Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forferdelig ulyd ved kjøring

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en BMW 523iA 1997 Modell.

Har opplevd 2 ganger denne vinteren at det plutselig kommer en veldig stygg ulelyd når jeg kjører!

Den er i sammenheng med at jeg kjører (forsvinner når bilen står stille og er ikke der når jeg ruser motoren).

Første gangen den kom kjørte jeg på en sandvei som var strødd oppå is/snø. Lyden høres ut som at det har kilt seg fast en liten stein mellom bremseskive og kloss som ligger å skraper på skiva når jeg kjører. Kjørte noen km når jeg kom ut på asfaltert vei igjen også forsvant plutselig lyden igjen.

Var helt borte helt til i dag tidlig på vei til jobb (ca 1,5 mnd etter) ! Samme lyden kom tilbake og var der ca i 1 mil før den forsvant igjen! Og nå hadde jeg IKKE kjørt på sandvei! Lyden har helt lik! Lurer på hva dette er for noe! Det høres helt jævlig ut! Skikkelig høy skrike/ule/skrape-lyd! Høres absolutt ikke bra ut! Folk snur seg liksom når jeg kjører forbi så det er mildt sagt hørbart!

Har ikke snøring på hva dette kan være... noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forsjåvidt vært borti at småsten legger seg mellom bremseskjold og skiver, og kommer og går, så det kan det være. Hvis den bilen din har trommel for håndbrekk, kan det være løse deler inni der. Og selve hjulager kan jo også lage mye lyd. Det samme gjelder også mellomaksel lager (der den henger midt under bilen)

Jeg formoder at du snakker om lyd som følger farten og ikke motor- turtall, altså hjulene. Klarer du og lokalisere litt nærmere hvor det bråker fra, er det litt lettere og utelukke/fastslå hva det kan være.

Samme om du akselererer, triller, bremser, fort sakte osv?

Lenke til kommentar

Lyden følger farten ja og er helt uavhengig av motorturtall. Høres ut som det kommer fra høyre side på bilen. Kjente på felgene på alle jul i stad, men ingen av de er varme. Lyden forsvinner ikke når jeg bremser, men jeg tror at lyden blir en liten anelse forandret under nedbremsing..

Det er det samme om jeg triller i nøytral, kjører normalt i drive eller aksellerer. Lyden er der.. men den forandrer seg etter farten.

Lenke til kommentar

Ok MicrolaXx, da syns jeg jo det kan høres ut som noe som ligger mellom bremseskjold og skiver, eller mellom kalipter og skive. Blir selvsagt bare gjetting, men har sett akkurat det før, små sten som lager lyder når de finner det passende (kommer og går litt mao)

Ellers er jo også dette med at lyden endrer seg noe som gjerne er tilfelle ved feil på hjullager, siden det ikke blir varmt er det kanskje mindre sannsynelig, men ikke umulig...

Men hvis dette oppstår i lav fart også, kunne du kanskje få med deg en hjelper til å høre akkurat hvilket hjul det kommer fra, og eventuelt jekke opp det hjulet, og kjenne/høre på det.

Du kan også forsøke og slå litt bakpå bremsesjold med hånden, og se om du klarer og få lyden vekk, eller endret med det. Det hender at selve sjoldet blir bøyd også, og ligger og skraper inn på skiver, så det er også en mulighet.

Selve klossene vet du er i god stand eller?

Edit, ser du har postet litt mer før meg. ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...