Gå til innhold

Mye å hente på å klokke X850XT PE?

Anbefalte innlegg

Er det egenltig mye vits i å klokke X850XT PE? Vil ikke maks overklokk på slike kort, bare tilsvare noen få prosen ytelsesøkning til vanlig? Er det verdt det? (Med tanke på at en faktisk kan miste garanti, kortet kan gå istykker, høyere temperaturer og kanskje mer støy...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si det er mye å hente ved å klokke dette kortet, kan ta et eksempel.

CS:S stresstest:

1680x1050 4xAA,8xAF high osv, 3700+ @ stock, VX @ 200mhz 2.5-3-3-8

= 118fps

1680x1050, 4xaa8xaf high, 3700+ @ 2.8ghz, VX @ 233mhz 2-2-2-5

= 119 fps

Kjørte skjermkortet stock på de testene.

Så klokket jeg til 580 på core

= 132 fps !

nå er det bare i source engine da..

----

Forresten så er det ingen måte folk kan finne ut at du har overklokket kortet på :) Med mindre du gjør noen fysiske modifikasjoner selvsagt.

Lenke til kommentar

sant som LenniZ sier, alle kameratene mine som har sendt inn kort har fått nye, hvis ikke de har voltmodda osv, tror nok du ville fått mest utbytte av å klokke cpu OG gpu, mange kort som får ekstrem ytelsesforskjell bare ved små forskjeller i mhz, kameraten min klokka bliite litt på et gammalt 9700 kort, og steg med 1000 poeng i 3dm03, sier litt...

men ville nok sjekka og lest tester/prosjekter om overklokking av akkurat det kortet..

Lenke til kommentar
Er det egenltig mye vits i å klokke X850XT PE? Vil ikke maks overklokk på slike kort, bare tilsvare noen få prosen ytelsesøkning til vanlig? Er det verdt det? (Med tanke på at en faktisk kan miste garanti, kortet kan gå istykker, høyere temperaturer og kanskje mer støy...)

5325048[/snapback]

Noen som vet hva max temperatur bør ligge på når man spiller med dette kortet??

Mitt pleier å ligge på 41 grader.. er det lavt, passe eller høyt?

Lenke til kommentar

5325048[/snapback]

5401109[/snapback]

41 grader når du spiller er veldig lite! Kjøling?

Er ikke sikker på om det er samme for ati og nvidia, men 100 grader pleier ikke å være noe problem.. Selvsagt om du klokker bør det være lavere--

Lenke til kommentar
sant som LenniZ sier, alle kameratene mine som har sendt inn kort har fått nye, hvis ikke de har voltmodda osv,  tror nok du ville fått mest utbytte av å klokke cpu OG gpu, mange kort som får ekstrem ytelsesforskjell bare ved små forskjeller i mhz, kameraten min klokka bliite litt på et gammalt 9700 kort, og steg med 1000 poeng i 3dm03, sier litt...

men ville nok sjekka og lest tester/prosjekter om overklokking av akkurat det kortet..

5400572[/snapback]

1000 poeng er lite....

Jeg steg rundt 3000 poeng med 9800 kortet mitt i 3dmark03 ;)

Lenke til kommentar
sant som LenniZ sier, alle kameratene mine som har sendt inn kort har fått nye, hvis ikke de har voltmodda osv,  tror nok du ville fått mest utbytte av å klokke cpu OG gpu, mange kort som får ekstrem ytelsesforskjell bare ved små forskjeller i mhz, kameraten min klokka bliite litt på et gammalt 9700 kort, og steg med 1000 poeng i 3dm03, sier litt...

5400572[/snapback]

1000 poeng er lite....

5403273[/snapback]

Du sier du steg rundt 3000poeng, du må ha klokka det en god del da. 9800Pro får vel fra 5400-6000 poeng i 3dmark03 originalt.

Lenke til kommentar

5325048[/snapback]

5401109[/snapback]

41 grader når du spiller er veldig lite! Kjøling?

Er ikke sikker på om det er samme for ati og nvidia, men 100 grader pleier ikke å være noe problem.. Selvsagt om du klokker bør det være lavere--

5401310[/snapback]

Kjølingen på kortet er det som er standard fra Power Color.. Stor vifte som ligger på topp, så kortet benytter to PCI porter.. Tror det er effiktivt at det blåser den varme lufta ut av kabinettet.. Noen som vet hva øvre grense for hva kortet tåler er?

http://www.powercolor.com/global/main_prod...etail.asp?id=66

Endret av svenil73
Lenke til kommentar

Tviler litt på at du har 41 grader under load med orginalkjøleren... Sikker på at dette ikke er etter du har avsluttet benching/spill?

Selv bruker jeg som å kjøre rthdribl kjørende samtidig som jeg har et program som overvåker tempraturen for å finne load temp.

Kjøpte samme PowerColor kortet på Komplett tidligere denne uken, og sleit veldig med å overklokke det noe særlig med orginalkjøleren. Var fornøyd med at den blåste den kalde lufta ut av kabinettet, men ikke med effektiviteten eller støynivået på den kjøleren.

Ettersom jeg har god erfaring med en Zalman VF700AlCu på et 6600GT kjøpte jeg en VF700Cu-LED til x850XT PE kortet. Brukte AS5 pasta, og nå klokker iallefall core på kortet mye bedre enn tidligere. Fikk maks 550MHz på core tidligere, mens nå ser det ut til å være stabilt på 580 selv om jeg har kjølevifta på redusert hastighet.

