lohelle Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 tenkte jeg skulle legge ut et lite tips eller to til administratorer av terminalserere ( terminal services) Mange vet kanskje dette fra før, men mange vet det nok ikke. Et vanlig "problem" er at systemdisken fylles opp pga at profilmappene (documents and settings) ligger her. Når jeg installerer en ny server til ASP kunder så flytter jeg denne slik at alle nye profiler blir opprettet i for eksempel d:\profiles dette gjøres på følgende måte: start - kjør - regedit [OK] gå inn på "mappen" under: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList her står det en key som heter ProfilesDirectory endre denne til ønsket plassering (for eksempel d:\profiles) alle nye profiler vil nå opprettes i denne mappen og ikke på systemdisk (som oftest c:) Man kan også plassere det i en "home" mappe. La oss si at hver bruker har en h: (stasjonsbokstav) som peker til en mappe på disk.. for eksempel d:\home\%username% Dette betyr at for bruker "olav" så vil h: peke til d:\home\olav som dere ser så vil operativsystemet automatisk oversette %username% til brukernavnet som blir logget på med Man kan lett legge profilamappen inni home-mappen ved å skrive (for eksempel) d:\home\%username%\profile etter ProfilesDirectory key-en. Dette gjør alt meget ryddig. Man vil nå finne alle mapper som hører til en bruker på samme plass.. Gjør det lett mtp sikkerhet også. ------------ Nå oppfordrer jeg ANDRE til å komme med flere tips! så skal jeg komme med flere etter hvert! Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hvor legger profilen seg hvis brukeren ikke skulle ha hjemme område, hvis du forandrer ProfilesDirectory til hjemme området til brukerene. Kansje et litt dumt spm, men håper du skjønte det. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Hvor legger profilen seg hvis brukeren ikke skulle ha hjemme område,hvis du forandrer ProfilesDirectory til hjemme området til brukerene. Kansje et litt dumt spm, men håper du skjønte det. 5454638[/snapback] om du tenker på den der home\%username%\profile så blir denne mappen opprettet automatisk første gang bruker logger seg på. Dette er VELDIG nyttig for å slippe å fylle opp system drive (der windows ligger) med profiler.. Under profilmappen lagres gjerne alt fra mail (outlook express og Outlook) til "my documents" osv.. Tar raskt mye plass.. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Dette er vel ikke noe problem hvis du har en egen filserver/SAN/NAS? Da har man ofte alt slikt liggende der og kjører kun 1 partisjon. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Dette er vel ikke noe problem hvis du har en egen filserver/SAN/NAS? Da har man ofte alt slikt liggende der og kjører kun 1 partisjon. 5470486[/snapback] profilmappen (mener ikke "home directory", men profilene som vanligvis ligger under documents and settings) legger seg jo vanligvis under c: (eller systemdrive). På terminalservere er det vel mindre vanlig med profiler lagret på filserver. Det som ER vanlig derimot er at hver bruker har en egen "mappe" på en filserver som peker til en eller annen bokstav... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Dette er vel ikke noe problem hvis du har en egen filserver/SAN/NAS? Da har man ofte alt slikt liggende der og kjører kun 1 partisjon. 5470486[/snapback] profilmappen (mener ikke "home directory", men profilene som vanligvis ligger under documents and settings) legger seg jo vanligvis under c: (eller systemdrive). På terminalservere er det vel mindre vanlig med profiler lagret på filserver. Det som ER vanlig derimot er at hver bruker har en egen "mappe" på en filserver som peker til en eller annen bokstav... 