tyldum Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg vil tippe at en fellesnevner for disse feilsendte er at de har æøå en plass i til-feltet (ikke i adressen, men i navnet som står foran). Mener å ha observert en feil hos enkelte av mine brukere på måten Outlook (muligens Express) encoder i Til-feltet. Det er likevel alvorlig at Start har en eller annen feature som gjør at epostene havner feil istedenfor å bli avvist. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Dette er alvorlig, fryktelig alvorlig. Nok et eksempel på at søppelprogrammet "outlook" burde vært totalforbudt. 5319095[/snapback] Outlook har ikke en eneste katt med levering av mail å gjøre. Alt den gjør er å levere eposten til "postkontoret". 5319361[/snapback] En feilkoding av Outlook møter en dårlig og lite rubust implementasjon av et "postkontor", med det resultat vi ser her. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Dette er jo en soleklar sak for datatilsynet. Har du tipset dem? Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Tror heller jeg ville tipset vg/aftenposten. Dette er nok noe allmenheten kunne hatt behov for å være klar over. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Dette er jo en soleklar sak for datatilsynet. Har du tipset dem? 5319463[/snapback] Nei, jeg sendte først et svar til start.no der jeg ba om et bedre svar en det jeg fikk i utgangspunktet. Har ikke hørt noe mere, men hvis neste svar er like lite informativt for meg som bruker kommer jeg til å si at jeg tar saken videre til rette instanser. Når det gjelder æøå så har ihvertfall ikke jeg det i mitt brukernavn hos start.no. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Det er ikke æøå i brukernavn som er problemet, men æøå i selve navnet. Du kan jo se navnet på *mottaker*, og i eksempelet ditt så var dette tilfelle. Lenke til kommentar
Lou Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Litt OT men: Jeg opplevde noe lignende en gang. Kjøpte et .org domene som kun skulle brukes til e-post. Det inneholdt noen bokstaver, og ordet "mail". Det viste seg at bokstavene før "mail" var en slags forkortelse for en organisasjon og en stat i USA, noe som igjen resulterte i at det haglet inn e-post fra alle mulige folk. Noen av dem var også av svært privat karakter. Det viste seg at folk la på flere adresser i "to" feltet, uten at de var sikker på om det var riktig adresse, for å være sikker på at posten kom frem. På oppfordring fra de som hadde webhotellet den gangen, lot jeg være å svare på noen av e-postene, og la domenet dødt. Amerikanere... Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg gjentar: Outlook burde totalforbys. Gå på www.cert.org og søk på outlook, resten sier seg selv..... CERT har gjentatte ganger anbefalt VERDEN å slutte både med OUTLOOK og IE. SøppelWare Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Tror dere programmet det gjelder er Microsoft Outlook eller Microsoft Outlook Express? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Tja, Outlook (ikke Express) har aldri forårsaket noen feil hos meg eller på kontoret, der har vi brukt det i årevis. Men jeg sier jo selvfølgelig ikke at det er utenkelig at feil kan skje. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg gjentar: Outlook burde totalforbys.Gå på www.cert.org og søk på outlook, resten sier seg selv..... CERT har gjentatte ganger anbefalt VERDEN å slutte både med OUTLOOK og IE. SøppelWare 5322703[/snapback] Gi meg et annet epost-program jeg kan søke på, som har like stort antall brukere som Outlook/Outlook express, så kan vi begynne å sammenligne. Det samme gjelder forøvrig IE. Lenke til kommentar
Stinmaker Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Dette er spam mail, det avsender venter på er at noen svarer på mailene slik at han får tilbake en bekreftelse hvilken adresser som fungerer og er i bruk. det siste du skal gjøre her er å svare tilbake. da får dem mailadressen din og bruker den til spam og selger det videre til folk som sender ut spam mail. de skriver mailen veldig troverdig for at folk skal bite på det. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 Dette er spam mail, det avsender venter på er at noen svarer på mailene slik at han får tilbake en bekreftelse hvilken adresser som fungerer og er i bruk. det siste du skal gjøre her er å svare tilbake. da får dem mailadressen din og bruker den til spam og selger det videre til folk som sender ut spam mail. de skriver mailen veldig troverdig for at folk skal bite på det. 5322890[/snapback] Nei, nei. Hadde du sett noen av de mailenekonversasjonene jeg har motatt opp igjennom tiden, hadde du skjønt at det ikke var spam. Hadde det vært spam hadde jeg virkelig vært imponert over hvilken jobb de hadde gjort for å få bekreftet en mail adresse. Det var virkelig av den private sorten...... Lenke til kommentar
homelien Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Hei. Jeg jobber i PowerTech, som drifter deler av start.no sine tekniske løsninger. Har lagt merke til diskusjonen som pågår og på grunn av de mange spekulasjonene vil jeg gjerne oppklare denne saken en gang for alle. Det er en feil på _epost-AVSENDERENS_ side som fører til at [email protected] får disse mailene. Grunnen til at han får mange er at han har et kort og populært brukernavn som tilsvarer et kjent fornavn. Det avsender gjør er enten å skrive mottakeradressen feil (feks. introdusere mellomrom i til-adressen), eller at han/hun bruker en epost-klient som har kjente feil i seg (feks. særnorske-tegn-feilen i enkelte Outlook-versjoner som fører til at til-adressen blir "brukket opp"). Begge disse problemene fører såvidt jeg vet til at adresser blir "brukket opp" og mail blir sendt til feil mottakere. Med andre ord, dette er ikke et problem som har med feillevering av innkommende epost hos start.no å gjøre. Håper dette var oppklarende. Øystein Homelien Lenke til kommentar
mintman Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 (endret) Hei. Jeg jobber i PowerTech, som drifter deler av start.no sine tekniske løsninger. Har lagt merke til diskusjonen som pågår og på grunn av de mange spekulasjonene vil jeg gjerne oppklare denne saken en gang for alle. Det er en feil på _epost-AVSENDERENS_ side som fører til at [email protected] får disse mailene. Grunnen til at han får mange er at han har et kort og populært brukernavn som tilsvarer et kjent fornavn. Det avsender gjør er enten å skrive mottakeradressen feil (feks. introdusere mellomrom i til-adressen), eller at han/hun bruker en epost-klient som har kjente feil i seg (feks. særnorske-tegn-feilen i enkelte Outlook-versjoner som fører til at til-adressen blir "brukket opp"). Begge disse problemene fører såvidt jeg vet til at adresser blir "brukket opp" og mail blir sendt til feil mottakere. Med andre ord, dette er ikke et problem som har med feillevering av innkommende epost hos start.no å gjøre. Håper dette var oppklarende. Øystein Homelien 5323535[/snapback] Tusen takk for svar Øystein. Har også i dag fått svar direkte fra drift PowerTech med samme svar og det var mye mer utfyllende svar enn det jeg fikk fra start.no sin support. Meget bra og tusen takk! Det viktigste for meg er at det ikke er noen fare for meg å sende ut mail med risiko at denne blir levert til gud og hvermann. Det jeg får inn er det jo bare å slette. Men igjen, veldig bra med utfyllende svar, og dette var svært oppklarende for meg i hvertfall. Dette viser også viktigheten av at den informasjonen du får fra support er forklarende og at du ikke sitter igjen med flere spørsmål enn svar. God Jul! Endret 22. desember 2005 av gstavdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå