Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjelp med router

Anbefalte innlegg

lurer på om noen kan fortelle meg kva PPPoE betyr..har ein router av merke speedtouch 546i og adsl fra freewave 2500/300. problemet er at alle lampene lyser på routeren uten denne h****** PPP lampa :cry::cry: , dvs at eg ikkje kommer meg på nett. har nett fått ny router fra freewave fordi de trudde det var feil på det, men det funker fortsatt ikkje. har skiftet alt av kabler, splitter osv. har rekonfigurert opptil flere ganger med de verdiene eg har fått hos leverandøren. har i det siste brukt eit adsl modem da dette fungerer, men av ein eller annen grunn går alt treigere. begynner nå å bli lei og håper at det finst ein person som muligens kan hjelpe meg med dette... vurderer faktisk også å skifte leverandør til telenor, evt tafjord mimer.

ps: har nett skiftet nettverkskort men funker fortsatt ikkje :(:(:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Acronym for Point-to-Point Protocol over Ethernet. PPPoE relies on two widely accepted standards: PPP and Ethernet. PPPoE is a specification for connecting the users on an Ethernet to the Internet through a common broadband medium, such as a single DSL line, wireless device or cable modem. All the users over the Ethernet share a common connection, so the Ethernet principles supporting multiple users in a LAN combine with the principles of PPP, which apply to serial connections. "

PPPoE er i praksis, protokollen (eller noe) man kobler opp til internett på.

Dvs at hvis ISPen din bruker PPPoA autentifisering og modemet ditt ikke har dette, så får ikke du koblet deg opp. (tror jeg)

Hvordan er egentlig oppsettet ditt?

Lenke til kommentar
Kan du gi en link til hvilken router det er?

Hvilken type oppkobling har freewave?

5321432[/snapback]

har visst bomma på router betegnelsen.. skal vere speedtouch 585i. på brevet fra freewave står det følgende:

type: PPPoe

vpi:8

vci:35

det er det eg har brukt for å konfigurere routeren. ellers har eg ikkje gjort annet enn å sette den til å motta ip og dns automatisk

Lenke til kommentar

er ikkje heilt med på ka du meiner med meny. når eg logger meg inn på routeren, er det hvertfall ikkje nåke der. har sjekket/trippelsjekket brukernavn og passord. når eg prøver å sjekke "broadband connection" får eg kontakt med alt utenom PPP. har også sjekket alle kabler og dill dall. skriver bare ip adressen for å logge meg inn på routern. får ikkje opp noko login bilde

Lenke til kommentar

Når du prøver å sette opp denne routeren, fjerner du da ADSL modemet helt? (Det er jo ikke sikkert du har modem i routeren, og da må du ha begge deler. For å få opp hastigheten må du da konfigurere ADSL modemet til kun å være modem for eks, og så bruker routeren som router.)

Lenke til kommentar

Hei.

Har prøvd å finne noe lesbart om dette modemet ditt. Det er ikke mye å finne

men det jeg fant omtalte en innstallasjons CD. Den brukte vel du med det første

modemet ditt antar jeg. Det skulle bety at det bare var å plugge i det nye modemet og du skulle være oppe og gå. Når så ikke skjer så prøv å resette modemet. Bak på modemer er en resettknapp ved siden av AV/PÅ bryteren.

Det er mulig at du må bruke den CD`en en gang til.

Lenke til kommentar
Hei.

Har prøvd å finne noe lesbart om dette modemet ditt. Det er ikke mye å finne

men det jeg fant omtalte en innstallasjons CD. Den brukte vel du med det første

modemet ditt antar jeg. Det skulle bety at det bare var å plugge i det nye modemet og du skulle være oppe og gå. Når så ikke skjer så prøv å resette modemet. Bak på modemer er en resettknapp ved siden av AV/PÅ bryteren.

Det er mulig at du må bruke den CD`en en gang til.

5321901[/snapback]

ehh,,, det følgte ikkje med nokon installasjons cd!!!!! :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Neivel, men har du resatt modemet?

5321943[/snapback]

yeppyeppyepp..også køyrde eg konfigurering. satte inn de verdiene eg har fått fra freewave.altså type: PPPoe, vpi: 8, vci: 35 brukernavn og passord dobbeltsjekket.. samme dritten..

såg at det va ein annen bruker som hadde brukt vpi/vci: 0/100. kan jo teste for morroskyld

Lenke til kommentar

Du har jo fått dette til tidligere så da burde du ikke ha problemer nå.

Siden du kommer ut med et annet modem er det ikke noe feil på linja eller

PC`en. Da er det modemet m/ruter igjenn. Vil foreslå at du tar en telefon

med ISP og går igjennom de innstillinger som trengs for å se om noe er

oversett. Om det ikke hjelper, bytt modem.

Lenke til kommentar
Du har jo fått dette til tidligere så da burde du ikke ha problemer nå.

Siden du kommer ut med et annet modem er det ikke noe feil på linja eller

PC`en. Da er det modemet m/ruter igjenn. Vil foreslå at du tar en telefon

med ISP og går igjennom de innstillinger som trengs for å se om noe er

oversett. Om det ikke hjelper, bytt modem.

5322007[/snapback]

ja eg veit ikkje.. er dritt lei dette her no.. er ikkje sikker på om det er værdt å ring til support for 17kr minuttet..takk for hjelpen hvertfall :):)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...