Gå til innhold

Leverandør (Noextras.net) forveksler WAP/GPRS/GSM?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med å bruke mobilen som modem pga. ustabil GPRS-tilkobling (fikk hele tiden feilmeldingen "GPRS lukket av nettverk". Derfor sendte jeg en mail til leverandøren, der jeg forklarte problemene. Her er svaret jeg fikk:

 

Dersom du har en wap telefon er du nødt til og koble deg opp KUN via wap innstilinger, du kan ikke koble deg opp til internet via gprs for da vil du ikke kunne komme inn på de internet sidene, det er det samme om du har en gprs telefon, har du en gprs telefon kan du ikke koble deg opp med wap instillinger, da må du koble deg opp med gprs instillinger. Rett opp på dette så burde det fungere helt fint.

 

Hmm...virker som de tror GPRS og WAP er to måter å koble seg til nettet på. Er det ikke slik at WAP er et format/protokoll som både kan gå via GPRS og GSM-data, akkurat som html-sider kan leses via ADSL eller ISDN osv?

 

edit: leif stakk innom

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes 3 GPRS tilkoblinger

 

*MMS lar deg kun sende mms meldinger da du bruker den gatewayen

*WAP lar deg kun se wapsider via telefonen

*INTERNET lar deg sende/ motta mail og surfe med telefonen som modem

 

GSM Data kan brukes til WAP og Internett trafikk

 

En ting som kan ødelegge for deg er at tale går forann data i gsmnettet.

Dvs at hvis du bor et sted hvor det ikke er mange gsmantenner blir du kastet ut av nettet hvis folk må ringe.

 

Hvilken leverandør har du?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg bruker Noextras.net. Til deres fordel nevner jeg at de er billige, men når det gjelder kundeservicen sier vel det ovenstående sitt.

 

Noextras.net bruker NetComs nettverk.

Jeg vil utelukke at taletrafikk tar knekken på min GPRS-tilkobling, siden jeg har prøvd min samboers NetCom SIM-kort i min telefon, og da flyter datastrømmen uten stans.

 

Kan det være en mulighet at NetCom nedprioriterer Noextras' kunder fordi de får en lav pris, eller er det bare dårlig tilrettelagt av NetCom...eller noe helt annet?

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Hvor gammelt simkort har du, og type telefon?

 

Sitter på erfaring fra noen år i Telenormobil som tidligere arbeidsgiver, men bruker selv Chess i dag.

5323948[/snapback]

 

Jeg har en Nokia 6230i, og SIM-kortet er ca. en måned gammelt.

Som sagt, jeg har prøvd et NetCom-SIM-kort i telefonen, og da fungerte det utmerket.

 

Som en kuriositet limer jeg inn her mitt svar til mailen beskrevet i første post:

 

Hei!

 

Gratulerer med ny jobb!

Syntes det hørtes rart ut det du skriver i mailen din, men for sikkerhets skyld konsulterte jeg Amobil.nos forum. Her er et utdrag av en post:

 

"Det finnes 3 GPRS tilkoblinger

 

*MMS lar deg kun sende mms meldinger da du bruker den gatewayen

*WAP lar deg kun se wapsider via telefonen

*INTERNET lar deg sende/ motta mail og surfe med telefonen som modem

 

GSM Data kan brukes til WAP og Internett trafikk

 

En ting som kan ødelegge for deg er at tale går forann data i gsmnettet.

Dvs at hvis du bor et sted hvor det ikke er mange gsmantenner blir du kastet ut av nettet hvis folk må ringe."

 

Altså; min Nokia 6230i har både MMS, WAP og INTERNETT-funksjon. Alle disse bruker GPRS-tilkobling.

Jeg gjentar at jeg har prøvd et NetCom SIM-kort på min telefon, og da fungerte INTERNETT via GPRS prikkfritt. Altså er det ikke noe galt med oppsette på min mobiltelefon.

 

En bekjent av meg mente at det kunne være problemer med gateway'en deres. Sjekk gjerne dette opp, jeg har fortsatt samme problem.

 

[Om du som leser dette ikke henger med i svingene, vennligst send denne mailen til noen med litt mer intellektuell ballast på fagfeltet. Dette er ikke personlig ment, men jeg vil slippe å bruke tid på å lære opp deres personale.]

 

Det siste avsnittet utelot jeg av saklighetshensyn ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...