clubzoda Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 jauda... men jeg vet også at du ikke får mer effekt av å skifte kondensatorne og utgangsrelèene. eneste som skjer er at de 25 wattene får mere strøm å leke seg med...forsterkeren er fortsatt på 2x25 watt. har nå også bygd egen forsterker til å ha hjemme. med eget design av printkortet, så jeg har holdt på en del med elektronikk og audio. hvor store kondensatorer har du satt i da, i forhold til de orginale ? Lenke til kommentar
funky Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 ___________________________________________________ nei, det er en PA-bass, så da trenger du egentlig ikke mer enn en "bass-luke", men jeg satte i rør i steden pga renere lyd ___________________________________________________ At PA-basser kun trenger en "bass-luke" er rent sprøyt. PA-basser trenger, sånn de fleste andre basser, en kasse og bassrør som er beregnet ut i fra de spesielle parameterene for elementet. Grunnen til at det ofte blir brukt en "luke" til PA-elementer er at arealet av porten som oftest er så stor at det ikke er hensiktsmessig å bruke bassrør, men "luka" er nøye beregnet, og fungerer i praksis som ett rør. Følgene av feilkonstruerte kasser, og feildimensjonerte bassrør er f.eks. at bassen ikke tåler på langt nær den effekten den er oppgitt til, eller at bassrørene "lukker seg" ved enkelte frekvenser, som igjen kan føre til at elementet "bunner" Og en 18" på 1600w? Det kan UMULIG være den kontinuerlige (rms) effekten på elementet. De fleste PA-elementer kommer ikke i nærheten av den effekten, selv i 10 000 kroners klassen, så eg vil GJERNE vite merke/modell på subbene dine:P Og å fore noen 18" fra en sølvsuper, uansett håpløse og unyttige modifikasjoner, er rett og slett en skam.... Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 9. september 2002 Forfatter Del Skrevet 9. september 2002 . [ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-12-13 23:13 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Forsterkeren leverer 2*25W uansett hvor mange kondensatorer du hiver inni der. Det som kan skje er at kondensatorene trekker så mye strøm hver gang du slår på anlegget, at du blåser likeretteren som ikke er dimmensjonert for den startstrømmen ( inrush current ), etter en stund. 1.6KW PMPO effekt.. ja det er mange rare luretall laget for den enkle kjøper. PMOP er ikke verd noen ting, det er sann RMS som betyr noe. Alt annet er laget for at folk i Taiwan skal tjene $$ Selv bruker jeg et par brokoblete NAD 218 forsterkere, det er kraftige saker gitt. De styrer 2 cerwin vega ls15 med jernhånd ( party høytalere ) og hvis jeg skikkelig gir på, så klarer man ikke å fokusere synet. Går ikke an å spille slik over lenger tid, får vondt i hodet ;D Ellers vil jeg si at det er en fin casemod, tatt din erfaring og alder i betraktning :-) Lenke til kommentar
RockeRolf Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Åfyttihelvete.. Du LEKER ikke sub heller ser jeg.. ;D Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Hmmm... Ser fram til et bilde av _hele_ anlegget, ja. Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Litt oftopic Får et par år siden da jeg gjikk på ungdomskolen fikk jeg ansvaret for å kjøpe inn nye høytalere til skolen, ble til slutt et par aktive høytalere til 12000 kr stk (24000 pr.par) Disse var på 450w rms pr stykk. Og hadde utrolig bra lyd. Prøver desperat å komme på hva de heter,,, nei ingenting. Uansett, etter at det nye anlegget var i boks spurte jeg om å få kjøpe de gamle høytalerene og forsterkerene. Jeg fikk tilslutt både den gamle forsterkeren og de gamle høytalerene. For de var jo sprengte uansett, sa de, forsterkeren var det ingen som viste hvordan de koblet opp siden den hadde XLR utganger, noe de regnet med bare var noe gammelt dritt. Forsterkeren viste seg å være en Zeck PA effektforsterker på 2*225 Wrms Jeg snedte en mail til en lydbutikk i kristiansand og de anso nåverende verdi på ca 8-9000kr, den har gigantiske kjøleribber og er blytung.(har en svær strømforsyning) Denne fikk jeg gratis. ps, hvor store subber kan denne drive? Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Quote: Den 2002-09-09 21:42, eatshorts skrev:ps, hvor store subber kan denne drive? du kan jo kjøpe en 64" :razz: det burde være stort nok Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Quote: Den 2002-09-09 12:00, Hondaen skrev:1.6KW PMPO effekt.. ja det er mange rare luretall laget for den enkle kjøper. PMOP er ikke verd noen ting, det er sann RMS som betyr noe. Alt annet er laget for at folk i Taiwan skal tjene $$ Teknisk sett stemmer dette. Men hvis ikke 1,6 KW PMPO er verdt noen ting, at det ikke engang indikerer at dette er forholdvis kraftige saker, så er du bare en gammel sta grabukk hvis du påstår det. Det er lyden som teller uansett f*** hvilke tall man velger og oppgi på OK sitt forum. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 10. september 2002 Forfatter Del Skrevet 10. september 2002 . [ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-12-13 23:13 ] Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 I gamle øvingslokalet vårt hadde vi to 21-tommere...! De rocket vilt!!! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 00:42, Arctic skrev: Quote: Den 2002-09-09 12:00, Hondaen skrev: 1.6KW PMPO effekt.. ja det er mange rare luretall laget for den enkle kjøper. PMOP er ikke verd noen ting, det er sann RMS som betyr noe. Alt annet er laget for at folk i Taiwan skal tjene $$ Teknisk sett stemmer dette. Men hvis ikke 1,6 KW PMPO er verdt noen ting, at det ikke engang indikerer at dette er forholdvis kraftige saker, så er du bare en gammel sta grabukk hvis du påstår det. Det er lyden som teller uansett f*** hvilke tall man velger og oppgi på OK sitt forum. Fra http://www.childcomp.com/tut/audio/pmpo.html Computer speaker systems are rated by a different measurement then normal home audio systems. The measurement used is pmpo or Peak Momentary Performance Output. What this number is used for is for the maximum output possible under perfect conditions. The only problem is that perfect conditions are near to impossible to achieve. Basically that means that a pmpo rating is worthless. Sta og sta..ja jeg forbanna sta, men hører på andre sine innspill fordet og tar dem til betraktning. Men her snakker vi omeffekt, ikke generell lydkvalitet. Søk etter 500W pmpo på google, så ser du alle de "kraftige" forsterkerene på 500W pmpo med 5 watt transformator, sier seg selv, er bare et tall laget for å selge. Ubrukelig. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 13:51, Hondaen skrev: Quote: Den 2002-09-10 00:42, Arctic skrev: Quote: Den 2002-09-09 12:00, Hondaen skrev: 1.6KW PMPO effekt.. ja det er mange rare luretall laget for den enkle kjøper. PMOP er ikke verd noen ting, det er sann RMS som betyr noe. Alt annet er laget for at folk i Taiwan skal tjene $$ Teknisk sett stemmer dette. Men hvis ikke 1,6 KW PMPO er verdt noen ting, at det ikke engang indikerer at dette er forholdvis kraftige saker, så er du bare en gammel sta grabukk hvis du påstår det. Det er lyden som teller uansett f*** hvilke tall man velger og oppgi på OK sitt forum. Fra http://www.childcomp.com/tut/audio/pmpo.html Computer speaker systems are rated by a different measurement then normal home audio systems. The measurement used is pmpo or Peak Momentary Performance Output. What this number is used for is for the maximum output possible under perfect conditions. The only problem is that perfect conditions are near to impossible to achieve. Basically that means that a pmpo rating is worthless. Sta og sta..ja jeg forbanna sta, men hører på andre sine innspill fordet og tar dem til betraktning. Men her snakker vi omeffekt, ikke generell lydkvalitet. Søk etter 500W pmpo på google, så ser du alle de "kraftige" forsterkerene på 500W pmpo med 5 watt transformator, sier seg selv, er bare et tall laget for å selge. Ubrukelig. Leste du ikke hva jeg skrev? "Teknisk sett stemmer dette" "perfect conditions are near to impossible to achieve. Basically that means that a pmpo rating is worthless" Vel, jeg dro egentlig ikke fram ratingen først, huh? Jeg gikk over til lyd jeg. Hva andre gjør er ikke så viktig. Og en generell ting til (ikke spesefikt rettet mot denne diskusjonen, men lignene) hvem døde egentlig, og gjorde alle utenlandske websider gyldige som referanser i alle diskusjoner? Jeg ser det så forbanna mange ganger i sånne forum, at hvis noen føler seg på tynn is, så quoter man bare fra en engelskspåklig webside, og for automatisk rett for all framtid. Tåpelig, latskap! I rest my case. Jeg har sagt siste ordet. Jeg gidder ikke mer. Jeg går nå. Latskap i særklasse? Meget mulig... :wink: Lenke til kommentar
oceana Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 hehe, så denne threaden og lurte på hva slags case mod som var verdt 4 sider, og da ser jeg at det har blitt til en PA anleggs diskusjon *le* :smile:) jeg har Creative 5.1 anlegg på rommet mitt jeg, holder lenge :smile: ingen her som har høyttalere bygd inn i kasse av stein da? hørt av en seig kompis at det er det du skal ha viss du har penger og lyst på best lyd....:smile: Lenke til kommentar
cyberspin Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 end of discussion ..punktum.. !!! [ Denne Melding var redigert av: cyberspin på 2002-09-11 18:50 ] Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Hei Jannis! Når man er 15-16 år gammel tror man at bass er ALT. Jaja, sikkert kult det, men mye viktigere er det totale lydbildet. Hvordan lydkvaliteten fra hele annlegget er. Du sa at elementet ditt tålte en belastning på 950W RMS. Javel. Det har ikke så mye å si dersom ikke elementets følsomhet er høy. 18" pleier å ligge på mellom 92-100 dB for 1w/1m. For hver gang du dobler inngangseffekten til elementet, så spiller det 3dB høyere. Selv har jeg en aktiv subwoofer med en stk 18" i et lukket kabinett. Dette elementet tåler en belastning på 400W og har en følsomhet på 96dB 1w/1m. Tipper at dette er ganske vanlig blant høykvalitets 18-tommere. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 11. september 2002 Forfatter Del Skrevet 11. september 2002 . [ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-12-13 23:13 ] Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-09-11 20:32, Jannis-15 skrev:denne tråden skulle jo handle om det nye kabinettet til pc'n min...! Sikker på det...? :wink: Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Er det nytt? :razz: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Anders Leipsland skrev (2002-09-05 23:31): Quote: Den 2002-09-05 23:28, B|Real skrev: Jeg har aldri skjønt det...hvorfor skal man ha masse bass når man ikke hører sangen ordentlig pga overdøvende bass? DJene skjuler hvor elendig de egentlig er :razz: Til å høre bra lyd ikke bare masse bassbrumming Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå