Athlon Power Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Hei Jeg skal kable opp nytt nettverk hjemme og trenger litt info om noen problemer jeg har angående det. Se http://www.cat5.d2g.com for mer info og bilder slik at man skjønner hva jeg lurer på . Her finner dere beskrivelse og tegninger om hva jeg lurer på. Svar legges inn i denne psten her på hw.no TAKK Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 For litt over ti år siden, dannet noen mennesker en gruppe kalt Joint Picture Expert Group. Denne gruppen lagde sammen et fil-format idag kjent som JPG, eller JPEG. Dette filformatet er et av de mest brukte på internett.. Noen som vet hvorfor?? Du kunne på disse bildene valgt gif, siden det er utmerket på bilder med få farger. Noen som vet hvorfor?? Et nettverks-kort bruker ledningene 1,2,3 og 6 til overføring. 1 og 2 til sending, og 3 og 6 til mottak (henholdsvis par 2 og 3). Det du må gjøre er å ta leder 4,5,7 og 8 i boksen til den siste kabelen (par 1 og 4)... Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Kunne tenkt meg litt mer respons her??? Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Hvorfor folk flest bruker jpg i alle sammenhenger vet jeg ikke, men gif er mer effektivt på tegninger med få farger fordi gif-paletten kun inkluderer de fargene som er brukt, og da max 256 stykker (er det ikke sånn da?). Nettverksgreiene har jeg ikke peil på :razz: Lenke til kommentar
Photons Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Dette så heller tvilsomt ut. Hvis du skal dele ledningen, altså bruke 4 ledere på hver kobling, så må du sette på splittere i hver ende. I teorien kan du da bare kjøre på 10mbit/s, men jeg vet at det går an å kjøre på 100mbit/s. Kan hende det oppstår ende forstyrrelser da men.. Men du kan selvfølgelik ikke bare ha 1 kabel til å gå inn i ruteren! Du må ha to kabler ut fra ruteren, inn i hver sin splitter - slik at begge 4-par'ene får signaler! Men ærlig talt, hva med å kjøpe en liten HUB istedenfor å drive på med dette? Mye enklere... Ikke så dyrt heller! Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Enig med siste taler! Kjøp en Hub eller switch og skru opp på veggen, så kan du også putte på mere ting ved senere anledninger. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 22:15, Athlon Power skrev:Kunne tenkt meg litt mer respons her??? Så lenge du ikke har tenkt å koble på en pC på enkeltkontakten mellom routeren og dobbeltkontakten, (og heller ikke noen på dobbeltkontakten samtidig som du har de to PCene koblet på i hver ende -- her kobler du vel slik jeg skjønner det i stedet en RJ45 for videreføring), kan du få til det du ønsker. (Har gjort noe liknende selv. Jimmy Pop forklarte deg hvilke ledningspar du skal bruke, og de numrene han refererte til finner du vanligvis igjen på kontaktene inne i koblingsboksen, så bare sett igang! [ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-09-05 23:04 ] Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 VET AT JEG KAN KJØPE SWITCH/HUB men jeg vil ikke ha det jeg vil ha kabler. Noen telefonmontører her som kan si meg hva jeg skal gjøre? http://www.cat5.d2g.com/ For problembeskrivelse [ Denne Melding var redigert av: Athlon Power på 2002-09-05 23:44 ] Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg er jo for **** en ***** telemontør! Hva er problemet? Jeg skrev det oppe... 1,2,3 og 6 blir brukt vanlig... Det vil si at du må brukke nummer 4,5,7 og 8 til den nye. Har du en dobbel kontakt? Da er det bare å koble likt på begge to, men med forskjellige ledere. Og det går an å få 100Mb/s slik, jo! Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Oki begynner å skjønne no her nå. I) vanlige nettverkskabler brukes bare 4 ledere???? Hvilke er det??? Til Jimmy Pop Funker dte med den grønne kablen?? Fra rj45 plugg til vegguttak så patchekabel?? Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 22:48, mOdEtWo skrev:Dette så heller tvilsomt ut. Hvis du skal dele ledningen, altså bruke 4 ledere på hver kobling, så må du sette på splittere i hver ende. I teorien kan du da bare kjøre på 10mbit/s, men jeg vet at det går an å kjøre på 100mbit/s. Kan hende det oppstår ende forstyrrelser da men..Men du kan selvfølgelik ikke bare ha 1 kabel til å gå inn i ruteren! Du må ha to kabler ut fra ruteren, inn i hver sin splitter - slik at begge 4-par'ene får signaler!Men ærlig talt, hva med å kjøpe en liten HUB istedenfor å drive på med dette? Mye enklere... Ikke så dyrt heller! Det går heilt fint med 100mbit/s! Har kjørt på denne måten i fleire år. Og grunnen til å gjera det slik er jo å sleppa så jævlig masse kabling! 1 kabel med 2 pluggar i switchen og dobbelt uttak i andre enden. Vips, 1 kabel (mindre borring i veggar og tak) og utak til både den stasjonære og den bærbare. Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Virker som om Du Ggg hadde peiling. HAr du maik jeg kan skrive til deg på?? Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Hvordan skal jeg koble rj45 i ene enden og vegguttak i andre enden? Rekkefølge i rj45 og rekkefølge i vegguttak. Er det samme rekkefølge?? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 1.hvit-oransje 2.oransje 3.hvit-grønn 4.blå 5.hvit-blå 6.grønn 7.hvit-brun 8.brun Der er farge-koden for en kabel (ISO-standard) du skal som sagt ha leder 1,2,3 og 6 på første kabel og 4,5,7 og 8 på andre. Bruk altså: Ledning 1: Hvit-oransje, oransje, hvit-grønn og grønn. Ledning 2: Blå, hvit-blå, hvit-brun og brun. Les mer om fargekodene her. Lenke til kommentar
xoop Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Ja det går fint dette her, har et lignende oppsett selv. Bruk det paret grønn/grønnhvit+orange/orangehvit for den ene maskinen og bruk det brune i stedet for det orange og det blå i stedet for det grønne på den andre maskinen. Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 6. september 2002 Forfatter Del Skrevet 6. september 2002 MÅ kablene ha samme rekkefølge som i kontakten eller er det uvesntlig hvordan jeg kobler det i dobbelkontakten så lenge jeg holder parrene sammen og har samme koblinger i begge ender?? Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 6. september 2002 Forfatter Del Skrevet 6. september 2002 Noen som vet dette? Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 6. september 2002 Forfatter Del Skrevet 6. september 2002 MÅ kablene ha samme rekkefølge som i kontakten eller er det uvesntlig hvordan jeg kobler det i dobbelkontakten så lenge jeg holder parrene sammen og har samme koblinger i begge ender?? ?????? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Jeg har slike kontakter liggende her. Blir en artikkel om hvordan det gjøres. Bare jeg får tid. Men det kommer. Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 Gleder meg til Artikklen SIRHARTGE!!! MÅ kablene ha samme rekkefølge som i kontakten eller er det uvesntlig hvordan jeg kobler det i dobbelkontakten så lenge jeg holder parrene sammen og har samme koblinger i begge ender?? ?????? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå