Equerm Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg får ikke lagt til data i en tabell. Noen som vet hva som feiler koden min? <?php include('connect.php'); $title = $_GET['title']; $excerpt = $_GET['excerpt']; $full_news = $_GET['full_news']; $date = date("Y-m-d G:i:s"); $query = "INSERT INTO articles (title,excerpt,full_news,date) VALUES('$title','$excerpt','$full_news','$date')"; $sql = mysql_query($query); echo mysql_error(); if (!$sql) { echo "Data has not been added"; echo "Could not run query: ".mysql_error(); } else { echo "Article added in table articles"; } ?> Tabellen: CREATE TABLE `articles` ( `id` int(3) unsigned NOT NULL auto_increment, `title` text collate utf8_unicode_ci NOT NULL, `excerpt` mediumtext collate utf8_unicode_ci NOT NULL, `full_news` longtext collate utf8_unicode_ci NOT NULL, `category` varchar(32) collate utf8_unicode_ci NOT NULL default '', `date` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', `date_updated` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', `author` text collate utf8_unicode_ci NOT NULL, `author_email` text collate utf8_unicode_ci NOT NULL, PRIMARY KEY (`id`) ) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_unicode_ci AUTO_INCREMENT=1 ; category, date_updated, author og author_email skal jeg ikke bruke enda. Så derfor legger jeg ikke til noe der.. Lenke til kommentar
0lav Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Får du noen feil mld elns? Og henter du det du skal legge inn via $_GET? Er ikke sikker på om det er feilen din, men har du ikke tenkt $_POST dær isteden siden du har text osv.. Men det må ikke nødvendigvis være feilen da.. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg får ikke opp noen feilmelding i det hele tatt. Skal prøve å bruke $_POST isteden når jeg får tak i min egen pc Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Prøv dette da: <?php include('connect.php'); $title = $_GET['title']; $excerpt = $_GET['excerpt']; $full_news = $_GET['full_news']; $query = "INSERT INTO `articles` (`title`, `excerpt`, `full_news`, NOW()) VALUES ('$title', '$excerpt', '$full_news', '$date')"; $sql = mysql_query($query); if (!mysql_query($query)) { echo "Data has not been added"; echo "Could not run query: ".mysql_error(); } else { echo "Article added in table articles"; } ?> Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 (endret) Beethoven: Den der er jo litt ugunstig, da... I og med at du kjører spørringen 2 ganger (Først ved $sql = ... og etterpå i if setningen). Er nok bare en liten "slurvefeil" fra din side, regner jeg med. Du mente sikkert if(!$sql)... En annen ting er at når du skriver "Could not run query:", så forventer man nesten at spørringen (slik den ser ut) kommer rett etter kolon, det gjør den ikke vha å bare skrive ut mysql_error(). Sett heller en or die etter mysql_query: $sql = mysql_query($query) or die("Error in query: ".$query."<br>".mysql_error()); Som vil stoppe dersom det skjer en feil i spørringen, og skrive ut spørringen slik den ser ut, etterfulgt av feilmelding fra mysql Endret 23. desember 2005 av kakkle Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Ja, du har rett. Beklager den feilen... kanskje jeg var trøtt? Uansett... jeg tror feil er at han ikke har satt NOW() i spørringen...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå