Gå til innhold

Thermo Elektrisk Kjøling?

Anbefalte innlegg

Hei hei! jeg er ganske ny på dette her... Men jeg fikk en ide om og kjøre et flertrinns termoelektrisk kjølemodul på cpu`n min... jeg har en 3700+ 2,2Ghz 1MB cache @ 2,6 Ghz med en zalman 7000CU Idler på 30/33 grader... jeg er intresert i og ha noe som ikke alle andre har og da fikk jeg Ideen min! er det noen som har sett/hørt om noen som har brukt termoelektrisk kjøling i en datamaskin? Jeg har nemelig et lite element liggende på rommet mitt, den er tatt ut av et kjøleskap jeg kjøpte på smartclub til 400 kroner.. den generer ca. -3 grader... og med 2 stykker vil jeg kunne få MYE bedre effekt! her er en link til en svensk side hvor dere kan se noen moduler! http://www.supercool.se/index.php Jeg vil gjørne høre fra folk med tidligere erfaringer, eller bare de som har en mening om dette! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det elementet i kjøleboksen din er ikke kraftig nok til å kjøle ned en slik cpu.

Du trenger vannkjøling for å kunne fjerne slike store effekter mener jeg. TEC blir ganske varm... og blir den for varm, så mister du hele kjøleeffekten.

Du får TEC idag på 350 watt. Det er mye. Du må også ha en svær strømforsyning for å kunne levere likestrøm til dette. De er kostbar.

Dette er snakk om et relativt stort, komplisert og dyrt prosjekt. Men er du interessert og vil satse litt, så er det bare å stå på.

Lenke til kommentar

Kommer an på om du skal lage delene selv eller kjøpe.

Du skal kjøle kun cpu ?

Da anbefaler jeg et ferdig swiftec sett fra microplex. Ca 1200kr. Du kan sikkert bruke en vanlig pc psu til å drive den..

Skal du lage dette selv, ville jeg gått for et 350w TEC (400 kr), en kraftig psu (2000kr), hjemmelaget kjøleblokk, radiator (500kr), pumpe (400kr) + mye smådeler...

Lenke til kommentar

Nå som det finnes 350 watts tec, så er det like greit å bare bruke én. Skal man kjøre flere på en CPU er det nok lurest å kjøre de paralellt. For ca tre år siden hadde jeg et slikt prosjekt med 2 stk tec på CPU. Funket forsåvidt veldig bra, men grunnet strømforbruk, kjølebehov, støy, vekt osv så egner det seg nok best til testing, å ikke til daglig bruk.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et 172w tec en gang iblant, bruker den gamle PSUen min til å mate det med strøm, en Q-tec 350w peak. CPU (Sempron64 2600+ @ 2,6GHz) ligger da på ca. -5 grader idle, og +5 load med hjemmelaget vannblokk, trippel 120mm raddis med fire 80mm vifter på og 450L/t akvariepumpe.

Lenke til kommentar

Har et TEC 320W og et på 170W på vei fra USA til meg nå. Skal bruke det på 320W på CPU (AMD Athlon "Barton" 2800+) med hjemmelagd blokk. Det på 170W på GPU (Radeon 9800pro.) Håper på at blokkene blir gode nok til at jeg får respektable tempraturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...