Gå til innhold

LCD-TV vs Plasma-TV ?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe en LCD-tv eller Pasma-TV,

Det er egentilg det samma.

Jeg har ganske lite peiling innen for dette emnet,

Så jeg kunne trengt litt hjelp.

Hva er det som er viktig å se på når man skal kjøpe.

- Den må kunne kobles til pc.

- Den skal også kunne brukes til spilling.

( Da er det ms'n som gjelder, Hvis jeg ikke tar helt feil.

- Hva er fiorskjellen på LCD og Plasma ?

Hva betyr HD-TV ? Hva er forskjellen ?

Takker for alle svar! :)

Endret av Radi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Skal den bruker til pc burde du ha lcd

- Skal du spille på den burde du ha lcd

- Forskjellen på lcd og plasma er at lcd lyser av krystaller, mens et plasma-panel består av fosfor.

- Du mener nok HD-Ready som er merkingen for høyoppløslige tv'er, dvs. at de bl.a. støtter:

- 720p og 1080i i både 50Hz og 60Hz

- Har enten dvi eller hdmi

- En eller annen analog inngang tror jeg :p

- Pluss oppløsningen på minimum 768 linjer nedover (tror det heter vertikalt)

LCD-tv'er velger de fleste som skal ha 32" eller under, de som velger plasma skal ha en storskjerm, plasmaene starter på 37".

Plasmaene er best på film, uten tvil! Mange mener plasma sliter med bl.a innbrenning og at de bruker mye strøm, det er ikke tilfelle, innbrenning er ikke et tema lenger og strømmen på en plasma er lik hele tida, mens på en lcd varierer den etter hvor mange krystaller som må lyses opp.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Heisann.

Godt forklart "datating".

Sitter selv å lurer på det samme som trådstarter, men etter det jeg har lest om Plasma - LCD, så har jeg funnet ut at plasma vil passe mitt bruk, men det kan like gjerne bli en lcd.

Så det jeg lurer på da, er hva man bør passe på å se etter når det gjelder plasma - lcdskjerm.

Hvilke tall er det som er viktig å se på når man skal velge tv'en?

Håper noen kan komme med noe oppklarende på dette området.

Ha en GOD JUL og et GODT NYTTÅR alle sammen! :yes:

Lenke til kommentar
Heisann.

Godt forklart "datating".

Sitter selv å lurer på det samme som trådstarter, men etter det jeg har lest om Plasma - LCD, så har jeg funnet ut at plasma vil passe mitt bruk, men det kan like gjerne bli en lcd.

Så det jeg lurer på da, er hva man bør passe på å se etter når det gjelder plasma - lcdskjerm.

Hvilke tall er det som er viktig å se på når man skal velge tv'en?

Håper noen kan komme med noe oppklarende på dette området.

Ha en GOD JUL og et GODT NYTTÅR alle sammen! :yes:

5326085[/snapback]

Hvor mye penger skal du bruke på TV?

Når det gjelder hva du bør passe på og se etter på LCD/Plasma,så viser det seg nesten alltid i en test at spesifikasjoner har lite med virkeligheten å gjøre. Det nytter derfor ikke å studere spesifikasjoner.

Det beste du kan gjøre er å se bildet på en tv i virkeligheten. Det er først da du ser forskjellen på de forskjellige tv'ene.

Det er også nyttig å spørre etter erfaringer og anbefalinger i dette forumet og i AVforum.

Lenke til kommentar

LCD-tv'er velger de fleste som skal ha 32" eller under, de som velger plasma skal ha en storskjerm, plasmaene starter på 37".

5325664[/snapback]

Nja LCD på 40" og 43" er snaks da :)

5329697[/snapback]

Ja, Samsungen f.eks. er jo dødsbra, men det er et fåtall som velger 40" lcd framfor 42" plasma enda da...

---

Som Morten K sier er det viktig å se tv'en i virkeligheten, hvis du får sjansen burde du se tv'en under vanlige tv-sendinger, under en "rå" dvd-film med mye action og fotball! Pass på at det ikke "danner" seg en hale etter fotballen, da har du etterslep. Det er nesten ingen som sliter med det i dag, men greit å sjekke det.