Desverre virker ikke minnet på kortet mitt særlig klokkevennlig, så jeg kjører det på orginalhastigheten for øyeblikket.

Mener å ha sett noen snakke om rundt 600 på core og 1250 på mem med 850XT PE kort, men de har isåfall vært mer heldige med kortet enn hva jeg har vært...

Har økt 5-600 poeng i 3DMark03 med klokkingen (fra ca 14K til ca 14,6K), og rundt 300 i 05 (fra ca 6700 til ca 7000) så det var ikke det helt store utbyttet av klokkingen da...

Lenke til kommentar
Tviler litt på at du har 41 grader under load med orginalkjøleren... Sikker på at dette ikke er etter du har avsluttet benching/spill?

Selv bruker jeg som å kjøre rthdribl kjørende samtidig som jeg har et program som overvåker tempraturen for å finne load temp.

Kjøpte samme PowerColor kortet på Komplett tidligere denne uken, og sleit veldig med å overklokke det noe særlig med orginalkjøleren. Var fornøyd med at den blåste den kalde lufta ut av kabinettet, men ikke med effektiviteten eller støynivået på den kjøleren.

Ettersom jeg har god erfaring med en Zalman VF700AlCu på et 6600GT kjøpte jeg en VF700Cu-LED til x850XT PE kortet. Brukte AS5 pasta, og nå klokker iallefall core på kortet mye bedre enn tidligere. Fikk maks 550MHz på core tidligere, mens nå ser det ut til å være stabilt på 580 selv om jeg har kjølevifta på redusert hastighet.

Desverre virker ikke minnet på kortet mitt særlig klokkevennlig, så jeg kjører det på orginalhastigheten for øyeblikket.

Mener å ha sett noen snakke om rundt 600 på core og 1250 på mem med 850XT PE kort, men de har isåfall vært mer heldige med kortet enn hva jeg har vært...

Har økt 5-600 poeng i 3DMark03 med klokkingen (fra ca 14K til ca 14,6K), og rundt 300 i 05 (fra ca 6700 til ca 7000) så det var ikke det helt store utbyttet av klokkingen da...

5406926[/snapback]

Kan jeg spørre hva slags maskinvare du har? jeg får bare 11250 poeng i 3DMark03 med

*AMD Athlon XP3200+

*2x512MB Crucial PC2100

*Hiper 525W strømforsyning

Hva anbefaler du for å få mer ytelse??

Lenke til kommentar

5406926[/snapback]

Kan jeg spørre hva slags maskinvare du har? jeg får bare 11250 poeng i 3DMark03 med

*AMD Athlon XP3200+

*2x512MB Crucial PC2100

5407015[/snapback]

Et skjermkort ?

ser ikke ut som du har :whistle:

Lenke til kommentar

5400572[/snapback]

1000 poeng er lite....

5403273[/snapback]

Du sier du steg rundt 3000poeng, du må ha klokka det en god del da. 9800Pro får vel fra 5400-6000 poeng i 3dmark03 originalt.

5405488[/snapback]

Stemmer det...

Scora 5400 uklokka system..

Voltmodda og flasha kortet, klokka cpu, kjøpte nytt minne og vips kjørte jeg en kamikzaerun og fikk 7900poeng i 3dmark03 ;)

Lenke til kommentar

5406926[/snapback]

*AMD Athlon XP3200+

*2x512MB Crucial PC2100

5407015[/snapback]

Et skjermkort ?

ser ikke ut som du har :whistle:

5407997[/snapback]

Sjekk topic! ;)

Der ser du hvilket kort vi diskuterer: ATI X850XT PE

Lenke til kommentar

*AMD Athlon XP3200+

*2x512MB Crucial PC2100

Abit AI7 hovedkort

Intel P4 3GHz prosessor klokket til 3,75GHz

2x 512 OCZ PC4200 Platinum EL minne (med 2,5-3-3-6 timings)

Kjører fsb og minnebuss synkront på 250MHz.

Mer detaljert oversikt over maskinvaren min står i profil.

Skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på å optimalisere for god score i 3DMark, men jeg vil tro cpuen din er en flaskehals i utnyttelsen av 850XT PE kortet. Om du har mulighet til å klokke opp CPU regner jeg med du får bra økning i scoren.

Selv hadde jeg lite økning i score da jeg økte fra 200MHz (PC3200, 400MHz effektiv hastighet) minnebuss til 250MHz (PC4000) med tightere timings. Allikevel kan det være at du vil merke det bedre dersom du får økt minnehastigheten fra 133MHz (PC2100).

Om ikke hovedkortet ditt støtter dual channel for minnet er nok dette en stor ulempe som vil gi lavere score.

Anbefaler i alle tilfelle at du først og fremst tar en runde med oppdatering av skjermkort driver og chipset driver om du ikke har siste versjoner allerede.

Testene mine ble kjørt med Catalyst 5.13, og kjørte "Optimal Performance" under 3D i Catalyst Control Center med "Standard View".

Avslutt også alle andre programmer før du kjører 3DMark, og deaktiver evt. antivirus som går på maskinen din.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg får 13339 med mitt sys på max oc, systemet klokker ikke over 220fsb lenger av en eller annen grunn :hmm: kjørte på 240 under benchmarks før, men da satt det et 9800xt i :thumbdown:

som svar på spørsmålet i første post: klokkinga er ihvertfall merkbar under spill hos meg

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...