Sonymann Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Hei, Jeg arbeider for tiden med en liste over aktiviteter i MySQL. Der har jeg en kolonne for dato, og en for tittel (på aktiviteten). Databasen vil derfor se slik ut: Dato | Tittel ----------------------------------- 2005-12-24 | Julaften 2005-12-25 | 1. juledag 2005-12-31 | Nyttårsaften Denne listen kommer til å bli lang, og jeg har bare plass til 10 der jeg vil vise den. Det er også veldig unødvendig å vise frem gamle elementer (f.eks. 1. påskedag). Derfor vil jeg at skriptet skal hente ut de 10 førstkommende aktivitetene fra MySQL, basert på dato. Hvordan kan dette gjøres? Lenke til kommentar
0lav Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Er ikke helt sikker på om det funker å sortere etter dato slik, men kan hende: SELECT * FROM db ORDER BY dato desc LIMIT 10 **Kan være at det er noe feil i den sql kommandoen min:P Husker ikke helt om det var desc elr asc det skulle være heller, så rett meg hvis noe er feil:)..** Lenke til kommentar
LoS Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 (endret) SELECT * FROM db WHERE dato >= NOW() ORDER BY dato ASC LIMIT 0,10 Tror jeg skulle fikse biffen. leif Endret 21. desember 2005 av LoS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå