Gå til innhold

Funker Digital ut på SoundBlaster X-Fi

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at X-Fi kortene fra Creative skryter på seg å ha digital ut. Men på hjemmesidene står at den digitale ut koblingen skjer gjennom minijack utgangen som man bruker til mic. Er dette riktig? Man får jo ikke digitale lydsignaler gjennom en minijack utgang?

På sin hjemmeside viser de hvordan man kobler til et digitalt høyttaler sett. Da har de brukt en kabel som går fra minijack til digital inn på høyttalerne. Men en kabel kan jo ikke endre stereo ut til digital. Tar jeg feil eller hvordan er dette?

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Det fungerer egentlig veldig bra. Bruker overgang fra 3,5mm minijack til Phono (Kjører Coax ut på anlegget) og jeg får digital lyd ut på dvd filmer. Hører heller ikke noe forskjell på lydkvaliteten hvis jeg kjører på frontpanelet i steden for bak. Men jeg kan innrømme at Creative har litt sære løsninger

Lenke til kommentar

Så lenge man har nok antall ledere på 3.5 jack som på en vanlig coax digital (noe det er) så sier det seg selv at det går fint...

Utseendet på pluggene har egentlig ikke noe å si..

Har også sett flere produsenter som bruker 3.5 jack utgangen til optisk digitalutgang, dette fungerer også uten problemer..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Mic-inngangen er uansett mono (én kanal), og har derfor bare to kontaktpunkter/ledere. Dette er samme antall kontaktpunkter/ledere som det er i en digital coaxial-kabel. Dermed er det bare til å ta en kabel med coax-plugg i ene enden og 3,5 mm mono-plugg i andre enden.

I tillegg kan den kontakten også være en hybrid-kontakt som tar både 3,5 mm mono-kontakt (til enten mic eller digital ut) og også optisk digital. Da er sitter det en optisk greie helt innerst i hullet der hvor 3,5 mm-pluggen ikke når inn.

Dermed kan du, hvis du er heldig, være den stolte eier av en kontakt som takler mic in, digital coax ut, og digital optisk ut.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Edit: Svarfunksjonen på forumet burde ikke inkludere sitat på det siste innlegget..

digitale signaler driter langt oppi hva kontakt du gir dem, men de gjør oss normale mennesker. Om du så bruker skytestreng til å produsere digitalut skal det gå finfint det (litt værre kvalitet kanskje, men lyd vil du nok få). Creative har helt horrible løsninger (Sikkert for at de som ikke greier å lage Mono-MiniJack->RCA converter på egenhånd må kjøpe deres dyrebare "digitalutadapter" som for øvrig er vanskelig å få tak på). Det blir bra når kort med Dolby Digital Live (eller DTS versjonen) kommer på det norske markedet. Disse kortene har digital ut og er i stand til å on-the-fly produsere digitalsignaler, akkurat som NForce Soundstorm.

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...