Gå til innhold

Basic TV-kort. Trenger litt fakta/hjelp her!

orginal

Anbefalte innlegg

Er HELT blank på dette med TV-kort. Vet rett å slett ikke hva de går ut på, men synes det høres litt spennende ut.

Prøvde å lese en test av et par slike kort, og om jeg har forstått det riktig, gjør de at en kan se TV på data'en. Men så stode det noe om å ta opp til harddisk osv.

-Funker et TV-kort slik at en kan se TV akkurat slik som på en vanlig TV? Bare å koble skjermkabelen i TV kortet, og vips kommer TV2, NRK osv opp "IRL"? (Betjenes med fjernkontroll??)

-Eller, må man ta opp de program en ønsker å se til harddisken, for så å spille de av?

-En må sikkert ha en anntenne tilkoblet? Noe mer også (annet enn dataen og skjermen da seff...)?

-Og til slutt, hvilke kort er bra og billige?

Håper noen gidder å hjelpe denne uvitendene stakkaren :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt mer nå og funnet ut atdette (Sapphire Theatrix Theatre 550 Pro)kortet skal være bra. Noen som har meninger for/imot det? God bildekvalitet er viktig. Har ikke planer om å ta opp så mye, så de mulighetene / kvalitetene er ikke så viktige.

Er det bare å slenge i anntenne-kontakten som nå står i TV'en rett i kortet? Også koble skjermen direkte på via S-video utgangen (Har S-vide på skjermen...)? Hva med lyden?

Lenke til kommentar

Hei!

Et TV-kort fungerer på den måten at du kan se TV på datamaskinen, ja. Du kobler til en antenne, evt kabel-tv eller parabol (men for parabol må du vel ha en tuner, eller et TV-kort ment for det - og de er gjerne noe dyrere).

Iallefall. Du kobler til en antenne f.eks. og installerer drivere og programvare på PCen. Deretter starter du opp programvaren, søker inn kanaler, og før du vet ordet av det, så kan du se alle de TV-kanalene du ellers har tilgang til på TVen - på PCen. Det er fult mulig å gjøre opptak. Har du greit antennesignal kan det bli meget gode opptak også.

Du trenger ikke å koble skjermen til TV-kortet! Skjermen skal stå koblet til skjermkortet, slik du forhåpentligvis har det nå.

Lyden går som regel inn over PCI (eller USB, om du kjøper eksternt kort). På enkelte (dårlige?) TV-kort må du koble en kabel fra TV-kortet til innlinjen på lydkortet, men dette tror jeg de fleste - om ikke alle - er gått bort fra nå.

Når det gjelder anbefaling av kort, har jeg nok ikke mye å komme med. Jeg har selv et par eldre Pinnacle-kort, og disse anbefaler jeg overhodet ikke. Det nyeste TV-kortet mitt er et Hauppauge PVR-250. Kvalitet av en helt annen verden i forhold til Pinnacle. Men jeg har ikke testet noe særlig med andre TV-kort selv, så jeg vet ikke hvordan det er i forhold til andre kort. Hauppauge er kanskje også litt i dyreste laget.

Vel.. Håper det var til nytte :)

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Det skjønte jeg igrunn. Men er bare det at da kunne jeg ha vanlig data på DVI inngangen, og TV på Svideo. Så er det jo bare å trykke på en knapp på skjermen for å velge mellom TV/Data + at en kan jo ha TV i PiP å da...

Men er ikke sikker det går, da en trenger div software?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...