Gå til innhold

MIDI-keyboard, skal også kjøpes :P

Anbefalte innlegg

Her er jeg igjen :D

Men denne gangen har jeg bestemt meg for å gå et steg videre inn i musikkens verden...

Jeg skal altså kjøpe meg et MIDI-keyboard som kan kobles til data lettere sagt :p

Er ikke så farlig om det er av det beste, skal bare ha et som virker! Det jeg bryr meg om er at det har anslagsfølsomhet og at er oppimot 88 tagenter(som jeg tror er standar.. skal ikke banne på det...).

Mvh

Andak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et kjapt, lite råd. IKKE kjøp MIDI-keyboard med smale tangenter (dvs. de billigste typene). Legg heller ut litt ekstra for å få ordentlig (standard) bredde på tangentene. Du vil ikke angre - som jeg gjør...

5326288[/snapback]

Hehe, men hvis du er ny så er det ikke lurt å kjøpe det dyreste heller. Kjøp noe billig og bra nå, å hvis du virkelig føler for å bli en musiker så har du enda nok av penger til å investere i det rette utstyret.

Lenke til kommentar

88 tangenter er vanligvis "standard" kun på MIDI controllere rundt og over 5.000,-. Skal du ha noe med skikkelig god pianofølelse i tangentene er det egentlig bedre å kjøpe et bra digitalt piano som du også kan bruke som en MIDI controller. Du får da realistisk veide pianotangenter OG realistiske pianolyder. Gode MIDI controllere med realistisk veide pianotangenter koster typisk rundt 7-8k og oppover uansett.

Nå er jeg ganske sikker på at du ikke har tenkt å bruke 5.000,- eller mer på noe slikt (ennå). Det finnes heller ingen regler som tilsier at du MÅ kjøpe noe slikt for å kunne lage god musikk (med mindre du er pianist). Mange artister har fått megahits ved bruke av leketøykeyboards. Det er kreativitet og hvordan en bruker utstyret som er viktigst :)

Hvis du legger f.eks. 3-5.000,- på bordet, kan du spane bruktmarkedet på f.eks. QXL, Finn.no og Musikkweb (sistnevnte har norges største bruktmarked for musikkinstrumenter og utstyr), og kjøpe deg en "ekte" synth, typisk en klassiker fra 80 eller 90 tallet, som den dag i dag har kjempelyd (snakker da om f.eks. Ensoniq VFX og Roland D50, begge kan fås billig på bruktmarkedet).

Men om du vil ha et MIDI controller keyboard med tangenter i vanlig størrelse som er lette eller halv-veide (mellomting mellom lett og piano, behagelig å spille på), bør du ta en titt på Procom:

EMU Xboard 49 - koster bare 1.625,- og har en rekke muligheter.

M-audio Keystation 49 - kampanjepris 995,-, men ikke ha høye forventninger.

M-audio keystation 88es - 2.195,-. Om du absolutt må ha 88 tangenter til en lav pris. Har ikke prøvd denne serien, så jeg vet ikke hvordan kvaliteten er, men realistisk sett kan den umulig være høy.

Edirol PC50-M 49 tangenter - 1.495,-

Edirol PCR-M50 49 tangenter, fler kontroller - 2.050,-

Edirol PCR M-80 61 tangenter - 2.750,-. Nå begynner prisen å gå opp, men se på mulighetene i denne godsaken!

Alle Edirol modellene skal gi deg bra valuta for pengene generelt.

Uansett hva det ender med at du skaffer deg, ønsker jeg deg lykke til :) Husk på tipset om bruktmarkedet. Du skal ikke høyt i pris for et butikk-ny MIDI controller keyboard før du kunne ha fått en av åttitallets feteste synther for samme pris, med gode tangenter og som du kan bruke til mange av de samme oppgavene som et dedikert MIDI-controller keyboard.

EDIT:

Visste ikke at du snakket om 4-800,-. Det er ikke akkurat et fjell av merker og modeller å velge mellom i den prisklassen, men sjekk tilbudet jeg nevnte tidligere til 995,-.

Sjekk også QXL nå og da. For en stund siden så jeg et Roland PC 200 MKII gå for 2-300,- der. Jeg har hatt det selv. Det er super-enkelt, men med mindre du har behov for mange knapper og fadere på det, er det perfekt, også som en backup controller i tilfelle hovedbrettet går føyka eller noe.

Link til user review av PC-200 MK II på Harmony-Central

Jeg antar PC-300 ikke er særlig mye dyrere, så se etter begge for sikkerhets skyld.

Sorry om det er mange typos. Har sukkerkick :whistle:

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Sorry for at jeg stjeler tråden litt, men er ikke vits å lage ny tråd. Jeg har også tenkt å gå til anskaffelse av midi keyboard. Jeg tenkte å bruke det til blant annet å lage trommer, altså koble det til pcen. Kan jeg bare laste ned/kjøpe trommesamples og bruke keyboardet til å spille med?

Lenke til kommentar
Sorry for at jeg stjeler tråden litt, men er ikke vits å lage ny tråd. Jeg har også tenkt å gå til anskaffelse av midi keyboard. Jeg tenkte å bruke det til blant annet å lage trommer, altså koble det til pcen. Kan jeg bare laste ned/kjøpe trommesamples og bruke keyboardet til å spille med?

5332076[/snapback]

ja men du trenger et såkalt sequenser program til å styre alt dette, for pcen din har ikke noen innebygd sampler i seg...

Lenke til kommentar

stakan - du kan alltids bruke keyboardet til å slå inn rytmene med, ja. På den annen side vil kanskje f.eks. M-audio Trigger Finger være bedre for deg. Det koster 1.895,- fra Procom og er en MIDI controller utformet for å fungere optimalt for den typen bruk. Jeg har den ikke selv (har groovebox og trommemaskin fra før), men hørt mye bra om den fra andre som bruker den.

Ellers kan du selvfølgelig bruke et keyboard til samme oppgaven, men Trigger Finger er som sagt spesialisert for slike oppgaver (spille av samples, starte komps, spille trommespor m.m.).

Stikk også til Narvesen og kjøp siste nummer av Computer Music. Du vil finne bl.a. et komplett program for å lage musikk, en del verktøy samt en haug gratis samples der, tutorial er i bladet og på DVDen som er vedlagt.

Vil du ha en groovebox / trommemaskin som er enkel å mekke grooves med, bør du ta en titt på Korg ER-1. Det var min første groovebox, og den er himla lett å programmere, samt at den har gode muligheter for å tweake lydene som du vil. Det er en på QXL som selger et eksemplar nå: QXL - Korg ER-1. Hadde det ikke vært for at jeg har et par bokser fra før, ville jeg kjøpt den igjen nå, eventuelt en av de nye utgavene, f.eks. Korg Electribe ER-1 mkII (2.775,- ny fra butikk).

Lenke til kommentar

5332076[/snapback]

ja men du trenger et såkalt sequenser program til å styre alt dette, for pcen din har ikke noen innebygd sampler i seg...

5332510[/snapback]

Ok, er dette dyrt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...