Sjokolade Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Hei alle dere med kunnskap. Jeg har lenge lurt på å investere i ny pc, men er litt usikker på prosessor. Jeg kommer til å gå for amd, men vet ikke hvilken prosessor. Jeg kommer ikke til å overklokke, så det er ikke noe å tenke på. Jeg bruker pc til spill, cs2 og film. Det jeg lurer mest på er om det er noe poeng i å investere i en dobbeltkjerneprsessor. Jeg gjør ikke noe som krever to stykk nå, men vil ikke flere programmer og spill snart begynne å utnytte dobbeltkjerneprosessorer? Å er det ikke da greit å ha investert i en? Jeg har veldig lite kunnskap på dette området, og henvender meg derfor til dere for gode råd. Håper dere kan fortelle meg noe fornuftig (og så litt utenfor rette forumtittel. Hva er forskjellen på s-939 og 754)? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Forskellen på 939 og 754 er at 939 støtter doble minnekanaler, har flere pinner og kan bruke kraftigere prosessorer. I dag er det vel ingen spill som støtter dobbelkjerne. Men det skal komme noen etter hvert. Jeg vil tro at du må minst vente til 2007 før spill virkelig begynner å få støtten. Nyere skjermkortdrivere har støtte for dobbelkjerne, men dette gir bare bittelitt bedre ytelse, siden det er spillene som bør optimaliséres. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg vet i allefall at det kommer et spill ganske snart som vil dra nytte av dobbeltkjerne: Elderscrolls IV - Oblivion Her er et utdrag fra et intervju på www.bit-tech.net: Oblivion will absolutely benefit from a multi-processor or multi-core PC architecture. These improvements have largely been driven by our optimizations for the Xbox 360 hardware. We have built a dynamic thread management system that manages processor load by our specific direction and by priorities. Portions of physics, AI, loading, audio, and rendering tasks can all be moved to different threads to keep the overall load balanced. The net result for the end user is a smoother experience. Forhåpentligvis kommer det mange flere, men det er jo vanskelig å si. Det skal i allefall bli spennende å se hvor store forbedringer i ytelse man får med dobbeltkjerne sammenliknet med enkeltkjerne i Oblivion om ikke annet. Ellers finnes det jo enkelte programmer som drar nytte av dobbeltkjerne på markedet også, men jeg vil anta det stort sett er snakk om mer eller mindre profesjonelle verktøy, som f.eks. 3ds Max. Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 en 3700+ burde yte bra til alle spill. . . jeg tror ikke at spill vil ta noen særlig nytte av to kjerner før, som effikan sier, i ca. 2007. det er selfølgelig noen spill som kommer litt tidligere med det, men det vil ta en stund før de fleste spill er optimalisert for 2/3/4/5 etc. kjerner. . . Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Grunnen til at det tar tid før det kommer spill som støtter dobbelkjerne, er at det tar lang tid å utvikle et spill, og at utviklerene må lære nye metoder. Mange sier at en dobbelkjerneprosessor som er kjøpt i dag vil yte godt om 2-3 år når de fleste spill støtter det, men da vil nok pcen trenge ny prosessor og skjermkort likevel. Lenke til kommentar
Schnickaschnicka Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 så da er det bede for meg å bestille en 4000+ istedenfor en X2 3800? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 så da er det bede for meg å bestille en 4000+ istedenfor en X2 3800? 5324033[/snapback] Etter min mening ja, hvis du ikke skal kjøre programmer som du vet støtter dobbelkjerne. Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Eg har AMD X2 3800. Eg spiller spill som: Q4, Painkiller, WC3, CS og BF2. Eg har ingen problemer med noken spill. Alle spilla går heilt perfekt. Eg tenkte på det samme som deg, og eg endte opp med å gå for dual core, og eg angrer ikkje eit sekund. I begynnelsen så var det noken spill som ikkje funket, og eg oppgraderte alt av drivere. AMD X2 driverene funket utmerket. Eg sitter på LAN, og folk laster ned fra meg.. eg føler ingenting. Eg legger ikkje merke til at folk laster ned fra meg, eller når eg laster ned fra dei. Det er jævlig handy:) Dual Core er fremtiden. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Dual Core er fremtiden. 5326530[/snapback] om 1-2 år ja Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Dual Core er fremtiden. 5326530[/snapback] om 1-2 år ja 5326827[/snapback] hvis det er fremtiden til neste år må det nå være det i år også Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Eg har AMD X2 3800. Eg spiller spill som: Q4, Painkiller, WC3, CS og BF2. Eg har ingen problemer med noken spill. Alle spilla går heilt perfekt. Eg tenkte på det samme som deg, og eg endte opp med å gå for dual core, og eg angrer ikkje eit sekund. I begynnelsen så var det noken spill som ikkje funket, og eg oppgraderte alt av drivere. AMD X2 driverene funket utmerket. Eg sitter på LAN, og folk laster ned fra meg.. eg føler ingenting. Eg legger ikkje merke til at folk laster ned fra meg, eller når eg laster ned fra dei. Det er jævlig handy:) Dual Core er fremtiden. 5326530[/snapback] Selvsagt klarer den de fleste spill. Men det er ikke poeng i å kjøpe dobbelkjerneprosessor for å spille, siden spillene ikke støtter det. Prosessoren din oppfører seg som en enkeltkjerneprosessor. Om folk kopiérer filer fra deg mens du spiller har ingenting med dobbelkjerne. Det går på min pc også. Om du hadde hatt en tilsvarende enkeltkjerneprosessor så er jeg sikker på at du ikke ville merket noe serlig forskjell, muligens ingen forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå