Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wake On Lan - noen praktisk nytte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så er det å slå på maskinen når det blir aktivitet på lan som WOL gjør?  Trodde det var å vekke opp maskinen fra hvilemodus ol?

5321116[/snapback]

Wol kan slå på maskinen selv om den er slått helt av om den er konfigurert riktig til dette. Jeg selv bruker det til å slå på maskinen min hjemme når jeg har bruk for å nå den og jeg ikke er hjemme. Veldi kjekt. Noe som nok er problem for en del er at dere må ha en maskin og sende wol fra som er på samme lokalnett som maskinen du vil slå på. Jeg er heldig med at jeg har noen linux servere som jeg logger meg inn på og sender wake on lan melding fra.

Wake on lan er derimot mer nyttig i større bedriftsnettverk til å slå på maskiner for programvare oppdateringer og lignende. Da jeg jobbet som lærling på en videregående skole laget jeg mulighet for å slå på alle maskine på et rom via wake on lan sånn at de var klare til elevene kommer. Jeg hadde også et program som kan slå av maskinene. Disse to tingene integrerte jeg i en web grensesnitt sånn at jeg hadde full kontroll på maskinene.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...