Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lang avstand til breibåndsentral..

Anbefalte innlegg

Halloen!

Er no komt breiband til bygda her...MEN eg bur ca 6km frå sentralen... Tingen er den at viss eg no koblar til først ein splitter på linja, og isdn-boks->telefon og dsl-modemet på den er det berre telefonen som virkar. Viss eg der i mot kobla modemet direkte på linja funkar internett fett, men sjølvsagt ikkje telefonen... skulle gjerne hatt begge delar.

Har prøvd å skifte splittar uten hell. Det er vel ei greie med at det blir for mykje motstand i splittaren då, og sidan det er lang linje frå før forsvinn siste rest..

Nokon som har litt greie på dette, og har nokon tips til kva eg kan gjere?

Vil det bli betre om eg berre koblar på analog telefon til splittaren? Og då må eg vel ha anna splittar?

Er ip-telefon ei muligheit? Og vil det løyse problemet?

På forhand takk til alle som gidde å svare etelleranna lurt!! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende du har fått en analogposisjon istede for ISDN-posisjon. Men Hvis de nettopp har installert DSLAM (adsl-sentral) så skal alle portene takle begge deler.

Du kan jo be operatøren om å få deg lagt over på full aksess. DVS at adsl'en går på et eget kobber-par og du eliminerer også da behovet for splitter.

PS... det er ikke målbar motstand i en splitter... Motstanden skal være så høy som mulig mellom a og b-gren, samt mellom grenene og jord.

Lenke til kommentar
Be leverandøren levere linjen på full aksess. Dvs at montøren trekker egen kabel til fordeleren. Blir 79 kr dyrere, men da funker det i hvertfall.

5319702[/snapback]

Vil dette seie å legge ein ekstra kabel frå huset og ut til telefonpålen som står utanfor huset? sånn at det blir kun telefon på eine, og kun adsl på den andre? right?

Lenke til kommentar
Kan hende du har fått en analogposisjon istede for ISDN-posisjon. Men Hvis de nettopp har installert DSLAM (adsl-sentral) så skal alle portene takle begge deler.

Du kan jo be operatøren om å få deg lagt over på full aksess. DVS at adsl'en går på et eget kobber-par og du eliminerer også da behovet for splitter.

PS... det er ikke målbar motstand i en splitter... Motstanden skal være så høy som mulig mellom a og b-gren, samt mellom grenene og jord.

5319703[/snapback]

Har prøvd å koble til både isdn og analog telefon til splitteren.. men sentralen er nettop komt og ja..

Lenke til kommentar

5319703[/snapback]

Har prøvd å koble til både isdn og analog telefon til splitteren.. men sentralen er nettop komt og ja..

5319761[/snapback]

Hvis du har ISDN så nytter det iallefall ikke å koble til en analogtelefon, da dette er en annen metode å gi deg summetonen på fra sentralen. (ISDN: 96-110V, Analog: 48V).

Du trenger antakelig ikke ny kabel, siden det er mer enn ett trådpar i kabelen inn til huset. Hvis det er flere leiligheter i huset, og alle har telefon blir en annen sak. Det er enten 2, 4(pluss fiber) eller 5 trådpar i telefonkabelen inn til huset.

Det kan også hende at du ligger på for høy hastighet i forhold til hva linja klarer. Da er en mulighet å be internettleverandøren å sette ned hastigheten din ett hakk.

Endret av godonnet
Lenke til kommentar

Men...i og med at det tydeligvis er splitteren som av en eller annan grunn gjer at det ikkje virkar vil det vel kanskje hjelpe med ei ekstra linje inn til huset?

Og det med å senke hastigheita på linja.. skal det ha noko å seie? vil ikkje berre farten reduserast til den farten linja klarar då?

Endret av johnkey
Lenke til kommentar

Vil dette seie å legge ein ekstra kabel frå huset og ut til telefonpålen som står utanfor huset? sånn at det blir kun telefon på eine, og kun adsl på den andre? right?

5319744[/snapback]

Jepp, er det lureste egentlig på sånne lange strekk.

Lenke til kommentar

Vil det bli betre om eg berre koblar på analog telefon til splittaren? Og då må eg vel ha anna splittar?

5319345[/snapback]

ok iptelefoni vil sannsynligvis løse problemet ditt. Vil si at det i aller høyeste grad burde være en mulighet, hvis du er villig til å vurdere det kontra ISDN.

Siden du har nett (og det funker som gull) når du kobler rett på linjen, så kan du i praksis si opp ISDN abbonemanget ditt og få portert nret til en IP telefon, IP telefon går rett på nettlinja di. Så da trenger du bare å ha internett.. Skjønner ?

Lenke til kommentar

5319345[/snapback]

ok iptelefoni vil sannsynligvis løse problemet ditt. Vil si at det i aller høyeste grad burde være en mulighet, hvis du er villig til å vurdere det kontra ISDN.

Siden du har nett (og det funker som gull) når du kobler rett på linjen, så kan du i praksis si opp ISDN abbonemanget ditt og få portert nret til en IP telefon, IP telefon går rett på nettlinja di. Så da trenger du bare å ha internett.. Skjønner ?

5322835[/snapback]

mulig det ville vært eit godt alternativ. Men snakka med breibåndsleverandøren, han meinte det ikkje ville fungere godt med ip-telefon på så langt strekk, sjølv om båndbredda var bra, og snakka om nåke anna eg ikkje skjønte alt for mykje av..

Lenke til kommentar
Egentlig litt "off-topic", men jeg bor 5,5 km unna sentralen og verken Telenor, Tele2 eller Bluecom vil/kan levere ADSL til meg pga for lang linje-lengde... Hvorfor får du ADSL når du bor 6 km unna?

5322738[/snapback]

Veit igrunn ikkje.. er ein lokal leverandør som vel egentli skulle dekke heile bygda, og eg bor lengst unna ein sentral. Så dei kan jo ikkje drive med diskriminering :p

Lenke til kommentar
Egentlig litt "off-topic", men jeg bor 5,5 km unna sentralen og verken Telenor, Tele2 eller Bluecom vil/kan levere ADSL til meg pga for lang linje-lengde... Hvorfor får du ADSL når du bor 6 km unna?

5322738[/snapback]

Det hele kommer ann på tykkelsen på kablene som ligger fra sentralen og fram til deg.

Eldre kabler har ofte trådpar (linjer) på 0,4mm... denne type kabel bærer ikke ADSL like langt som normal 0,6mm tråddiameter. Enkelte steder hvor det i utgangspunktet er for langt mellom sentral og kunde blir sambandskabler tatt i bruk... disse kablene har en tråddiameter på 0,9mm og egner seg godt for ADSL. Det negative er at dette ofte er kabler med færre trådpar, som f.eks i et område hvor jeg jobbet, hvor de brukte en kabel med 14 par(=14 linjer/kunder). De som var sent ute etter at kabelen var full fikk beskjed om at de ikke kunne få ADSL.

Konklusjon: Hvis det er gammel kabel med tynne trådpar, blir rekkevidden redusert ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Vurderar ip-telefon. Nokon som har trua på det funkar bra i mitt tilfelle?

Nokon som har erfaringar med telio.no ?

5324323[/snapback]

Burde vel lage en egen tråd når du bytter emne, men ja, jeg er fornøyd med Telio. Har benyttet det i godt over et år nå og ikke hatt noen problemer.

De brukte lang tid på å få portert nummeret den gan jeg bestillte, men da var det Telenor som holdt tilbake og begrunnet dette med kapasitetsproblemer.

Telios trussel om søksmål fikk fortgang i dette og deretter har alt vært bra.

Telio er også den IP telefon leverandøren som har flest sambandsavtaler slik at man kan ringe gratis til hele europa, nord amerika og flere andre land.

Mange levrandører reklamerer med gratis telefoni, men dette gjelder ofte kun på deres eget nett. NGT til NGT osv. Pass på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...