Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mottar mail fra fremmede på min start.no adresse

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid hatt problemer med min start.no adresse. Det som skjer er at jeg flere ganger i måneden mottar mail fra villt fremmede personer. Dette er ikke spam da alle mailene er personlige og ment til noen, og alle kommer fra andre start.no adresser. Jeg har mottat passord for diverse tjenster, trussler om saksøking av arbeidsgivere, bestillingsbekreftelse på dildoer, mailer mellom utro mennesker, generelle mailer, ja alt mulig. Dette synes jeg i lengden blir ubehaglig, og jeg føler at start.no ikke gir meg en sikker tjeneste.

Jeg sendte i dag en mail til start.no, og fikk følgende svar fra support der:

Hei,

Det er en bug i enkelt outlook versioner som kan forsårsake dette. Den takler

ikke norske bokstaver. Der feilen kommer fra.

Med vennlig hilsen

Start Support

Dette er for meg ikke svar godt nok og jeg vurderer og sende denne saken til Datatilsynet eller Post og Teletilsynet da noe må være alvorlig galt her.

Felles for alle mailene er at det i til feltet kan stå min mail adresse pluss andre sin mail adresse, men i tillegg "[email protected]".

Hva synes dere? Er dette noe start.no burde ta mer seriøst, eller må jeg bare forvente slike ting av en gratis tjeneste.

PS! Hvis denne tråden er plassert feil må moderator gjerne flytte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også opplevd å motta eposter til i all hovedsak epost kontoer som ligner min egen. Men etter at jeg tok kontakt med isp tele2, så har ikke problemet fortsatt, de tok det veldig alvorlig.

Jeg anbefaller deg å få kontakt med noen som ikke sitter i callsenter men som faktisk skjønner hvor alvorlig det er, og har myndighet til å sette mennesker til å løse problemet.

Lenke til kommentar

Morsomt. Hvis start.no har rett, så ligger feilen hos avsender, de skal sende til noen som har norske bokstaver (æøå) i adressen, men det blir forvandlet til en annen bokstav av Outlook? Er i så fall lite en ISP kan gjøre med det.

Men har aldri hørt om dette problemet før.

Lenke til kommentar

Vel likheter og likheter. Noen ganger begynner noen av mottakernes fornavn eller etternavn med samme bokstav som mitt fornavn, men ikke noe mer. Jeg har også noen ganger bare sett min mail adresse i til feltet og denne syntax error feilen, men jeg har ingen ide hvem avsenderen er. Har svart på mailene ett par ganger og får da bare svar at nei de kjenner ingen med min mail adresse, og har ikke forsøkt å sende til den heller.

Her har dere et eksempel på en mail jeg har motatt:

From ----- ----- <[email protected]> Mon Dec 12 18:22:33 2005

Return-Path: <[email protected]>

Delivered-To: [email protected]

Received: from mx10.start.no (mx10.start.no [195.159.30.241])

by mx111.start.no (Postfix) with ESMTP id D206D13B88E

for <[email protected]>; Mon, 12 Dec 2005 18:22:30 +0100 (CET)

Received: from epost.start.no ([195.159.1.214])

by mx10.start.no with ESMTP id 1134408150DBBJI;

Mon Dec 12 2005 17:22:30 0000 +0000 (GMT)

Received: (from apache@localhost)

by epost.start.no (8.11.6/8.11.2) id jBCHK7603226;

Mon, 12 Dec 2005 18:20:07 +0100

To: =?ISO-8859-1?Q?-----=F8?= <[email protected]>,

[email protected], [email protected]

Message-ID: <[email protected]>

Date: Mon, 12 Dec 2005 18:20:06 +0100 (CET)

From: =?ISO-8859-1?Q?-------=E6rn=E6?= <[email protected]>

MIME-Version: 1.0

Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1

Content-Transfer-Encoding: 8bit

User-Agent: IMP/PHP IMAP webmail program 2.2.8

X-PowerTech-Majones: remulade (0, 0) 1134408150DBBJI ip=195.159.1.214

Hej!

Fritidsresor har en tävling där du kan vinna en resa för 2 personer till Side,

Turkiet. Och du; tävlingen är helt gratis!

Klicka på länken (Ifall länken inte är klickbar, kopiera den och klistra in den

i din webbläsare.)

--------------------------------

och var med i tävlingen du också!