5470551[/snapback] Jeg vet hva profilen er. Greia er jo den at hvis man bruker roaming profiles (noe jeg har fått inntrykk av at folk liker å bruke), så funker det vel ganske dårlig hvis man ikke har et profilområde liggende på filserveren. Eneste grunnen jeg ser for å ha profilen lokalt er hvis man enten har kun 1 TS eller at man har mange personer på 1 bruker (men da lager man vel gjerne ny profil for hver pålogging). Gitt at man har mer enn 1 TS i nettet og man har en filserver, så skjønner jeg ikke hva du skal med mer enn 1 partisjon på TS'n i det hele tatt. Hvis du ikke har en spesielt god grunn så skjønner ikke jeg hvorfor du vil lage en D-partisjon og flytte profilene dit for å spare plass på C. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Dette er vel ikke noe problem hvis du har en egen filserver/SAN/NAS? Da har man ofte alt slikt liggende der og kjører kun 1 partisjon. 5470486[/snapback] profilmappen (mener ikke "home directory", men profilene som vanligvis ligger under documents and settings) legger seg jo vanligvis under c: (eller systemdrive). På terminalservere er det vel mindre vanlig med profiler lagret på filserver. Det som ER vanlig derimot er at hver bruker har en egen "mappe" på en filserver som peker til en eller annen bokstav... 5470551[/snapback] Jeg vet hva profilen er. Greia er jo den at hvis man bruker roaming profiles (noe jeg har fått inntrykk av at folk liker å bruke), så funker det vel ganske dårlig hvis man ikke har et profilområde liggende på filserveren. Eneste grunnen jeg ser for å ha profilen lokalt er hvis man enten har kun 1 TS eller at man har mange personer på 1 bruker (men da lager man vel gjerne ny profil for hver pålogging). Gitt at man har mer enn 1 TS i nettet og man har en filserver, så skjønner jeg ikke hva du skal med mer enn 1 partisjon på TS'n i det hele tatt. Hvis du ikke har en spesielt god grunn så skjønner ikke jeg hvorfor du vil lage en D-partisjon og flytte profilene dit for å spare plass på C. 5471485[/snapback] joda, det er klart at i mange sammenhenger så trenger man ikke å ha store profiler liggende på terminalserveren i hele tatt.. Men er ikke roaming profiles cached lokalt på hver enkelt server også? (kan vel skrues av/på) Så da vil uansett en profil ta opp plass.. Dette kan vel reduseres en del ved bruk av folder redirection... men likevel.. Dette tipset vil i hvert fall kunne være nyttig for de som ikke har "sentrale" profiler lagret på en filserver. Endret 20. januar 2006 av lohelle Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 joda, det er klart at i mange sammenhenger så trenger man ikke å ha store profiler liggende på terminalserveren i hele tatt.. Men er ikke roaming profiles cached lokalt på hver enkelt server også? (kan vel skrues av/på) Så da vil uansett en profil ta opp plass.. Dette kan vel reduseres en del ved bruk av folder redirection... men likevel.. Dette tipset vil i hvert fall kunne være nyttig for de som ikke har "sentrale" profiler lagret på en filserver. 5472368[/snapback] men tilbake til "hovedpoenget", hva skal du med mer enn 1 partisjon? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 joda, det er klart at i mange sammenhenger så trenger man ikke å ha store profiler liggende på terminalserveren i hele tatt.. Men er ikke roaming profiles cached lokalt på hver enkelt server også? (kan vel skrues av/på) Så da vil uansett en profil ta opp plass.. Dette kan vel reduseres en del ved bruk av folder redirection... men likevel.. Dette tipset vil i hvert fall kunne være nyttig for de som ikke har "sentrale" profiler lagret på en filserver. 5472368[/snapback] men tilbake til "hovedpoenget", hva skal du med mer enn 1 partisjon? 