Be de i butikken også skru kontrasten og lysstryken til normalt så kan du se hvordan bildet egentlig er. Ofte skrur butikkene opp lyssyrken for at de skal se lyssterke ut, noe som ofte gjør seg i butikker.

Lenke til kommentar

Okey. Takk.

Jeg lærte mye av innlegene her.

Men jeg er ikke helt sikker på hvordan skjerm jeg skal kjøpe meg enda.

Så det er kansje letter at jeg forteller dere mine behov.

Men det virker som at LCD skulle dekke mine behov.

* Den MÅ kunne kobles til PC ( Skal bare brukes til PC )

* Størrelse 30-32"

* HD-ready

* Bra til spill ( Jeg spiller en del )

* Bra til Film ( Jeg ser ofte på film )

Det burde vel være en grei beskrivelse av mitt behov tror jeg.

Endret av Radi
Lenke til kommentar

* Størrelse 30-32"

* HD-ready

1. Det kan alle

2. Da må det bli lcd

3. Er stort sett alle nå =)

4. og 5. Da ville jeg vurdert en Samsung 32" som heter LE32R51B.

Den er til kun 12.999,- som er ganske billig til å være en av de beste 32" på markedet!

Lenke til kommentar
Okey. Takk.

Jeg lærte mye av innlegene her.

Men jeg er ikke helt sikker på hvordan skjerm jeg skal kjøpe meg enda.

Så det er kansje letter at jeg forteller dere mine behov.

Men det virker som at LCD skulle dekke mine behov.

* Størrelse 30-32"

* HD-ready

Det burde vel være en grei beskrivelse av mitt behov tror jeg.

5330619[/snapback]

Helt enig med datating her. Samsung LCD er det du skal ha.

Dra ned på nermeste butikk som har Samsung,så skal du se hvor bra de er.

Sammenlign gjerne med andre merker i samme prisklasse,så vil du se at Samsung er den du mest sannsynlig vil like best.

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at Elkjøp har en vanvittig bra pris på Samsung LE32R41B i romjula, 12 995 kr. Den har ellers en veiledene pris på ca 20 000 kr.

5333082[/snapback]

Synes ikke den prisen er så bra. man får Samsung LE-32R51B (samme tv som LE32R41B bare en annen design) til 12378 kr hos SHG.

5333793[/snapback]

Jepp! Men til å bli solgt i butikk er det bra pris, men vanlig pris 20.000 kr? HAH!! Vi selger R51 vanligvis for 14.999,-

Lenke til kommentar

Det som og bør nevnes er at plasma TV'er under 50" ofte har lav oppløsning som 1024x768 eller 1024x1024. LCD TV'er får du derimot med 1280x720 og 1366x768 fra 26" og opp.

Om databruk er en del av planen kan dette være noe å tenke på i favør for LCD. For film/TV betyr det mindre da fargegjengivelse og sortnivå betyr mer og er i Plasmaens favør.

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Skrev feil produkt, mente... Samsung LE-32M51B :blush:

Radi:

Jeg hadde tenkt å kjøpe en LCD-tv på avbetaling.

For jeg har ikke så mye penger i hånda nå.

Noen som vet om noen bra tilbud når det gjelder avbetaling ?

Butikker som har det ?

Jeg bruker selv Cresco-tilbudet de har på Elkjøp. 9 mnd utsettelse for 450 kr. Skal legge av penger hver måned slik at jeg får betalt alt sammen når betalingsdatoen kommer. Da har jeg på en måte fått alt rentefritt, unntatt de 450 kr i gebyr. Syns det funker greit.

Endret av ridgea
Lenke til kommentar
Jeg bruker selv Cresco-tilbudet de har på Elkjøp. 9 mnd utsettelse for 450 kr.  Skal legge av penger hver måned slik at jeg får betalt alt sammen når betalingsdatoen kommer. Da har jeg på en måte fått alt rentefritt, unntatt de 450 kr i gebyr. Syns det funker greit.

5335757[/snapback]

Både Cresco og GE Money Bank har fine løsninger ja, er vel 6 mnd. utsettelse det er rundt om kring nå til 375 kr. i utsettelsesgebyr. Det fine er at man kan betale akkurat som man vil i løpet av de rentefrie månedene, alt samla eller litt og litt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...