Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen "finner" stadig wlan-kortet mitt... LØST


Anbefalte innlegg

Et tilbakevendende problem på min PC.

 

Følgende melding dukker til stadighet opp i system-loggen:

"Fant at nettverkskortet \DEVICE\TCPIP_{4D5E23B7-3261-44C2-8B76-E28976091757} var koblet til nettverket, og har startet normal operasjon over nettverkskortet."

 

Når det er som værst kommer det en ny melding hvert 5. sekund. Det følges av et aldri så lite brudd i nettverkforbindelsen. (Eller kanskje bruddet kommer *før* meldingen men akkurat det spiller ingen rolle...)

 

Periodevis kan nettet mitt være helt fint mens andre ganger får den krampehikke ved minste forsøk på nettaksess. Noe som fører til at jeg ikke får gjort noe som helst nettrelatert mens det står på :(

 

 

Litt om oppsett/HW osv.

Maskinen er en 1.5 år gammel dell dimension 8300 med norsk windowsXP+SP2.

 

Nettverkstilkoblingen er en SMC-pakke jeg kjøpte hos komplett for 2 år siden. Det besto av et trådløst nettverkskort type SMC2802W EU, det er et 802.11g-kort. Basestasjonen er en SMC2804WBR V.2 EU, som også støtter 802.11g.

 

Jeg bruker nyeste versjon av drivere til kortet og har oppgradert basestasjonen til siste versjon av firmware. Jeg har forøvrig sendt mail til SMC-support og de kunne i det minste bekrefte at jeg hadde nyeste versjon av alt...

 

Bruker forøvrig WPA kryptering og windows sitt styringsprogram (SMC sitt støttet merkelig nok bare WEP, dessuten hadde det ingen innflytelse på problemet mitt)

 

 

 

Så til det som er litt rart:

Jeg kjøpte SMC-pakka litt før jeg fikk dellen og da sto kortet i en eldre PC(compaq med fullt oppdatert engelsk winXP og siste drivere til kortet ), da hadde jeg aldri det problemet(noe som leder meg til å tro at det ikke er kortet sin skyld)

 

Jeg har også brukt andre PCer(2-3 forskjellige laptoper med innebygget trådløst nett) uten å se det minste tegn til ustabiliteter(utelukker muligens feil på basestasjonen og generelle oppsettstabber)...

 

Andre "pussigheter":

Jeg kjøpte nylig en USB-kortleser for MMC/SD osv og plugget den i dellen. Merkelig nok sviktet den automatiske installeringen. Jeg dyttet kortleseren inn i flere andre maskiner uten det minste problem, for sikkerhets skyld sjekket jeg driverne og fant at de var akkurat de samme som de som var i bruk på en annen minnepinne jeg har(som jeg har brukt på dellen hele tida)

 

Det kan nesten se ut som jeg har en hyperaktiv plug'n play service med sterkt nedsatt syn men hva gjør jeg med den? Feilsøking av plug'n play er ikke min sterke side. :(

 

Noen ideer?

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Maskinen oppførte seg helt eksemplarisk i 4 dager, så oppdaterte jeg java VM og da fant den ut at den hadde 4 dager med ustabil internett å ta igjen :(

 

Etter et par rebooter inkludert system restore og litt formålsløs restarting av servicer er nå nettverkstilkoblingen stabil igjen. Skulle gjerne visst *hva* som var galt men så lenge det funker er jeg fornøyd :)

 

"WebClient" kommer jeg til å la stå på manuell :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...