Gå til innhold

Får ikkje logga på med root vis ssh

Tafsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har instlert sudo. Men må den konfigurerast på nokon måte? den virker heller ikkje lokalt på serveren

Edit: no prøvde eg su - også, det fungerte heller ikkje. Men eg får logga på med root.

Kan dette være skrudd av på ein måte?

Endret av rEaliTY
Lenke til kommentar

Det står i /etc/pam.d/su

#%PAM-1.0

auth sufficient /lib/security/pam_rootok.so

auth required /lib/security/pam_wheel.so group=root

auth required /lib/security/pam_pwdb.so

account required /lib/security/pam_pwdb.so

session required /lib/security/pam_pwdb.so

Bruker Trustix Secure Linux

Endret av rEaliTY
Lenke til kommentar

Utrolig - en distro som gjør det eneste smarte, disabler direkte root-innlogging på ssh rett ut av boksen... Første jeg gjør før jeg slipper en ssh-server til mot internett i alle fall...

Poenget er at root-brukeren er du faktisk garantert at eksisterer (mer eller mindre...), og den er svært kritisk utenfra. Så... Passordgjettere har en kjent variabel å jobbe med (brukernavnet), og behøver bare å gjette passordet. Dersom det ikke er sikkert, har de root-tilgang, og kan i praksis gjøre hva de vil - inkludert å benytte maskina som en plattform for å komme seg videre inn på andre maskiner på nettet som egentlig ikke kan nås direkte fra internett... Eller avlytte ting som går igjennom maskinen og sende det dit passordgjetteren kom fra.

Dersom de først må gjette en kombinasjon av et brukernavn og et passord, og så må gjette root-passordet (eller cracke seg vei for å oppnå eskalering av privilegier), er dette langt vanskeligere... Legger flere spor etc.

Men: Dersom du er logget inn på konsollet som deg selv, hva gjør du for å bli root? Jeg skriver i alle fall bare "su -" og taster root-passordet (Fedora Core 2)...

Lenke til kommentar

Du kan f.eks:

Som root:

chmod 660 /etc/sudoers (660 er vel strengt tatt lite nødvendig, men det er kun for noen sekunder, så det går nok bra.)

Legg til dette i /etc/sudoers :

%wheel ALL=(ALL) ALL

(Du kan bytte ut %wheel med ditt brukernavn for kun å tillate din bruker å gjøre det. Bruker du wheel kan du legge til andre som får lov også.)

Om gruppen wheel eksisterer i det hele tatt vet jeg ikke; groupadd wheel fikser vel det.

Oh, du må chmod 440 /etc/sudoers etter å ha lagt til nevnte linje.

Til slutt må du legge til din bruker i gruppen wheel:

gpasswd -a bruker wheel

All right.

Nå kan du SSH'e inn til maskinen med din egen bruker, og bruke sudo. Woo. FOR EKSEMPEL.

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...