lodott Skrevet 4. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2001 Jeg har Geforce 2mx ...vet ikke om det er noe sidebanding på det... Hvor står det eventuelt? Jeg har sett litt på sider hvor de har tatt av lokket... men det jeg lurte på er hva du brukte for å få kjøleribben til å sitte plant på coren...? Mekket du til en kobberplate? Fortell... [ Denne Melding var redigert av: lodott på 2001-12-04 22:13 ] Lenke til kommentar
lodott Skrevet 4. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2001 HUm..sjekket litt til... noen har brukt gummiknotter.. det er kanskje litt lettere... var det det du brukte? Lenke til kommentar
lodott Skrevet 4. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2001 Hum.. prøvde å få av lokket ved å skjære i limen med et barberblad... men den gummiguggelimen er den seigeste massen jeg har vært borti noensinne... Har du noen tips for å få den av litt lettere? Kommer jo til å bruke timesvis på å få den av.... Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Nå funker bildet. Jeg bare presset tapetkniven inn i hjørnet mens jeg vippet den frem og tilbake. Til slutt var den gjennom. Når du har skjært av silikonet i hjørnene må du bare tvinge lokket av ved å vippe et skrujern under kanten, legg merke til hvor tykk kjøle-silikonet som ligger på kjernen eer. :smile: Tenk nå hvor mye mer effektivt det blir med litt kjølepasta der. Kjernen er veldig sprø, antageligvis like sprø som duron/tbird. derfor anbefaler jeg at du lager noen støtter i hjørnene av CPUen slik som på duron/tbird. Jeg lagde støter av 5-minutt epoxy-lim. Jeg la en klatt i hvert hjørne og la CPUen opp ned på en glassplate. Vask cpuen godt og ha litt vaselin eller fett på glassplata så ikke limet fester sg til den. For best resultat bør du legge en 50x50x1,5mm kobberplate oppå kjernen slik at den dekker CPUen. Kobbrplaten vil spre varmen fra den lille kjernen over et større areal som gir mye mer effektiv kjøling. Bildet viser også en slik kobberplate som jeg har laget. En 3mm tykk kobberplate vil sikkert fungere bedre men da vil du ikke få på festet til kjøleribba. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Her er noen nærbilder av en K6-2 350 som jeg hadde liggende. :smile: Lenke til kommentar
lodott Skrevet 5. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2001 Har fjernet lokket nå.. tror det gikk bra...ligner ganske mye på 350mhz din.... Burde kanskje ventet til i morgen med å gjøre det..ettersom jeg ikke har noen kobberplate. Bor heldigvis ikke så langt fra en blikkenslager... Men jeg er litt usikker på dette med de støttene... Så du brukte bare lim som støtter? Dersom jeg gjør det slik, vil jeg da være sikker på at de blir like "høy" som "høyden" av coren?, evt. at de ikke blir høyere? Kobberplaten blir bare liggende å hvile oppå coren/støttene sant? den er ikke festet til cpu på noen måte? Og tilslutt hvor mye tjener jeg ca. på å ha en kobberplate i mellom i forhold til å sette kjøleribben rett nedpå? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Jeg forklarte litt feil mht. limet. Når du har tatt av lokket vil kjernen trenge en skikkelig rengjøring da den sikkert er dekt med et tynt lag med silikon. Bruk sprit og et rent papirtørkle, IKKE noe hardt som kan ripe kjernen. Du trenger: -En helt flat 50x50mm kobberplate, 1,5-3mm tykkelse. Platen bør også være polert med fint sandpapir av grad 1200 eller mer. Speilblanke flater er ideelt. -Avfettingsmiddel, f.eks. isopropanol. -5-minutt epoxylim, aralditt el.l. -Kjølepasta. Prosedyre: 1-Avfett kjernen, CPUen og kobberet med sprit/isopropanol. 2-Legg en 5-10mm klatt med epoxylim der hvor gummien ville være på Duron/T-bird. 3-Påfør et tynt lag med kjølepasta på kjernen. 4-Legg kobberplaten oppå slik at den ligger fint midt oppå CPUen. 5-Snu CPUen slik at epoxylimet renner og danner skikkelig kontakt med kobberplata. 6-La den ligge opp-ned og tørke, legg gjerne press midt på undersiden av CPUen mellom alle pinnene. Her er et bilde av kobberplate slik den ser ut med lim. Den er lett å ta av prosessoren og limet vil sansynligvis sitte fast i kobberet. Som du ser på bildet har limet festet seg til kobberplata og laget perfekte spacere i samme høyde som kjernen. I midten av plata ser du kjølepastaen. Hvor mye du tjener ved å bruke kobberplate varierer med hvordan kjøleribbe du har. Hvis du har en kjøleribbe av kobber eller med kobber/sølv-underside så vil du ikke merke forskjell i forhold til å ikke ha kobberplata. Men dersom du har en aluminiumskjøler slik som jeg har, vil forskjellen bli stor. Min prosessor overrasker meg stadig. Jeg kjørte 3DMark2001-demoen i 1280x1024x32bit med lyd i over en time i stad og temperaturen var bare 40ºC på CPU og 25 på hk (romtemp 22). Ikke verst, og det er ved 112x4,5=504MHz og 2,8Vcore. :smile: _________________ My stupid website [ Denne Melding var redigert av: tahustvedt på 2001-12-05 21:52 ] Lenke til kommentar
lodott Skrevet 5. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2001 Greit.. så det tynne silikonlaget som ligger oppå kjernen bør fjernes.. hehe.. da må jeg være stø på hånden... Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Pføy. Jeg skrubbet det av med white-spirit før jeg avfettet med rødsprit, men det lønner seg kanskje å være litt forsiktig. :smile: Som du ser på bildene mine er overflate skinnende blank. BTW. Jobben til kobberplaten er å spre varmen fra det lille arealet på kjernen til hele oversiden på kobberplaten. Kobber en en fantastisk god varmeleder, mye bedre enn aluminium, derfor er det lurt å spre det over et stort areal før det kommer til aluminiumskjøleren. :smile: _________________ My stupid website [ Denne Melding var redigert av: tahustvedt på 2001-12-05 22:27 ] Lenke til kommentar
lodott Skrevet 5. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2001 Hum... var nede og kikket litt på cpuen nå... det silikonlaget på cpu er ufattelig tynt ca 0,2 mm eller noe... men hva er selve coren laget av? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Aner ikke, men det er sprøtt som glass. Jeg har knekt litt av kanten på K6-3en min men det virker ikke som om det har noe å si. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 6. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2001 Da er alt klart.. til og med limt den.. Limet må bare tørke et par minutter til...så får vi se... Skulle ikke forundre meg om jeg har wastet den...men var ingen merker på coren though... Hvis den virker er jo spørsmålet om den vil kunne klokkes noe mere... temperaturen blir nok endel lavere ja.. men jeg er fortsatt i tvil.. Vi får se.. *vente i spenning*... Lenke til kommentar
lodott Skrevet 6. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2001 Hoho.. det virket =))) Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Sto akkurat opp (syk og hjemme fra jobb:)). Hvordan går det, er temperaturen lavere? Lenke til kommentar
lodott Skrevet 6. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2001 Ja ...nå er den ca. 7-8 grader kaldere... :smile: dvs før jeg satt opp frekvensen =) Kjører nå på 100*6=600mhz :smile: Temperaturen ligger på ca. 48 grader...litt varmt, men det kunne lett bli så varmt før også... Jeg var nødt å sette opp spenningen fra 2.4V til 2.8V...da den ikke gikk stabilt på førstnevnte.... Har bare prøvd den en liten halvtime nå.. så vet ikke enda om den er heeelt stabil... Det vil jo vise seg...men takk for hjelpen i allefall! Er alltid moro å få den til å gå litt fortere. Kan jo etterhvert prøve å klokke fsb...selv om jeg har liten tro på at det vil funke... Hum... nå sjekket jeg Sisoft Sandra på nytt... stod 37 grader nå! vet ikke hva som er riktig jeg... håper det er det siste :smile: Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 er dette skallet removable på nyere amd'er óg? lurer egentlig bare på fordi jeg er nysjerrig! :wink: Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Nyere AMDer har ikke dette skallet. De ser ut som K6 uten skall. :smile: Derfor kan det være mye å hente med å legge en kobberplate på de også. Lenke til kommentar
normal Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Quote: On 2001-12-06 17:12, lodott skrev:Ja ...nå er den ca. 7-8 grader kaldere... :smile: dvs før jeg satt opp frekvensen =)Kjører nå på 100*6=600mhz :smile: Temperaturen ligger på ca. 48 grader...litt varmt, men det kunne lett bli så varmt før også...Jeg var nødt å sette opp spenningen fra 2.4V til 2.8V...da den ikke gikk stabilt på førstnevnte....Har bare prøvd den en liten halvtime nå.. så vet ikke enda om den er heeelt stabil... Det vil jo vise seg...men takk for hjelpen i allefall! Er alltid moro å få den til å gå litt fortere. Kan jo etterhvert prøve å klokke fsb...selv om jeg har liten tro på at det vil funke...Hum... nå sjekket jeg Sisoft Sandra på nytt... stod 37 grader nå! vet ikke hva som er riktig jeg... håper det er det siste :smile: Sisoft Sandra er HEEEEEEELT på tryne iht. tempmåling beklager :smile: Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Ikke på mitt hovedkort! Lenke til kommentar
K4F Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 jeje vet det er en gammel post..... En annen mulighet, er å dremle en Duron copper shims og lim den på med termisk lim (helst et som ikke leder strøm) det gjorde i vert fall jeg... funka fett men var nødt til å slipe shimsen ned til den var ca plan med core'n, etter jeg hadde limt den på så slipte jeg forsiktig med 1000.slipepapir til den var 100% plant har en møkka kjøler nå, men en taisol med kobber bunn er på vei i posten K6-2 380@450 (100*4,5 2,4V) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå