Gå til innhold

Tarantino og Bergman


CraigFinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke akkurat at Quentin Tarantino er en jeg ville dratt frem som "en av historiens viktigste regissører."

 

Bergman er langt i fra min favorittregissør, men må nok nevnes om man snakker om skandinavisk film. Da bør du også dra frem Lukas Moodysson og Lars von Trier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg synes ikke akkurat at Quentin Tarantino er en jeg ville dratt frem som "en av historiens viktigste regissører."

 

Bergman er langt i fra min favorittregissør, men må nok nevnes om man snakker om skandinavisk film. Da bør du også dra frem Lukas Moodysson og Lars von Trier.

5326109[/snapback]

 

Tarantino er gutten som gjorde gråstein til gull - en ekte amerikansk filmelskende ungdom som operer som et uavhengig geni innen filmgrenen.

Lenke til kommentar
Hei. Har fått i oppgave å finne ut hvorfor en rekke regissører har hvert viktige for filmhistorien, og hvordan de har påvirket den. Har kommet opp med bra svar på de aller fleste, men sliter litt med Quentin Tarantino og Ingmar Bergman. Vet hva de har laget osv. men er det noen her som har et bra svar på hvorfor de er viktige?  :)

5324041[/snapback]

 

Bergman er blant regissørene som har tatt opp mange av de mest eksistensielle, psykologiske og symbolske skildringer om mennesket, kjærlighet, ensomhet, sykdom og døden. Han hadde en unik måte å fortelle på, som av mange historikere ble oppfattet som grensesprengende.

Han hadde også en helt spesiell måte å samarbeide med skuespillerne sine på. Istedet for å se på de som sjakkbrikker samarbeidet han med de, og prøvde å sette de mest mulig i "fare" som skuespillere ved å psykologisk tvinge de inn i rollen, noe han mente var den beste måten.

Interessant notering her er jo at han hadde et forhold til nesten samtlige av de kvinnelige skuespillerne sine.

 

Tarantino hadde en periode på tidlig 90-tall der han ledet en voldsbølge på film med Pulp Fiction i lag med filmer som Natural Born Killers og Wild At Heart. Skapte mye debatt, og førte vel til en høyere terskel for grafisk vold på film i ettertid. Altså vold som underholdning. Han bruker jo også en svært postmodernistisk stil der han refererer mye til filmer, noe som jo også har vært diskutert litt. Han kan vel også anses som viktig for independentfilm-bølgen i USA, og at han på mange måter har klart å kombinere arthousefilm og popkornfilm.

 

S,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...