oeyvind86 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Hei, jeg har hatt min selvbygde pc i et år nå. I høst har jeg hatt problem med IDE-harddisken. Når denne disken er koblet til pcen, nekter den å starte. Den prøver å hente operativsystemet fra SATA-disken(som den skal), men gir opp. IDE-disken i en annen pc fungerer fint. Det har gått litt fra og til, og jeg fikk den til en liten stund, men etter jeg formatterte SATA-disken, har det ikke vært håp. SATA-disken er nå FAT32, og jeg mistenker at den var NTFS før, kan dette ha noe å si? I bios lister den IDE-diskene før SATA, har det noe å si? prøver den å finne operativsystem på IDEdisken? Har også formattert IDE-disken uten at det hjalp. IDE-disken er forresten en Seagate Barracuda 200 og SATA-disken Western Digital 36,4 10000rpm. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 I bios lister den IDE-diskene før SATA, har det noe å si? prøver den å finne operativsystem på IDEdisken? På forhånd takk for svar. 5317632[/snapback] Ja, om IDE disken står først i boot så vil pcen prøve å finne operativsystem på den, det sier seg selv.. Du må sette s-ata harddisken først.. Lenke til kommentar
lre Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 SATA-disken er nå FAT32, og jeg mistenker at den var NTFS før, kan dette ha noe å si? 5317632[/snapback] synes absolutt at du skal kjøre NTFS-filsystem der ja Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Formatering i seg selv forandrer ikke på bootavhengighet. Det er partisjoneringen som bestemmer. Lenke til kommentar
oeyvind86 Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Hmm, det er jo ingen mulighet såvidt jeg kan se, å flytte IDE-disken under SATA-diskene i bios. Det er ingen valg der for å flytte/bytte. Ved å skifte kontakter, kan jeg rangere IDEdiskene i forhold til hverandre, samme med SATA, men ikke SATA og IDE viss dere skjønner. Det har jo også fungert i et år!? Hvorfor nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå