Gå til innhold

Bærbar med Linux

Akelbee

Anbefalte innlegg

Jeg skal anskaffe en bærbar og tenker å gjøre alvor av å droppe Windows.

Her leett, men så langt uten hell, etter noen som tilbyr en bærbar med linux ferdiginstallert. Er det noen som vet om steder der man kan få en linux-laptop levert ferdig oppsatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det blir vanskelig men du klarer da det selv, å installere mener jeg ? Hvis man velger rette distibusjonen som er tilpasset mannen i gata er den vel så enkel å installer som Windows. Dessuten kommer det meste av det du trenger av programvare med slik at du slipper å installere senere, noe som tidliger ikke var bare bare.

Har ikke testet Linux på et par år nå men tror du må sjekke litt rundt slik at du finner en versjon som er tilpasse strømsparefunksjonene på en laptop.

Lenke til kommentar
Det er da nok av de som selger PC uten operativsystem om du ikke vil ha det. F.eks. de som settes sammen av Netshop/Ps data etc....

Edit: Det finnes en annen tråd om dette også på samme side....

5322304[/snapback]

Joda, men hvor mange personer har testet disse med linux og dokumentert på nett hvordan ting funker og hvordan sære ting isåfall må settes opp? Jeg frykter tallet der er rimelig lavt i motsetning til laptops fra HP, IBM, Dell o.l.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet jeg kan få PC'er uten OS, og det ender kanskje å gå den veien. Jeg har tidligere installert Linux og vet at det stort sett går veldig greit. Når jeg nå skal ha ny bærbar er imidlertid ikke en formodning om "stort sett" godt nok.

Ser man på denne siden med oversikt over bærbare som er testet med ubuntu-distoren,

https://wiki.ubuntu.com//LaptopTesting/view...archterm=laptop ,

så ser man at det er en del smågrums på mange av maskinene. Det ønsker jeg å unngå, og er villig til å betale litt ekstra for at noen har tygd gjennom installasjonen før jeg skal bruke maskinen.

Problemet med http://www.linux-laptop.net/ og tilsvarende sider, er at de sjelden er særlig oppdaterte på de modellene som er mest aktuelle å kjøpe NÅ, i motsetnng til i går.

Endret av Akelbee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...