Breiker Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 For det første. beklager alle de foregående tomme trådene. det skyldes at server gikk ned og et eller annet rart skjedde.. Uansett: Driver fortiden og flytter inn i en ny leilighet og da trenger man internett selvfølgelig. I dette tilfellet ADSL. Naboen kom bort til meg og lurte på om vi skal dele linje. Noe jeg sa ja til men en gang. Bor i en bygård så det skal ikke være no problem å legge kabel over gangen. Men det jeg lurer på.. Jeg har laget en liten skisse over hvordan utstyr skal bli koblet opp. Naboens utstyr: - ZyXEL ZyAir B-2000 - En stasjonær pc ( #1 ) - En bærbar pc ( #2 ) Mitt utstyr: - Asus WL-500G deluxe - 2 bærbare pcr ( #2 og #3 ) - 1 stasjonær pc ( #2 ) - xbox 360 - canon printer Dette er mine spørmål: - Er det mulig å koble det slik? - Vil naboen ( Bærbare #1 og stasjonær #1 ) ha kontakt med stasjonær #2 og printer? - Vil jeg oppnå kontakt med min stasjonære ( #2 ) fra internett via remote desktop? og hvordan setter jeg opp dette? med port forwarding osv? - Vil jeg ha kontakt med ZyXEL router hvis jeg trenger å åpne noen porter fra min stasjonære ( #2 )? - Hvordan gjør jeg det med portforwarding til stasjonær #2. Kjører ftp på den for å kunne ta backup av ting jeg skriver på skolen osv. - ulemper? Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 du må jo sjekke om ditt utstyr har støtte for WDS(bridging) hvis du ikke vil at naboen skal ha tilgang på deg og vice-versa, så er vel det nekleste å legge et nat-punkt imellom dere.. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 ok.. han skal ha tilgang til mine maskiner. ASUSn støtter WDS Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Ser at mange bruker WDS og bridging om hverandre... Men WDS er jo repeating, mens Bridging er å sette opp routeren som et rent aksesspunkt....eller? Det jeg tror du må gjøre, er å sette opp routeren din som ei bro. Når det gjelder Port forwarding så tror jeg at det enkleste er å slå av brannmurene i routeren og slå på XP brannmuren i maskinene. Remote desktop er det hurtigåpning for i XP-brannmuren. Når du setter opp routeren din som ei bro, vil du kun ha kontakt med naboens router. Du vil også ha kontakt med naboens maskiner om han er i samme arbeidsgruppe på nettverket. Jeg tror også at han vil få kontakt med printeren din, da router-broa di i praksis vil fungere som en trådløs switch. Ulemper: Hvis du velger WDS så blir båndbredden halvert. Dvs (antar jeg) at hvis dere har ei 2MBit linje, får du 1Mbit igjennom. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 gah.. finnes det en enklere måte? Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 (endret) Tja...Egen ISP Tror egentlig ikke det er så vanskelig men... Har jo ikke gjort det selv enda da, så garanterer ikke noe! Endret 21. desember 2005 av kahorn03 Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 hehe.. vanskelig da. og dyrt i forhold til å dele nett med naboen som kun leser aviser og sjekker email Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Det er egentlig sant at WDS og bridging er to forskjellige ting, men bridgen kobler jo sammen 2 nett, å WDS repeterer disse nettene, så i så små nett, så er vel ikke forskjellen markant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå