Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XP installasjon vil ikke starte [løst]

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt inn nytt HK, formatert HDD og skal installere XP.

Det første som skjer etter oppstart er følgende melding "Press any key to boot from CD ...". Trykker en tast. Får sort skjermbilde med markør blinkende oppe i venstre hjørne. Og det er det som skjer. Har latt pc'en stå slik i litt over en time for å se om det skjer noe...., men nei!

Har ikke problemer med å boote fra "Acronis Disk Director" og "Fedora Core 4". Så det ser ut som om det bare er cd'er med XP som ikke vil starte. Har testet flere CD'er, originale og piratvare og unattended, samme problem uansett.

Vet at andre har hatt samme problem, men er det noen som har en løsning?

Edit: xp cd'ene virker helt greit på annen pc. Nytt HK er AOpen n250a-FR

Endret av bobafett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du må ikke trykke på en tast så skall den gå videre av seg selv.

viss ikke så må du endre oppsette dit i bios for hva som skall bote først

5323754[/snapback]

Setter stor pris på hjelp, men det hadde vært veldig fint hvis de som svarer hadde lest hele posten først.

Siden jeg kan boote fra Acronis og Fedora, betyr det at boot rekkefølgen er satt riktig.

"Press any key to boot from cd" betyr "Trykke en tast for å boote fra cd".

Hvis jeg ikke trykker en tast, prøver pc'en å boote fra HDD, men den har ikke noe OS installert, så derfor stopper det hele opp med "NTLDR is missing".

Skal laste ned oppstartsdisketter for xp senere i kveld for å se om det er en løsning.

Lenke til kommentar

Har kommet ett skritt videre i denne saken. Oppdaterte BIOS, og nå kommer jeg litt videre. Sist fikk jeg bare sort skjermbilde med markør blinkende oppe i venstre hjørne. Nå får jeg meldingen "Setup is inspecting .....". Det betyr vel at jeg får bootet fra cd'en. Men etter ca. 5 sekunder blir skjermen sort. Og så skjer det ikke mer.

Tror ikke det er noe feil med pc'en. Fikk installert Fedora 4 uten problemer.

Vel, har fri frem til 3.januar, så det skulle vel bli tid til å kødde litt med dette.

Tar svært gjerne imot tips til løsning.

Lenke til kommentar
Har kommet ett skritt videre i denne saken. Oppdaterte BIOS, og nå kommer jeg litt videre. Sist fikk jeg bare sort skjermbilde med markør blinkende oppe i venstre hjørne. Nå får jeg meldingen "Setup is inspecting .....". Det betyr vel at jeg får bootet fra cd'en. Men etter ca. 5 sekunder blir skjermen sort. Og så skjer det ikke mer.

Tror ikke det er noe feil med pc'en. Fikk installert Fedora 4 uten problemer.

Vel, har fri frem til 3.januar, så det skulle vel bli tid til å kødde litt med dette.

Tar svært gjerne imot tips til løsning.

5326273[/snapback]

Hei!

Er hardisken din partisjonert med linux filsystem nå? ext2 eller ext3 etc.?

Lenke til kommentar

Det var ingen partisjoner på HDD første gangen. Partisjonerte og formaterte med Acronis Disk Director uten at det hadde noe å si.

Kan ikke tenke meg at et annet verktøy utgjør noen forskjell.

Ellers skal vel ikke filsystemet på HDD ha noen innvirkning på booting fra en cd. Men skal uansett prøve med en splitter ny HDD og se om det skjer noe da.

Lenke til kommentar
Det var ingen partisjoner på HDD første gangen. Partisjonerte og formaterte med Acronis Disk Director uten at det hadde noe å si.

Kan ikke tenke meg at et annet verktøy utgjør noen forskjell.

Ellers skal vel ikke filsystemet på HDD ha noen innvirkning på booting fra en cd. Men skal uansett prøve med en splitter ny HDD og se om det skjer noe da.

Kom foresten på 1 ting til, har du tilkoblet noen eksterne hardisker eller andre USB masselagrings enheter under oppstart av maskinen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...