5472777[/snapback] poenget er å holde systempartisjonen mest mulig statisk. Når en bruker logger på så vil denne profilen lastes inn (uansett om den er roaming eller ikke, og temp internet files ligger vel ALLTID lokalt).. Dette tar plass.. Dette fragmenterer denne stasjonen osv.. Og ved å legge "alt" som endrer på seg (temp/profiler/osv) på en egen stasjon så vil man slippe å rydde opp på systemstasjonen hele tiden. I tillegg så kan man lettere kjøre bare metal backup av system-drive. Den blir ikke så stor, og hvis profilene (som også inneholder brukerinnstillingene) ligger på en annen stasjon så trenger man ikke å oppdatere denne bare metal kopien (image fil) så ofte. Så HVORFOR bruke bare EN partisjon? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) poenget er å holde systempartisjonen mest mulig statisk. Når en bruker logger på så vil denne profilen lastes inn (uansett om den er roaming eller ikke, og temp internet files ligger vel ALLTID lokalt).. Dette tar plass.. Dette fragmenterer denne stasjonen osv.. Og ved å legge "alt" som endrer på seg (temp/profiler/osv) på en egen stasjon så vil man slippe å rydde opp på systemstasjonen hele tiden. I tillegg så kan man lettere kjøre bare metal backup av system-drive. Den blir ikke så stor, og hvis profilene (som også inneholder brukerinnstillingene) ligger på en annen stasjon så trenger man ikke å oppdatere denne bare metal kopien (image fil) så ofte. Så HVORFOR bruke bare EN partisjon? 5473926[/snapback] Hva er poenget med å holde systempartisjonen statisk? TS'er kjører man install/restore av minst en gang pr 3.måned. Ingenting er mer hat enn gammel install på TS'er. Godt å få ryddet opp en gang i blandt. Enten setter man opp full unattended install(med alle ekstra programmer også scriptet), eller så tar man latmannsversjonen og bruker ghost-lignende programmer (og må holde et statisk img oppdatert). Profilområder osv gir man jo blanke F i. Er jo normalt å slette disse når brukeren logger seg av, eller evnt om natta. Skal man ta vare på alle profilområdene til alle brukerne som kan logge seg på så snakker man om jævli mye plass når man kommer opp i et større antall brukere. Har man en gjennomsnittlig profilstørrelse på 10MiB/2000filer og har 200 brukere så er det snakk om å lagre 400.000 filer og 2GiB... Snakk om wasted space. Edit: når det gjelder hvorfor bare 1 partisjon. Greit å spare stasjonsbokstaver til annet bruk, greit å samle all ledig plass et sted +++ Hvis man først skal trekke ut profilområder osv, så kan man like så godt ta printspooler, pagefile o.l. i samme slengen og da blir det fort litt leit å vite hvor mye man skal legge på hver partisjon hvis man sitter med litt mindre disker (<18GiB) Endret 21. januar 2006 av CrZy_T Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Ved å gjøre det på måten jeg har beskrevet over så ser jeg ingen nødvendighet med å reinstallere/gjenopprette hver 3. mnd Jeg har gitt disse tipsene til noen IT-ansvarlige for "større" firmaer, og de har vært MEGET fornøyde med dette. Ytelsen på serverene har holdt seg oppe MYE lengre, og når de først rydder opp så er dette MYE lettere (alle temp-mapper og "rotemapper" for alle brukere ligger på en plass) De fleste terminalserverene jeg drifter (ca 40 stk) har ikke hatt nødvendighet for reinstallering på 1-2 år.. Og OM jeg har gjort dette så har brukerene IKKE merket noe særlig ytelseøkning på disse. Sletter du seriøst profilmappene om natten (eller veldig ofte da) ? da tar det jo MYE lengre tid å logge på igjen HVER gang etter du har gjort dette.. for da må den lokale kopien av profilene bygges opp på nytt.. Og da er profilmappen plutselig LIKE STOR igjen med en gang alle har logget på... Jajja.. alle har hver sin måte å administrere på.. Kommentarer fra ANDRE OGSÅ hadde vært kjekt.. Begge "våre" måter fungerer sikkert bra for "oss"! Men enda flere syn på saken skader jo ikke. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Ved å gjøre det på måten jeg har beskrevet over så ser jeg ingen nødvendighet med å reinstallere/gjenopprette hver 3. mnd Jeg har gitt disse tipsene til noen IT-ansvarlige for "større" firmaer, og de har vært MEGET fornøyde med dette. Ytelsen på serverene har holdt seg oppe MYE lengre, og når de først rydder opp så er dette MYE lettere (alle temp-mapper og "rotemapper" for alle brukere ligger på en plass) De fleste terminalserverene jeg drifter (ca 40 stk) har ikke hatt nødvendighet for reinstallering på 1-2 år.. Og OM jeg har gjort dette så har brukerene IKKE merket noe særlig ytelseøkning på disse. Sletter du seriøst profilmappene om natten (eller veldig ofte da) ? da tar det jo MYE lengre tid å logge på igjen HVER gang etter du har gjort dette.. for da må den lokale kopien av profilene bygges opp på nytt.. Og da er profilmappen plutselig LIKE STOR igjen med en gang alle har logget på... Jajja.. alle har hver sin måte å administrere på.. Kommentarer fra ANDRE OGSÅ hadde vært kjekt.. Begge "våre" måter fungerer sikkert bra for "oss"! Men enda flere syn på saken skader jo ikke. 5474666[/snapback] Setter opp til å slette profilmappen når man logger av ja. Det tar jo ikke noe merkbart lenger tid da i stedet for å hente profilen fra lokal disk så henter den profilen via nettverket (filserveren). På denne måten kan brukerne få lov til å beholde favoritter o.l. hvis man har et miljø med både tykke og tynne klienter. Ved å slette profilområdene hele tiden vil ikke dette bli like store da ikke alle brukerne vil være innom alle serverne hver dag. Har også kjørt TS'er uten reinstall i flere år sjøl, men synes det er greit med en fresh install en gang i blandt når man skal legge inn ny versjon av presentation server eller OS og legger inn nye hotfixer/SPer. Føler meg ikke helt trygg på Microsoft når det gjelder hotfixer, har hatt nok runder med hotfixer som har skapt problemer (og som du kanskje skjønner så kjører jeg ikke reinstall av alle serverne samtidig). Først kjører man inn 1 for å sjekke at det funker (la den gå en uke elns), så bare peser man på med resten de neste 3-4 nettene. Er så sinnsykt simpelt når man har msi-installere på alle programmer og bare kjører inn alt i installscriptet i f.eks Altiris. Da holder man arbeidsstasjoner og TS'er så godt som problemfrie, og folk har "fresh installs" så godt som hele tiden. Edit: liker forresten ikke å ha profilområdet på hjemmeområdet til brukeren. Slipper mye spørsmål og evnt problemer med å ha disse på et eget share som ikke er synlig for brukeren. Endret 21. januar 2006 av CrZy_T Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Edit: liker forresten ikke å ha profilområdet på hjemmeområdet til brukeren. Slipper mye spørsmål og evnt problemer med å ha disse på et eget share som ikke er synlig for brukeren. dette var selvsagt bare et eksempel.. ok, hvis du også kjører folder redirection så blir det ikke så mye data å overføre hver gang man logger på.. Jeg kjører i hvert fall selv innstillinger som gjør at TEMP, termporary internet files osv for ALLE brukere legger seg på EN plass. .da er det bare å tømme denne mappen for å slette dette for ALLE brukerene på en gang.. Det er selvsagt ikke alltid tipset (som hele topicen startet med) har noen særlig nytte, som CrZy_T påpeker. Men i hvert fall når roaming profiles osv ikke benyttes så kan dette være ganske så nyttig. Grunnen til at jeg kanskje er veldig nøye på slikt er at jeg har MANGE kunder som leier servere som jeg hoster for dem (leier egne dedikerte terminalservere).. Og da har de som oftest all data som tilhører dem på SAMME server.. Profiler, dokumenter og alt annen ligger på SAMME server.. og DA er dette veldig nyttig for å holde systemet kjapt og ryddig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå