvidia sitt kort et hakk foran mens bildekvaliteten på Ati sitt kort er noe bedre.

Spesifikasjonsmessig så støtter begge kortene omtrent det samme , ikke som forrige generasjon hvor ati ikke støttet PS3.0 mens nvidia gjorde det.

Lenke til kommentar

Skal ikke overklokke... Skal bare ha ett grafikkort som generelt sett er bedre enn det andre :p

Hvem av 512 versjonene er best. Ati sitt eller Nvidia sitt?

Meningen er at jeg skal ha et kort som jeg ikke trenger og bytte ut på mange år, og derfor vil jeg ha det kortet som kommer til å yte best I framtidens spill... og for den sakts skyld nå tidens spill også

Endret av Martin Klemp
Lenke til kommentar

Bildekvaliteten er lik på begge kortene omtrent. Litt fra eller til, men det er kun smaksak. Noen liker det ene, og noen liker det andre. Når det gjelder ytelsen er det ingen tvil. GeForce 7800 GTX 512 MB er kraftigere enn X1800 XT 512 MB, og det er snakk om ganske betydelig og.

X1800 Xt - 625 mhz pr Pipe 16 Pipes 10 GPixels

7800GTX - 550 mhz pr Pipe 24 Pipes 13,2 GPixels

X1800 XT - 1500 MHz minnehastighet

7800GXX - 1730 Mhz Minnehastighet

Konklusjon - 7800 GTX er det heftigste kortet på markedet i dag med 512 MB

Lenke til kommentar

G72 (en refresh av 7800GTX) komemr også i første kvartal 2006. Den skal visstnok være meget kraftig forbedret fra den vanlige versjonen med kymping til 90nm samt stor økning av frekvens på både kjerne og minne. Den er også en god kandiat, og jeg tviler den vil være stort dyrere enn 512MB er akkurat nå.

Det kommer selvfølgelig ann på om du brenner etter å få et nytt kort NÅÅÅ! eller ikke =P

-Stigma

Lenke til kommentar
Bildekvaliteten er lik på begge kortene omtrent. Litt fra eller til, men det er kun smaksak. Noen liker det ene, og noen liker det andre. Når det gjelder ytelsen er det ingen tvil. GeForce 7800 GTX 512  MB er kraftigere enn X1800 XT 512 MB, og det er snakk om ganske betydelig og.

X1800 Xt - 625 mhz pr Pipe          16 Pipes      10    GPixels

7800GTX - 550 mhz pr Pipe          24 Pipes      13,2 GPixels

X1800 XT - 1500 MHz minnehastighet

7800GXX -  1730 Mhz Minnehastighet

Konklusjon - 7800 GTX er det heftigste kortet på markedet i dag med 512 MB

5329439[/snapback]

7800 har kun 16 ROP's så det blir 8.8 GPixels/s, men pixel fillrate er nokså irrelevant i dag og spesielt når det blir sammenlignet på kryss av arkitekturer. Samme gjelder med sammenligning av rå minnebåndbredde, X1800 har en veldig effektiv minne kontroller.

Når det gjelder bildekvalitet så har X1800 en fordel med mindre texture shimmer samt vinkel uavhengig AF. Den har også en fordel med å kunne kjøre AA med FP blending HDR.

Lenke til kommentar

Er det noen vits i og vente egentlig? Det kommer jo altid noe nytt uansett hvor lenge jeg venter. Kommer vell ikke til å merke noen så altfor stor forskjell sånn spillmessig. Jeg bryr meg egentlig ikke hvor mange poeng jeg får i 3Dmar osv. så lenge jeg kan spille alle spillene til dags dato og noen år fremover smooth. Kommer vell ikke til å trenge å bytte ut ett 512 MB kort før om en lang stund uansett. Eller gjør jeg?

Endret av Martin Klemp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...