Gå til innhold

nettopp montert ny maskin, virker ikke... ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i dag prøvd å sette sammen min nye maskin.

Har nytt HK, og Prosessor, og setter i mitt gamle Skjermkort som jeg har modifisert med ny vifte, setter også i min gamle harddisk, og selvfølgelig min gamle ram..

Oppramsing av deler, med linker her:

EPoX EP-9NDA3+ (AGP8)

AMD Athlon 64 3700+

Sapphire Radeon X800XL med påmontert Arctic Cooling VGA Silencer ATI 5

Maxtor DiamondMax 10 200GB

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition

Alt dette settes inn i mitt gamle kabinett: Antec Sonata II Miditower

PROBLEMET: er at når jeg har satt i alt, montert de forskjellige ledningene og pluggene der jeg tror de skal være, og prøver å starte, så får hovedkortet strøm i ca 0,1 sekund, og så blir alt sort og mørkt.. uansett hvor mange ganger jeg trykker på knappen, så nekter maskinen å starte opp igjen. hvis jeg slår av hovedbrytern på strømforskyninga, og slår den på igjen, SÅ kan jeg gjenta det hele... men uten hell..

En ting jeg har tenkt på kan være feil er KAblene som gir strøm til HK, og kontaktene på HK. Jeg har på strømkabelen som forskyner HK med strøm har jeg en kabel med 20 (?) pins, en på 4 pins (som egentlig var hektet på den 20 pins saken), og en 6 pins sak... , Mens Hovedkortet har en 20 pins kontakt, og en 4 pins kontakt. Den 20 pins pluggen og 20 pins kontakten går fint i sammen... meeen... Problemet (som jeg tror det kan være) er at den 4 pins pluggen fra strømforskyninga ikke passer i HK... (hk skal ha 2 grnd, og 2 +12V(finner jeg ut i manualen), mens den 4 pins saken fra strømforskynnga har to sorte ledninger, en gul og en rød... (tipper dette betyr 3 forskjellige spenningsnivå)... OG den 6 pins saken (3 gule, og 3sorte) passer rett inn i den 4 pins kontakten på HK hvis jeg lar to stk "henge utenfor"..(ja jeg har sjekket at den ikke kommer borti noe annet)... Så står er at den 20 pins pluggen er koblet inn i den 20 pins kontakten, og den 6 pins pluggen er koblet i den 4 pins kontakten.. og den 4 pins pluggen henger i løse lufta...

Vet fra manualen at denne 4 pins kontakten skal ha GRND og +12V

kan det være her feilen er??

Eller er det at jeg har føkka opp skjermkortet når jeg bytta vifta på den (fra originaln, til den "Arctic Cooling VGA Silencer ATI 5" saken....

Håper liksom at det ikke er skjermkortet iallefall (det var så dyrt!!)

Endret av j_hammer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe.

plugger som ikke passer sammen skal IKKE plugges sammen!!

6 pins høres ut som pci e plugg.

finn en 4 pins som passer! skal/burde være der en plass i kabel kaoset;)

5321995[/snapback]

Øh.... ja...

hehe :blush: Kanskje jeg skal se litt bedre etter flere plugger da....

Men den firern som satt sammen med tjuern, er det den som skal ned??

Og har jeg ødelagt noe med å sette den seksern ned i firern??

Lenke til kommentar

Nei er ikke den 4 pinnern som kom sammen med 20 pin ATX kabelen. Skal være en kabel som oftest heter "p4" plugg ellerno som skal i den 4 pin inngangen du snakker om. Det er denne som skal gi strøm til CPU hvis jeg ikke tar helt feil.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Hvilken PSU har du  ( navn på din strømforskyning )

6 pins ER tll grafikkortet PCI-e

4 pins er som regel til CPU'en

5322267[/snapback]

Heia..

Jeg har Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning som det så fint står på komplett..

sidene til Antec står det at det er en SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01...

tenker jeg får dra hjem å rote litt i kabinettett å se om det er en sak jeg har glemt av.. enten det eller så må jeg vel mekke litt?? eller hvordan er det der?

Lenke til kommentar

søker å finner følgende info:

SP-450 : ATX12V version 2.0

Dual 12V output circuitry provides added system stability and meets 240VA UL requirements and safety purpose: 12V1 for Motherboard and peripherals; 12V2 for processor

ATX12V v2.0 compliance allows SmartPower 2.0 to consume up to 25% less power than standard power supplies, saving you money on your electric bill. 24-pin power connector with detachable 4-pin section for backwards compatibility with ATX 20-pin motherboards.

4 SATA Connectors support Serial ATA drives

Flow-through dual 80mm fans (one intake and one exhaust)

Unique Dual Fans Technology: exhaust fan starts to spin when the power supply reaches certain temperatures to ensure proper airflow, the second fan spins on power up

Industrial grade protection prevents damage resulting from short circuits, power overloads, excessive current, low voltages and excessive voltages

Increased 12V output capability for system components that consume more power from 12V rail

PCI-E graphic connector

Safety approvals: UL, CUL, TUV, CB, FCC Class B, CE, CCC

Increased MTBF: 80,000 hours

Size: 6.1"(L) x 5.9" (D) x 3.4" (H)

PF value greater than 90% (EU only)

Gold plated connector for superior conductivity

Dette var liksom det jeg fant om den strømforsyninga.. Jeg er jo tydeligvis helt lam i toppen som spør; men er den pluggen jeg trenger der?? noen som ser det ut fra teksten?? (har nettopp gått min tyngste nattevakt noesnsinne!!)

Lenke til kommentar

Her er ett bilde hvordan du skal sette 20-pins kontakten i hovedkort med 24 pins:

http://www.neowin.net/forum/uploads/post-3...-1134879675.jpg

Så må du huske å sette i P4 Power Pluggen (passer bare en vei):

http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/p4insa7

En del nyere hovedkort har også kontakt for en vanlig 4-pins strømkontakt for å forsyne PCIe-bussen med nok strøm, det kan være du trenger denne.

Har du gjort disse tre tingene riktig er det vel mest sannsynlig skjermkortet som har blitt ødelagt av modifiseringen, eventuellt feilbehandling av cpu og minne ved installasjon. Som oftest er vel eneste muligheten her å få låne hardware og bruke 'prøv-og-feil'-metoden til du finner ut hvilket komponent som er problemet.

Lenke til kommentar

*Klaske panne*

Hvis du IKKE har koblet til alle kablene er det nå ikke rart at den ikke starter opp. Det er jo akkurat det samme som å starte en bil uten bensin. HÅPLØST! hehe

Antar at du enten ike har koblet til den 12 V som skal på hket eller den som skal på atxen. Og husk passer ikke kontakten passer den ikke!

Lenke til kommentar

eventuelt kan man jo bare lete litt bedre, og finne rette kontakten!

Kontakten hadde lagt seg til på en sånn måte at jeg ikke så den..

Beklager dette, men mange gode løsninger har kommet, som noen kanskje kan buke til noe fornuftig :)

God Jul til alle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...