Vi hörs!

-----------------

P.S. Skynda dig. Tävlingen pågår bara till den 11 januari 2006.

På din personliga tävlingssida kan du följa vilka av dina kompisar som tävlat.

Här är länken till din personliga tävlingssida:

------------------------

Lycka till!

Fritidsresor

--------------

-------------------------------------------------------------------------

Start.no tilbyr nå raskere bredbånd til lavere pris.

Sjekk http://www.start.no/bredband/ for mer informasjon

Denne er da av litt mer kommersiell art, men velger og ikke vise noen av de mer "personlige" mailene jeg har fått, da noen er veldig personlige.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Det var ikke spam, fordi jeg har fjernet en del inne i mailen som sa tydelig at denne var adressert til og fra noen. Dere kan jo ta en kikk på den neste her, kaller ikke den spam akkurat ;) :

----- ------

Hei ----- !

Her kommer dieselforbruket for hver mnd til og med november.Kunne godt tenkt

meg litt lener tidsfrist på dette da det var en meget tidkrevende jobb, måtte

gå gjennom mange meter med datalister.

Januar  32.225,60 liter

Februar 23.764,19 liter

Mars    14.328,26 liter

April   43.256,25 liter

Mai     35.412,97 liter

Juni    26.788,85 liter

Juli    30.087,68 liter

August  28.006,18 liter

Sept    27.664,89 liter

Oktober 34.885 94 liter

Novemb  27.299,60 liter

Håper du blir hjelpt med dette, snakkes på mandag

Mvh

-----

Edit: Fjernet en del innhold i mail.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Er jo det jeg sier.. har ofte fått slike mailer fra alle mulige folk.. som oftest så eksisterer ikke avsenderen en gang.. prøv å send mail til avsender å spørr hva som skjer.. send også en mail til den egentlige mottaker og se hva han sier.. eksisterer de så kan det jo hende start.no har ett problem

Lenke til kommentar

Du kan jo teste systemet deres... om du sender en epost til "dittnavn"[email protected]" for eksempel, så skal jo egentlig ikke du få den eposten, men om feilrettingsinstillingene står dumt innstilt så kan det jo hende at den "retter" adressen til "[email protected]" og sender den til deg...

eller evt andre småfeil, som å ta ut en bokstav/ legge til en dobbel bokstav som skulle være enkel... bare en tanke..

Lenke til kommentar
Er jo det jeg sier.. har ofte fått slike mailer fra alle mulige folk.. som oftest så eksisterer ikke avsenderen en gang.. prøv å send mail til avsender å spørr hva som skjer.. send også en mail til den egentlige mottaker og se hva han sier.. eksisterer de så kan det jo hende start.no har ett problem

5318958[/snapback]

Som sagt tidligere i mail så har jeg sendt mail til disse personene, og har fått svar og de kjenner ikke min mail adresse og vet heller ikke hvorfor jeg har motatt mail.

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere i mail så har jeg sendt mail til disse personene, og har fått svar og de kjenner ikke min mail adresse og vet heller ikke hvorfor jeg har motatt mail.

5318989[/snapback]

Overså det :blush:

Da prøver du det Simen" sa og deretter holder du deg langt unna start, dagbladet, blogging.no og blink.dagbladet.no.. er bare drit alt sammen :hrm:

Lenke til kommentar

Dette har nok ikke noe med outlook å gjøre, epostserver'n er ansvarlig for å gi meg epost som tilhører meg, ikke epost som er til andre/ feilstavet.

..så om jeg sendere en epost til en feil adresse med eller uten outlook så har epostserver'n ingen rett til å sende den til deg, det den skal gjøre er å sende meg svar om at jeg har gjort en feil. :)

æøå er ikke gyldige tegn i epost adresser (uten unntak så langt jeg vet) og skal derfor nektes/returneres/slettes av server.

Lenke til kommentar
Dette er alvorlig, fryktelig alvorlig.

Nok et eksempel på at søppelprogrammet "outlook" burde vært totalforbudt.

5319095[/snapback]

Outlook har ikke en eneste katt med levering av mail å gjøre. Alt den gjør er å levere eposten til "postkontoret". :)

Man kan legge inn øæå i navn i epostene, men disses sendes som "ekstrainfo", og ikke som til-adresser. Dvs at de skal ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...