Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Virtuell Server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VirtualHost? Det er en funksjon som lar deg opprette en virituell server - altså kan du definere en server med helt andre innstillinger uten å måtte kjøre to separate serverapplikasjoner / instanser av serveren.

Jeg har alle filene som ligger på http://www.overklokking.no liggende på maskinen min for å kunne jobbe med dem lokalt. Samtidig har jeg hjemmesiden min og noen andre websites liggende på maskinen min.

Jeg har satt opp localhost:100 som en virituell server for OK-sidene.

Hvorfor gjør jeg dette?

Når jeg skal linke tilbake til index.html fra en fil som ligger langt ut i katalogsystemet, kan jeg gjøre det på tre måter:

1. bruke hardkodet adresse. Ikke lurt om jeg skal skifte domenenavn.

2. bruke "../". Ligger filen som inneholder linken i dir1/dir2/dir3/, blir det forferdelig tungvindt å skrive <a href="../../../index.html" .... Man må nemlig ha med en "../" per katalog man skal gå tilbake.

Det er da lettere å bruke:

3. webserveren er konfigurert med en viritualhost, slik at jeg kan definere rotkatalogen forskjellig. Da kan jeg skrive: <a href="/index.html" ..... og komme direkte dit jeg ville - uavhengig av hvor langt ute i katalogene jeg er.

Eksempel på definisjon av en viritualhost (har tatt med alle direktivene som er viktige):

Fra httpd.conf, ovenfra - kommentarer er i parantes:

Listen 80

(lytter på port 80, std. webserverport)

Listen 127.0.0.1

(lytter på standard IP for maskinen. 127.0.0.1 er ALLTID din egen maskin.)

Listen 127.0.0.1:100

(samme som over, men er satt til å kjøre på port 100. Du må legge til en "listen" for hver viriualhost du skal ha. Denne kan muligens også skrives som Listen 100.)

...

BindAddress *

...

ServerName localhost

...

<VirtualHost localhost:100>

DocumentRoot c:/web/ok/ (der websidene ligger)

ServerName localhost:100 (navnet på serveren)

</VirtualHost>

Håper det var oppklarende. :wink:

-yummy-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...