Datasmurf Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Hei! Jeg har et lite problem. Jeg har ingen scanner. Ingen jeg kjenner har scanner Jeg har noen brev (A4-størrelse) jeg skulle hatt i digitalt format. Jeg har etCanon PowerShot S60. Kan jeg bruke dette til å ta nogenlunde lesbare bilder av 2 brev i A4-ark størrelse, eller må jeg svi mange penger jeg ikke har på en nogenlunde scanner? -Sjur- Lenke til kommentar
Tore Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Hvis du ikke har andre krav en at det skal være leselig å greit så er det bare å bruke Marko programmet på kameraet å ta et bilde av brevet som du selv antyder.... Er ikke verre enn å prøve det vettu... Prøv litt med mye lys osv, så får du sikkert et bilde med bra kvalitet... (Må klippes litt for å få bildet i A4, men det får du sikkert til...) Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Hmm... Har ikke prøvd makro ennå, får prøve det. Har prøvd med div. lys (kunstlys, dagslys), forandret ISO og litt annet. Fortsatt ikke fått det leselig =/ Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 (endret) Hei!Jeg har et lite problem. Jeg har ingen scanner. Ingen jeg kjenner har scanner Jeg har noen brev (A4-størrelse) jeg skulle hatt i digitalt format. Jeg har etCanon PowerShot S60. Kan jeg bruke dette til å ta nogenlunde lesbare bilder av 2 brev i A4-ark størrelse, eller må jeg svi mange penger jeg ikke har på en nogenlunde scanner? -Sjur- 5317752[/snapback] Har gjort dette med kameraet i min mobiltelefon (K750i) i forbindelser med møter, og det fungerer helt greit. Om du ikke har tilgang til redigeringsverktøy med perspektivjustering må du passe på å ta bildet så "rett på" arket som mulig. Sørg for god og jevn belysning så du slipper å bruke blitz. For best ulig resultat må kamera og brev være i ro. (Stativ, eller sett kameraet på en stol, og heng brevet på kjøleskapsdøren - de fleste har godt lys på kjøkkenet). Blir bildet utbrent må du ta ned EV med et par stopp (og dropp blitz)- lysmåleren til kameraet forventer seg et motiv med 18% hvitt, ikke et helt hvitt ark - så da må du stille kameraet mørkere for at detaljene ikke skal brenne ut. Har du problemer med fargestikk kan du enten justere hvitbalansen eller konvertere til S/H og justere kontrasten litt. Sist, men ikke minst - sørg for at kameraet fokuserer på brevet. Om du må benytte makromodus, manuell fokus eller legge noe med god kontrast på brevet under fokuseringen - gjør det som må til! For å unngå trøbbel med uskarphet i hjørnene, ikke la brevet fylle hele bilderammen - brevet klipper du ut senere. Lykke til! Lek masse nå som du har en bestemt situasjon så du kan bli kjent hva de forskjellige valgene/justeringene resulterer i - nyttig å ha med seg videre! PS: Sjekk at det ikke er et digert fingeravtrykk på linsa i samme slengen Endret 21. desember 2005 av Freeload Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Takk for svar, skal ta det med meg nå som jeg har kommet meg litt etter et mindre hyggelig migreneanfall i går. Takk en eller annen for laptop og muligheten til å ta med seg PC med råd og alt mulig når man skal knipse noen tilsynelatende enkle bilder Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Fortsatt ikke fått det leselig =/ Hvis du forklarer hva som er problemet eller helst viser oss et eksempel så vil vi kunne fortelle nøyaktig hvordan du løser problemet. Kameraet er bra nok til å ta leselige bilder av A4 ark så lenge skriften ikke er mikroskopisk. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Har flere ganger tatt "hurtig-kopi" av ark/bøker, med Canon S45. De gangene jeg ikke har hatt tilgang på godt lys, har jeg brukt blitz. Bør da holde kameraet i litt skrå vinkel i forhold til arket. Da blir bildet litt skjevt, men det er ivertfall bedre enn uleselige bilder. En annen ting kan være å gå litt lenger i fra, og zoome helt inn. Mvh JO Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Tusen takk for svar, har prøvd og feilet litt, fortsatt ikke fått til noe særlig. Legger ved et bilde av resultatet så langt. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Der har du i vertfall altforlite lys, det er helt sikkert... Lenke til kommentar
KBF Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Mer lys må til der. Prøv å stille inn hvit balansen på kameraet ditt. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 23. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2005 Bah, gikk til slutt. Ikke med mitt kamera da. *leke litt med pappas EOS350D* Og fjernutløser osv ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå